طیف وسیع گزینه‌های پاسخگویی ایران به اقدامات احتمالی آمریکا؛ پایگاه‌های منطقه‌ای آمریکا در تیررس موشک‎های ایرانی

6:00 - 02 تير 1398
کد خبر: ۵۲۷۳۲۵
کارشناسان و تحلیلگران بسیاری در توضیح شرایط فعلی روابط واشنگتن و تهران، ایران را دارای گزینه‌های متعددی برای پاسخگویی می‌دانند.
طیف وسیع گزینه‌های پاسخگویی ایران به اقدامات احتمالی آمریکا؛ پایگاه‌های منطقه‌ای آمریکا در تیررس موشک‎های ایرانیبه گزارش گروه بین الملل ؛ زمانی که دولت آمریکا بدون ارائه مدارک و شواهد مدعی نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران شده و این توافق را به صورت یکجانبه ترک کرد، تحلیلگران و کارشناسان اعلام کردند هدف این اقدام که با حمایت منتقدان آمریکایی توافق هسته‌ای ایران مانند «مارک دوبوویتز» و «تام کاتن» سناتور جمهوریخواه ایالت آرکانزاس شکل گرفته و اجرایی شد، فریب جامعه بین المللی است. ضمن این که چراغ سبز برخی از رژیم‌های مرتجع مانند رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی نیز بر این تصمیم بی تاثیر نبوده‎اند.

نشنال اینترست در گزارش ضمن گزافه گویی خواندن اظهارات اخیر مقام‎های آمریکایی، می‎نویسد:

۱. آمریکا فاقد ابزار‌ها و نیرو‌های لازم در منطقه برای تشکیل نیروی موردنیاز در راستای اقدام علیه ایران است.

۲. بی اعتمادی به سعودی‌ها که به احتمال زیاد تمایلی به حمایت و حضور درازمدت در اقدام علیه ایران ندارند.

۳. طیف وسیع گزینه‌های پاسخگویی ایران در صورت عملی شدن تصمیم آمریکا. نفوذ ایران در منطقه سبب شده تا حامیان قدرتمند زیادی در منطقه داشته باشد. ایران موشک‌های بالستیک زیاد و قدرتمندی دارد که به راحتی می‌توانند پایگاه‌های آمریکا و نیز تاسیسات نظامی و اقتصادی این کشور در منطقه را هدف قرار دهند.

۴. عدم حمایت منطقه‌ای و بین المللی از واشنگتن. متحدان منطقه‌ای آمریکا مانند عربستان و اسرائیل به دلیل هزینه‌های ناشی از چنین اقدامی قطعا چندان حمایتی از این کشور به عمل نخواهند آورد. ضمن این که روسیه و چین نه تنها از چنین اقدامی حمایت نمی‌کنند. اروپایی‌ها نیز که به دلایل مختلف شاهد گسترده‌تر شدن شکاف‌های میان خود و متحد دیرینه‎شان هستند، به احتمال قریب به یقین فاصله بیشتری از واشنگتن خواهند گرفت.

در همین حال واشنگتن پست نیز براساس گزارش تحقیقاتی کنگره که در ماه گذشته منتشر شد، نوشت دلایل زیر پنتاگون را با واقعیت تلخی مواجه می‌کنند که طی سال‌ها با آن روبرو بوده است؛

۱. ارتش ایران دارای بیش از صدها هزار نیرو است.

۲. موشک‌های بالستیک و کروز و توانمندی دفاع هوایی تهران که قابل نادیده گرفتن شدن نیستند.

۳. سلاح‌های ایرانی که دارای قابلیت سیستم ضد هوایی مانند اس ۳۰۰ و قدرت هدفگیری در ارتفاع ۱۵ مایلی هستند. ناوگان هوایی تهران بیش از ۳۰۰ هواپیما دارد.

۴. توانایی ایران برای هدف قرار دادن متحدان آمریکا در منطقه مانند عربستان و امارات.

گذشته از موارد فوق برخی از کارشناسان اظهارات اخیر دونالد ترامپ را تنها عاملی برای جلب حمایت‌ها در کارزار‌های انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۰ می‌دانند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *