رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تغییرات شگرف جهان، تحول نظام آموزشی را ضروری ساخته است/ نظام آموزش وپرورش باید حافظ انسجام ملی باشد

14:18 - 11 مرداد 1394
کد خبر: ۶۳۸۶۳
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان: رییس جمهور در پیامی به سی و دومین اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور، تحول نظام آموزشی را با توجه به شرایط و تغییرات شگرف جهان امروز، ضروری دانست و تصریح کرد: نظام آموزش و پرورش باید حافظ انسجام ملی و عامل نهادینه سازی رفتارهای بهنجار اجتماعی باشد.
تغییرات شگرف جهان، تحول نظام آموزشی را ضروری ساخته است/ نظام آموزش وپرورش باید حافظ انسجام ملی باشد

به گزارش ؛ حجت الاسلام و المسلمین  حسن روحانی روز یکشنبه در این پیام که توسط حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهوری قرائت شد، گفت:تعلیم و تربیتِ معطوف به ارزش ها و نیازهای جامعه، علاوه بر این که دانش آموزان را متدین، گفتگومدار، نقاد، مدافع حقوق خود، شجاع و ایثارگر تربیت می‌کند، باید بتواند انسجام اجتماعی را هم تامین نماید.

متن پیام رییس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سی و دومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور و حضور شما گرامیان، فرصت مغتنمی فراهم آورده است تا با هم به مشکلات دستگاه تعلیم و تربیت کشور بیاندیشیم و برای شکوفایی کودکان و نوجوانان ایران عزیز تدبیر کنیم.

اصل چهل و سوم قانون اساسی،آموزش و پرورش را یکی از نیازهای اساسی مردم تلقی و دولت را موظف به تامین آن کرده است. این وظیفه خطیر در عین حال فرصتی بی‌بدیل فراهم آورده تا آموزش و پرورش همراه با نهادهای دین، خانواده، رسانه و دیگر سامانه‌های مدنی، شرایط اصلاح اجتماعی و زیست بهتر را برای نسل آینده رقم بزند.

شرایط و تغییرات شگرف جهان امروز، تحول نظام آموزشی را بیش از هر زمانی ضروری ساخته است. نظام آموزش و پرورش باید حافظ انسجام ملی و عامل نهادینه سازی رفتارهای بهنجار اجتماعی باشد. تعلیم و تربیتِ معطوف به ارزش‌ها و نیازهای جامعه، علاوه بر این که دانش‌آموزان را متدین، گفتگومدار، نقاد، مدافع حقوق خود، شجاع و ایثارگر تربیت می کند، باید بتواند انسجام اجتماعی را هم تامین نماید.

امروز باید به این پرسش مهم و اساسی پاسخ دهیم که آموزش و پرورش چگونه می تواند در کنار توسعه آگاهی‌ها و اصلاح رفتارهای فردی، در شکل گیری رفتارهایی اجتماعی مانند احساس مسئولیت، کار جمعی، قانون گرایی و انضباط اجتماعی هم ایفای نقش نماید؟

انسجام اجتماعی زمینه ساز توسعه فرهنگی، ثبات سیاسی و اعتماد عمومی و متغیر اصلی برای استقامت در برابر نفوذ فرهنگی بیگانگان است. اهمیت انسجام اجتماعی به عنوان یکی از آثار و برکات آموزش و پرورش در دنیای پر ازشتاب و تغییر امروز تا حدی است که حد و مرزهای جغرافیایی جای خود را به حد و مرزهای اجتماعی و فرهنگی سپرده است، که حافظ آن نه تسلیحات نظامی بلکه انسجام فرهنگی است.

مسئولان و روسای محترم آموزش و پرورش کشور؛

حراست از انسجام اجتماعی در آموزش و پرورش به مثابه حراست از هویت فرهنگی ملت‌ها است. احساس پیوند اعضای یک ملت با یکدیگر یک روزه بدست نمی آید و نیازمند ممارستی طولانی در سالهای تربیت مدرسه ای است. سامانه ی تعلیم وتربیت ملی ما برای حفظ انسجام اجتماعی چاره‌ای ندارد جز آنکه احترام به تمامی نمادهای هویت ملی، دینی، مذهب رسمی، پرچم، سرود، زبان وخط رسمی و میراث فرهنگی را توسعه دهد و میان اجزای خود اعم از معلم، مدرسه وخانواده رابطه ای منزلتی مبتنی بر کرامت را شکل دهد تا دانش آموزان هم هرچه بیشتر این نوع رابطه را در میان خود و در جامعه باز تولید کنند.

شما مدیران آموزش و پرورش باید احساس افتخار نسبت به دین و وطن را در دانش آموزان برانگیزید و سیاست گذاریهای آموزشی و تربیتی را برای بسط انسجام اجتماعی و علیه دگر سازی ها و شکافهای قومی ومذهبی و افراطی گری در دستور کار خود قراردهید.

آموزش و پرورش باید بتواند خرد عملی و امید و تعلق خاطر دانش آموزان را به وظایف و مسئولیتهای فردی و اجتماعی تعمیق نماید، به آرمان خواهی و ایجاد چشم اندازهای روشن توجه خاص نشان دهد و مهارت‌های مبتنی برکارآفرینی و تحقق شعار" هردانش آموز یک مهارت " را در آنان تقویت نماید.

در پایان امیدوارم همان گونه که خدمتگزاران ملت در سیاست خارجی توانستند با تکیه بر الطاف الهی، راهبری‌های حکیمانه مقام معظم رهبری و حمایت و پشتیبانی ملت، در برابر زیاده خواهی‌ها استقامت کنند و با تکیه بر منطق گفتگو‌، صلح دوستی ایرانیان را به جهانیان اثبات نمایند، مدیران تلاش گر آموزش و پرورش هم بتوانند با تدبیرگری و امید آفرینی در بسط انسجام اجتماعی و همدلی و همزبانی بیشتر برای توسعه همه جانبه‌ی ایران امروز و فردا نقش آفرینی نمایند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

حسن روحانی

رییس جمهوری اسلامی ایران



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *