کنفرانس اصفهان کانون معرفی علم‌و‌فناوری هسته‌ای ایران به جهان؛ رمزگشایی از ماموریت گروسی در نصف جهان

7:45 - 23 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۲۲۵
کنفرانس اصفهان کانون معرفی علم‌و‌فناوری هسته‌ای ایران به جهان؛ رمزگشایی از ماموریت گروسی در نصف جهان
سی‌اُمین کنفرانس ملی هسته‌ای و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران به‌تازگی در شهر اصفهان برگزار شد تا رویداد مهم دیگری در تاریخ پیشرفت و توسعه فناوری هسته‌ای کشور رقم بخورد.

خبرگزاری میزان – موضوع برگزاری سی‌اُمین کنفرانس ملی هسته‌ای در شکل بین‌المللی از زمان سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در  اسفند ۱۴۰۱ جدی‌تر از هر زمان دیگری مطرح شده بود، اما ارسال دعوتنامه از سوی سازمان انرژی اتمی برای اهالی رسانه جهت شرکت در این رویداد در روز‌های ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ به معنای بستن چمدان‌ها جهت تصویرگری از یک افتخار بزرگ دیگر در عرصه هسته‌ای بود.

براساس دعوتنامه یاد شده، سی‌اُمین کنفرانس ملی هسته‌ای و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای با حضور متخصصان داخلی و خارجی در اصفهان برگزار می‌شد؛ ضمن اینکه مهمان ویژه‌ای نیز در این رویداد حضور می‌یافت: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از چند ماه پیش بارها تمایل خود را برای سفر به ایران اعلام کرده بود.

بهروز کمالوندی نیز به‌عنوان سخنگوی سازمان انرژی اتمی خبر حضور رافائل گروسی را در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای اعلام کرد؛ خبری که سبب شد موضوع برگزاری این کنفرانس بیش از گذشته در کانون توجه‌ها قرار بگیرد.

حضور این مهمان ویژه که براساس اخبار منتشره پیش از سفر به اصفهان، به‌عنوان محل برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای، در تهران با مقام‌های ارشد سیاسی کشور دیدار می‌کرد، برای اهالی رسانه معانی خاصی داشت، به‌ویژه آنکه وزن غیرفنی موضع‌گیری‌های چند ماه اخیر وی درباره موضوع هسته‌ای ایران بر وزن فنی و حرفه‌ای آن می‌چربید و پرسش‌هایی درباره رویکرد آژانس درباره بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱ در میانه درخواست وی برای دیدار با مقام‌های سیاسی کشور وجود داشت.

نزدیک شدن به روز آغاز نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای اصفهان به معنای نزدیک شدن به پاسخ پرسش‌هایی بود که اهالی رسانه درصدد دست یافتن به آن‌ها بودند؛ در نهایت کاروان اهالی رسانه روز یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت سفر خود را از تهران به سمت اصفهان آغاز کرد تا روایت‌گر فصل جدیدی از تاریخ صنعت هسته‌ای کشور باشد.

در مسیر سفر به اصفهان مشاهده تابلوی شهر نطنز که بیشترین تناسب را با مقصد و دلیل سفر داشت، برای خبرنگاران جذاب‌ترین تابلو بود؛ شهری که یکی از تاسیسات هسته‌ای مهم کشور در آن قرار دارد.

کاروان اهالی رسانه برای پوشش اخبار رویداد مهم هسته‌ای که با همت انجمن هسته‌ای ایران و حمایت سازمان انرژی اتمی برگزار می‌شد، عصر روز یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت وارد اصفهان شده و در هتل در نظر گرفته شده برای خبرنگاران مستقر شد تا از صبح روز دوشنبه با آغاز یک رویداد مهم بین‌المللی هسته‌ای در کشور، کار خود را آغاز کند.

 

نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران؛ مقصد سفر اهالی رسانه برای نظاره و گزارش اقتدار و توانمندی اتمی 
برداشت اول؛ افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای

اگرچه پنل‌های کنفرانس از حدود ساعت ۸ صبح ۱۷ اردیبهشت آغاز شد، مراسم افتتاحیه این رویداد عصر آن روز برگزار شد و همین موضوع فرصت خوبی برای بازدید از تالار‌های عباسی، نقش جهان، و... محل برگزاری پنل‌های مختلف روز نخست بود.

وجود نام شهره پیرانی در برنامه برگزاری کنفرانس به‌عنوان هماهنگ‌کننده یکی از پنل‌های روز نخست موضوع جالب توجهی بود؛ این بانوی فرهیخته و استاد علوم سیاسی دانشگاه شاهد، همسر شهید داریوش رضایی نژاد، از شهدای هسته‌ای است که مدیریت پنل «نقش زنان در توسعه علوم و فنون هسته‌ای: ظرفیت‌ها، چالش‌ها و راه‌های بهبود» را برعهده داشت.

مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای عصر روز یکشنبه با حضور محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی برگزار شد.

 

نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران؛ مقصد سفر اهالی رسانه برای نظاره و گزارش اقتدار و توانمندی اتمی

حضور از پیش اعلام نشده رئیس سازمان انرژی اتمی در نمایشگاه دستاورد‌های هسته‌ای که در حاشیه برگزاری کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای برپا شده بود، با استقبال خبرنگارانی مواجه شد که در محوطه مقابل تالار عباسی یا اتاق در نظر گرفته شده برای اهالی رسانه حضور داشتند.

 

نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران؛ مقصد سفر اهالی رسانه برای نظاره و گزارش اقتدار و توانمندی اتمی 
اسلامی در جمع خبرنگاران حاضر در نمایشگاه تاکید کرد که مهم‌ترین هدف برگزاری کنفرانس معرفی واقعیت علم و فناوری هسته‌ای ایران به جهان و اعلام آمادگی برای مشارکت با دیگر کشور‌ها در این زمینه است.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین ضمن اشاره به استقبال بسیار خوب شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی از نخستین روز برگزاری کنفرانس، ابراز امیدواری کرد که چنین رویداد‌هایی سبب سرعت گرفتن صنایع هسته‌ای کشور شوند.

 

نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران؛ مقصد سفر اهالی رسانه برای نظاره و گزارش اقتدار و توانمندی اتمی
به فاصله اندکی از این بازدید، خبر مهمی از تهران مخابره شد و آن ورود مهمان ویژه مورد نظر به ایران بود؛ براساس گزارش‌هایی که منتشر شد، گروسی پس از ورود به تهران در روز دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ مورد استقبال کمالوندی قرار گرفت و پس از آن با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه دیدار کرد.

با پایان یافتن دیدار‌های گروسی در تهران، او مسافر اصفهان شد تا در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای شرکت کند و این برای اهالی رسانه نویدبخش ساعاتی پرخبر در دومین روز برگزاری کنفرانس بود.

در عین حال، در ساعاتی که گروسی در تهران به سر می‌برد، مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران با حضور متخصصان و چهره‌های سیاسی مانند سفرای چندین کشور از جمله کشور‌های عربستان، کویت و بولیوی در ایران برگزار شد.

پس از سخنرانی جواد کریمی ثابت، رئیس انجمن هسته‌ای ایران و رئیس کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای، سخنرانی‌های دیگری نیز انجام شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان، همزمانی برگزاری این رویداد با پنجاهمین سال تاسیس سازمان انرژی اتمی را یک توفیق توصیف کرده و گفت: امیدواریم کنفرانس حاضر از این دوره به بعد به‌صورت دوسالانه برگزار شود تا گفتمان‌های چندجانبه و دوجانبه و تعاملات پیش رو را تقویت کند.

دیدار‌ها و رایزنی‌های رسمی و غیررسمی بخش‌های دیگری از برگزاری کنفرانس را تشکیل می‌دادند و یکی از دیدار‌های دوجانبه مهم دیدار عبدالله سعود العنزی، سفیر عربستان در ایران با رئیس سازمان انرژی اتمی بود.

العنزی در این دیدار ضمن تشکر از محمد اسلامی به دلیل دعوت از وی برای حضور در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای، بر پیشرفت و توسعه تعامل‌های میان دو کشور تاکید کرد.

در بازار داغ مصاحبه‌ها، خبرنگاران فرصت یافتند تا با شخصیت‌های داخلی و خارجی حاضر در مراسم گفت‌وگو کنند.

 

نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران؛ مقصد سفر اهالی رسانه برای نظاره و گزارش اقتدار و توانمندی اتمی

 

وزیر علوم زیمبابوه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری میزان ضمن ابراز خرسندی از حضور در این رویداد، گفت: ایران در سال‌های اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در زمینه فناوری هسته‌ای داشته است.

وزیر علوم زیمبابوه، اظهار کرد: مسیری که ایران در این زمینه طی کرد می‌تواند الگویی برای دیگر کشور‌ها باشد.

با وجود این، مصاحبه‌ها و گپ‌وگفت‌ها با دیگر مهمانان خارجی به موازات مهمانان ایرانی در جریان بود؛ یکی از کارشناسان روس شرکت‌کننده در کنفرانس در گفت‌وگو با خبرنگار میزان، با اشتیاق از همکاری‌های گسترده ایران و کشورش سخن گفت و تاکید کرد که این کنفرانس رویداد مهمی است که می‌تواند نقش مهمی در توسعه فناوری هسته‌ای در میان کشورهای مختلف داشته باشد.

صحبت با چند مهمان خارجی و کارشناس‌های حاضر در پنل‌ها، موید این مطلب بود که نگاه همه آن‌ها به ایران به‌عنوان الگویی برای دیگر کشور‌ها است که می‌خواهند به‌صورت بومی صنعت هسته‌ای خود را راه‌اندازی یا تقویت کرده یا در مسیر کسب و توسعه فناوری‌های هسته‌ای گام بردارند.

نکته مهم دیگر، سهم بالای زنان و دختران ایرانی در علوم و فنون هسته‌ای کشور بود که با نگاهی به برنامه برگزاری کنفرانس خود را نمایان می‌کرد.

گروسی همان شب و پس از انجام دیدارها در تهران وارد اصفهان شد و همراه با رئیس سازمان انرژی اتمی گشت‌وگذاری صمیمانه از پل خواجو به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری اصفهان انجام داد.

برداشت دوم؛ آغاز موضع‌گیری‌های رسمی

از محل اسکان خبرنگاران در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای تا محل برگزاری این رویداد مهم فاصله کوتاهی وجود داشت که درختان سربه فلک کشیده و پر تراکمی آن را آراسته بودند و باران بهاری آن‌ها را پرطروات‌تر کرده بود.

آرامش حاکم بر این فضا با نبض عادی زندگی در این خیابان ملموس بود؛ بازدیدکنندگان نشسته بر نیمکت‌های دو طرف خیابان، کسبه مشغول به امور روزمره، جوی آب وسط خیابان، ...

ورود به محل برگزاری کنفرانس برای پوشش مراسم افتتاحیه و گپ‌وگفت احتمالی با شرکت‌کنندگان یا مهمان‌های سیاسی کنفرانس بین‌المللی علوم‌و‌فنون هسته‌ای، بخش مهمی از برنامه‌های خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران را تشکیل می‌داد.

نخستین رویداد مهمی که روز سه‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت و دومین روز کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای اتفاق افتاد، دیدار اسلامی و گروسی بود؛ همچنین کنفرانس خبری مشترک پس از دیدار آنها می‌توانست محتوای گپ‌و‌گفت به درازا کشیده طرفین را تا حد زیادی آشکار کند.

کنفرانس خبری مشترک اسلامی و گروسی براساس برنامه از پیش اعلام شده، حدود ۱۲:۳۰ ظهر آغاز شد؛ اسلامی نخستین سخنران این کنفرانس خبری بود.

 

نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران؛ مقصد سفر اهالی رسانه برای نظاره و گزارش اقتدار و توانمندی اتمی
نکته مهمی که اسلامی در این کنفرانس خبری مشترک به آن اشاره کرد، ارزیابی مثبت طرفین از بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱ بود که با وجود اقدام‌های مخرب برخی از بدخواهان به‌ویژه رژیم صهیونیستی همچنان اعتبار خود را حفظ کرده بود.

گروسی نیز در تایید اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی، از ادامه سند مارچ ۱۴۰۱ خبر داد و گفت که قصدی برای امضا توافق جدید وجود ندارد.

گروسی و اسلامی در ادامه به پرسش‌های چند خبرنگار پاسخ دادند.

با خروج رئیس سازمان انرژی اتمی و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سالن محل برگزاری کنفرانس خبری جهت رفتن به محل نشست عمومی کنفرانس، سالن شاهد همهمه زیادی شد؛ در حالی که برخی از خبرنگاران مشغول ارسال خبر اظهارات اسلامی و گروسی در این کنفرانس خبری بودند، برخی دیگر با سرعت از سالن کنفرانس خارج شدند تا خود را به محل نشست عمومی برسانند.

سخنرانی رئیس سازمان انرژی اتمی و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست عمومی نیز پیرامون برگزاری کنفرانس و مسیر پیشرفت صنعت هسته‌ای ایران می‌چرخید.

 

نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران؛ مقصد سفر اهالی رسانه برای نظاره و گزارش اقتدار و توانمندی اتمی 
پایان سفر اهالی رسانه به اصفهان، با اتمام سخنرانی اسلامی و گروسی نزدیک شده بود و این موضوع به خوبی در تکاپوی آن‌‌ها برای انجام آخرین گفت‌وگوها مشخص بود.

حلقه‌های ایجاد شده دور رئیس، معاونان و سخنگوی سازمان انرژی اتمی و سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در وین، نشان می‌داد که اظهارنظرهای ادعایی گروسی پس از بازگشت به وین به روال سابق، موضوعی است که اهالی رسانه را پیشاپیش مشتاق دانستن واکنش‌ها کرده است.

برداشت آخر؛ سفری ویژه به نصف جهان

عصر روز سه‌شنبه فعالیت خبرنگاران اعزام شده به اصفهان با پوشش مراسم اختتامیه همراه شد.

روایت‌های رسانه‌ای از برگزاری رویداد مهم نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران، قطعا یکی از روایت‌های جذاب و ماندگار رسانه‌ای از صنعت هسته‌ای کشور خواهد بود؛ رویدادی که توجهات را با اهداف مختلفی در میانه اردیبهشت ۱۴۰۳ متوجه اصفهان کرد.

این رویداد نه فقط مسیر پر شتاب و موفقیت‌آمیز حرکت فناوری و صنعت هسته‌ای ایران را آشکار کرد، بلکه نشان داد که بومی‌سازی و درون‌زایی علوم هسته‌ای امری ممکن است و دستان ایران برای یاری دادن دوستانی که خواهان ورود به این عرصه یا رشد در آن هستند، به سمت آن‌ها دراز شده است.

اصفهان زیبا بی‌شک بهترین میزبان برای برگزاری این رویداد بود؛ شهری که برخلاف تلاش‌های مغرضانه معاندان به خوبی از مهمانان خود پذیرایی کرد و خاطره‌ای ماندگار برای مدعوین بجا گذاشت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *