احتمال بازداشت نتانیاهو؛ اقدام بعدی دیوان کیفری بین‌المللی چیست؟

10:37 - 09 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۰۳۴۳
احتمال بازداشت نتانیاهو؛ اقدام بعدی دیوان کیفری بین‌المللی چیست؟
گمانه‌زنی درباره احتمال صدور حکم بازداشت برای مقامات رژیم صهیونیستی از سوی دیوان کیفری بین‌المللی، موج نگرانی را در میان مقامات این رژیم به همراه داشته است.

خبرگزاری میزان – رژیم صهیونیستی می‎گوید نگران است که دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) در پی پرونده جاری خود در مورد این رژیم و فلسطین، حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و سایر مقام‎های ارشد رژیم صهیونیستی را صادر کند.

رسانه‌های عبری‎زبان گزارش دادند که مقام‎های ارشد کابینه نتانیاهو در تل‌آویو جلسات اضطراری برگزار کردند تا در مورد احتمال صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو، یوآو گالانت، وزیر جنگ و هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش این رژیم، گفت‌وگو کنند.

 

 

مقام‎های رژیم صهیونیستی در تلاش برای جلب حمایت متحدان غربی در مورد موضوعی هستند که مربوط به تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی در مورد جنگ کنونی رژیم صهیونیستی در غزه و سایر جنایت‎هایی است که از سوی نظامیان صهیونیست در کرانه باختری اشغالی در سال ۲۰۱۴ صورت گرفته است.

مشخص نیست چه زمانی ممکن است حکم بازداشت صادر شود و برای دادگاه مرسوم نیست که چنین اطلاعاتی را افشا کند، اما چشم‌انداز صدور حکم بازداشت علیه نتانیاهو برای نخستین بار در مقاله‌ای از سوی داگلاس موری، مفسر انگلیسی حامی رژیم صهیونیستی در روزنامه آمریکایی نیویورک‎پست منتشر شد.

 

 

تایمز: دادگاه لاهه احتمالا به زودی حکم بازداشت نتانیاهو را صادر می‌کند

در همین حال نشریه انگلیسی تایمز از احتمال صدور حکم بازداشت سران ارشد رژیم صهیونیستی از سوی دیوان کیفری بین‌المللی به اتهام جنایات جنگی در غزه خبر می‌دهد.

همزمان با گمانه‌زنی‌ها درباره اقدام برای صدور حکم بازداشت تعدادی از مقامات ارشد رژیم صهیونیستی به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در غزه تا پایان ماه جاری میلادی، تایمز می‌گوید که احتمال صدور حکم بازداشت ۳ مقام ارشد سیاسی رژیم صهیونیستی به اتهام جنایت جنگی در آینده نزدیک وجود دارد.

تایمز نوشت که احتمالا دیوان کیفری بین‌المللی در حال آماده شدن برای صدور حکم بازداشت نتانیاهو و مقامات ارشد صهیونیست از جمله وزیر جنگ، رئیس ستاد کل ارتش و برخی مقامات امنیتی این رژیم به دلیل جنگ غزه است.

این روزنامه انگلیسی مدعی شد که احتمالا حکم بازداشت نتانیاهو و مقامات ارشد صهیونیست از سوی دیوان کیفری بین‌المللی طی روز‌های آینده صادر خواهد شد.

 

 

گزارش رسانه‌های عبری‎زبان از نگرانی مقام‎های صهیونیست

روزنامه معاریو به نقل از منابع آگاه، گزارش داد: نتانیاهو از احتمال صدور حکم بازداشت از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی نگران و خشمگین است.

براساس این گزارش، نتانیاهو برای جلوگیری از صدور حکم بازداشت از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی تماس‌های گسترده‌ای به ویژه با واشنگتن برقرار کرده است.

این روزنامه عبری‎زبان تاکید کرد که صدور حکم بازداشت موضوعی مربوط به زمان است و ممکن است علاوه بر نتانیاهو، وزیر جنگ و رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی را نیز شامل شود.

در همین حال پایگاه جروزالم پست به نقل از یک منبع دیپلماتیک صهیونیست، مدعی شد: دیوان کیفری بین‌المللی نمی‌تواند علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و دیگر مقامات ارشد اسرائیل بدون حمایت آشکار یا تاکتیکی آمریکا اقدام کند.

 

تظاهرات علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی

گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال صدور حکم بازداشت علیه نتانیاهو در حالی صورت می‌گیرد که اراضی اشغالی بار دیگر صحنه تظاهرات علیه نتانیاهو بود.

بسیاری از ساکنان اراضی اشغالی در مناطق مختلف با برپایی تظاهرات خواستار استعفای کابینه نتانیاهو و برگزاری انتخابات زودهنگام شدند.

در تل‌آویو هزاران معترض با برگزاری تظاهرات در مقابل مقر وزارت جنگ رژیم صهیونیستی خواستار استعفای نتانیاهو شدند.

این اعتراضات همانند تظاهرات هفته‌های گذشته با دخالت پلیس رژیم صهیونیستی به خشونت کشید و نیرو‌های پلیس اقدام به متفرق کردن جمعیت کردند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *