رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تمام بخاری‌های غیراستاندارد نفتی از مدارس سیستان و بلوچستان جمع شد

1:00 - 09 مرداد 1398
کد خبر: ۵۳۷۴۶۵
دسته بندی: جامعه ، عمومی
رضا سرحدی‌نیا گفت: تمام بخاری‌های غیراستاندارد نفتی چکه‌ای، بخار‌های «آترا» یی که یک مورد آن در مدرسه اسوه حسنه زاهدان آتش گرفت جمع شده است و هیچ بخاری از آن نمونه‌های خطرآفرین نداریم.

رضا سرحدی‌نیا، سرپرست نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ، درباره وضعیت مدارس استان و کلاس‌های درس گفت: در بحث بخاری مدارس اتفاقات بدی در سیستان داشتیم به همین دلیل سازمان نوسازی و هلال احمر در نوسازی و تجهیز مدارس استان وارد شدند.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه روستا‌های پراکنده‌ای در استان سیستان و بلوچستان داریم امکان اینکه تمام این مدارس از تجهیزات مناسب و بخاری‌ها را داشته باشیم فراهم نیست.

سرحدی نیا در ادامه بیان کرد: در چهار سال گذشته طرح سرمایشی و گرمایشی در کشور اجرا شده و تقریباً می‌شود گفت که ۳۰ تا ۳۵ درصد از بخاری‌های غیر استاندارد کل استان جمع آوری شده است، اما با ادامه همین روند ممکن است اتفاقاتی که سال گذشته در مدرسه زاهدان اتفاق افتاد باز هم اتفاق بیفتد و خطر دوباره دانش آموزان را تهدید کند.

سرپرست نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان در ادامه افزود: ما همیشه یک حالت مطلوب داریم و یک حالت خوب داریم. حالت مطلوب این است که اصلاً بخاری نفتی نداشته باشیم، ولی بین فرضاً یک مرحله فاجعه و یک مرحله خطر، خطر را باید انتخاب کنیم که در استان سیستان بخاری‌های نفتی چکه‌ای بسیار خطر آفرین است.

وی در ادامه بیان کرد: برای استاندارد کردن مدارس که زیر ساخت گاز ندارد ۸ هزار بخاری‌های نفتی پرتابلی تهیه و در این چند سال بین آموزش و پرورش مناطق ما توزیع شده است. این بخاری‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که با کوچک‌ترین ضربه فتیله‌اش می‌افتد و خاموش می‌شود و ویژگی دیگر این بخاری‌ها این است که باکس مخزنش جدا می‌شود، یعنی اگر موقع خطر شما باکس مخزن را بردارید دیگر امکان آتش‌سوزی وجود ندارد.

وی در ادامه تاکید کرد: این اقدام یک کار اصولی نیست، ولی با توجه به شرایط سیستان و بلوچستان مسکن موقت است.

سرحدی نیا در ادامه گفت: تمام بخاری‌های غیراستاندارد نفتی چکه‌ای، بخار‌های «آترا» یی که یک مورد آن در مدرسه اسوه حسنه زاهدان آتش گرفت جمع شده است و هیچ بخاری از آن نمونه‌های خطرآفرین نداریم.

وی در ادامه افزود: بخاری‌های نفتی داریم، اما بخاری‌های نفتی داریم که استاندارد است. حالت مطلوب نیست، ولی به‌لحاظ خطر و خطرپذیری ریسکش کمتر است.

سرپرست نوسازی مدارس سیستان در ادامه درباره میزان مدارس کپری در استان نیز گفت: تقریباً در سال ۸۹ مدارس کپری‌مان را جمع کردیم. ولی ما مناطقی داریم که باید با موتور برای رفتن به آن‌ها تردد کرد یا باید پیاده مسیر آن‌ها را طی کرد و مصالح به آنجا نمی‌رسد. ما نزدیک به ۶۰۰ مدرسه کپری را جمع کردیم، حدود ۳۰ مورد ماند به این دلیل که راه دسترسی به آن‌ها نداشتیم.

مدارس کپری باز هم شکل می گیرند

وی در ادامه گفت: در استان سیستان و بلوچستان جشن کپرزدایی هم گرفتیم، اما متأسفانه کپر جزء حقیقت استان سیستان است. وقتی روستایی ایجاد می‌شود، اولین نیازی که دارد مدرسه است. راحت‌ترین چیزی که برای مردم قابل دسترسی است کپر است. وقتی مردم روستا از نقطه‌ای به نقطه دیگر جا به جا می‌شوند مدرسه نیاز دارند و متأسفانه این کپر مجدداً تولید می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *