سایه تروریسم موادمخدر بر هلند؛ از سرزمین لاله‌ها تا دولت افیون

16:10 - 28 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۸۴۶۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سایه تروریسم موادمخدر بر هلند؛ از سرزمین لاله‌ها تا دولت افیون
هلند در سال‌های اخیر با سطحی از بحران جنایت‌های مرتبط با موادمخدر مواجه شده که با تروریسم مواد‌مخدر قابل مقایسه است.

خبرگزاری میزان – در حالی که جهان هلند را تا چند سال پیش عمدتا به سرزمین لاله‌ها، آسیاب بادی و دوچرخه‌ها می‌شناخت، جولان باندهای موادمخدر و تروریسم ناشی از فعالیت‌های آن‌ها، این کشور را به کانون بحث‌های جهانی آورده است.

سال‌ها خشونت باند‌های موادمخدر سبب شده تا هلند به‌عنوان دولت موادمخدر شناخته شود؛ این کشور در هفته‌های اخیر درگیر محاکمه جنجالی یکی از روسای دنیای زیرزمینی جنایت‌کار خشن موادمخدر بود.

محاکمه مارنگو سبب شد تا یکی از مخوف‌ترین سلاطین موادمخدر اروپا که نامش با سال‌ها جنایت نه فقط در خیابان‌های آمستردام بلکه در سراسر هلند و در بخش‌هایی از اروپا پیوند خورده بود، به حبس ابد محکوم شود.

باند‌های موادمخدر در هلند با سوار شدن بر موج توجه کارتل‌های آمریکای جنوبی به قاره سبز در اوایل دهه ۲۰۰۰، از طریق هدایت کوکائین از طریق شمال قاره آفریقا به اروپا به قدرت و ثروت هنگفتی دست یافتند، اما دوران خوش سودجویی این باند‌ها به سرعت پایان یافت و جنگ‌های مسلحانه میان آن‌ها بر سر تعیین قلمرو بالا گرفت؛ این جنگ‌های قدرت برای دولت هلند چالش‌های مهمی را ایجاد کرد.

 

سایه تروریسم موادمخدر بر هلند؛ از سرزمین لاله‌ها تا دولت افیون

برخی از این باند‌های مواد مخدر زرادخانه‌های بزرگی از سلاح‌های مرگ‌بار دارند که در آن‌ها انواع مهمات جنگی برای استفاده در جنگ‌های خیابانی نگهداری می‌شوند.

آن‌ها در عین حال، در برخی از محله‌های حاشیه‌ای شهر‌های مختلف به‌ویژه پایتخت برای خود پناهگاه‌های امنی را ایجاد کرده‌اند که فرصت خوبی برای جنایت‌های سازمان‌یافته برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

شهروندان عادی و خبرنگاران از جمله قربانیان جانبی جنگ‌های مسلحانه باند‌های جنایت‌کار در هلند هستند.

هلند در حالی که از تروریسم موادمخدر و جنگ‌های مسلحانه باند‌های موادمخدر رنج می‌برد، با هدف دست یافتن به سود بیشتر از طریق گردشگری اعتیاد برای جرم‌زدایی از برخی از انواع مواد افیونی اقدام کرده است.

سرزمین پیشین لاله‌ها از دهه ۱۹۹۰ بزرگ‌ترین تولیدکننده ماده مخدر MDMA بوده است؛ براساس گزارش‌ها قیمت کوکائین در هلند در قیاس با دیگر کشورهای اروپایی پایین و کیفیت آن بالا است و این مسئله تحت تاثیر نرخ فزاینده هزینه‌های زندگی قرار نگرفته است.

 

سایه تروریسم موادمخدر بر هلند؛ از سرزمین لاله‌ها تا دولت افیون

رئیس اتحادیه پلیس هلند بر این باور است که کشورش دومین دولت موادمخدر در اروپا است.

وزیر دادگستری هلند نیز در تابستان گذشته از جنایت‌های مربوط به موادمخدر به تروریسم موادمخدر یاد کرد؛ وی در نشست مشترک با همتایان خود در آمریکای لاتین و کارائیب ضمن توصیف وضعیت جدی جنایت موادمخدر در هلند، گفت: خطر جنایت‌های سازمان‌یافته جدی و بی‌رحم چنان تهدیدی برای حاکمیت قانون ما است که با تروریسم قابل مقایسه است؛ تروریسم موادمخدر با مواد منفجره در محله‌هایی که مردم در آن زندگی می‌کنند، ترس ایجاد می‌کند.

هلند در سال ۲۰۲۲ نیز برای مبارزه با محموله‌های موادمخدر، پولشویی و بهبود امنیت بنادر، معاهده‌ای را با شش کشور اروپایی امضا کرد.

گسترش فعالیت باند‌های موادمخدر در هلند پیامد جدی دیگری نیز داشته است و آن استخدام کودکان و نوجوان حاشیه‌نشین و مهاجر برای توزیع موادمخدر است؛ موضوعی که آن‌ها را به سربازان ارتش باند‌های موادمخدر تبدیل می‌کند.

 

سایه تروریسم موادمخدر بر هلند؛ از سرزمین لاله‌ها تا دولت افیون

تاکنون گزارش‌های زیادی در رابطه با استثمار کودکان ۱۰ یا ۱۲ ساله توسط باند‌های موادمخدر در هلند منتشر شده است؛ در حالی که تعداد کودکان مظنون به ارتکاب جرم در هلند از سال ۲۰۱۵ کاهش یافته است، پلیس شاهد جنایت‌های خشونت‌آمیز بیشتری است که به‌ویژه در آمستردام و روتردام به دست کودکان و نوجوانان انجام می‌شود.

منتقدان می‌گویند که برای مقابله با بحران موادمخدر، فرهنگ و جامعه هلند باید تغییر کند و دولت این کشور باید تبعیض موجود در بخش‌های مختلف را از بین برده یا دست‌کم کاهش دهد.

انتهای پیام/


برچسب ها: هلند مواد مخدر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *