نقض کنوانسیون اروپایی حقوق بشر از سوی سوئیس

13:42 - 27 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۸۲۱۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نقض کنوانسیون اروپایی حقوق بشر از سوی سوئیس
دیوان اروپایی حقوق بشر اعلام کرد که سوئیس کنوانسیون حقوق بشر در رابطه با تغییرات اقلیمی را نقض کرده است.

خبرگزاری میزان - دیوان اروپایی حقوق بشر، رای خود در رابطه با پرونده وِرِین کلیماسِنیوریِن (Verein KlimaSeniorinnen) علیه سوئیس را اعلام کرد.

این پرونده مربوط به شکایت و ابراز نگرانی چهار زن و یک انجمن سوئیسی به نام وِرِین کلیماسِنیوریِن، در رابطه با پیامدهای گرمایش جهانی بر شرایط زندگی و سلامتی آن‌ها است.

بنا بر ادعای شاکیان، مقام‌های سوئیس، باوجود وظایف خود براساس کنوانسیون، برای کاهش اثرات تغییرات آب‌وهوایی اقدام کافی انجام نمی‌دهند.

دیوان در نهایت، پس از بررسی پرونده، با اکثریت آرا ۱۶ به ۱، نقض ماده ۸ کنوانسیون اروپایی حقوق بشر مبنی بر «حق رعایت زندگی خصوصی و خانوادگی» و به‌صورت متفق القول، نقض بند یک ماده ۶ کنوانسیون مبنی بر «دسترسی به محاکم» را احراز کرد.

بنابر یافته دیوان، مقام‌های سوئیس در تعیین کمیت محدودیت‌های انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ملی از طریق بودجه‌بندی استفاده از کربن، قصور ورزیده‌اند و همچنین دولت سوئیس نتوانسته به اهداف قبلی خود در زمینه کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای نیز دست یابد و به‌صورت کلی، مقام‌های سوئیس به موقع و به شیوه‌ای مناسب برای طراحی، توسعه و اجرای قوانین و اقدام‌های مقتضی در این زمینه اقدام نکرده‌اند.

بر این اساس، عدم اجرای تعهدات تحت کنوانسیون در مورد تغییرات اقلیمی و در نتیجه نقض ماده ۸ کنوانسیون احراز شد.

علاوه بر این، بر اساس یافته‌های دیوان، دادگاه‌های ملی دلایل قانع‌کننده‌ای برای اینکه چرا بررسی ماهیت شکایت‌ها را غیرضروری دانسته‌اند، ارائه نکرده‌اند؛ دادگاه‌های داخلی نتوانسته بودند شواهد علمی قانع‌کننده در مورد تغییرات آب‌و‌هوا را در نظر بگیرند و دعوای شاکیان را جدی نگرفته بودند، بنابراین، نقض بند ۱ ماده ۶ کنوانسیون نیز احراز شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *