رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

قطعنامه شورای حقوق بشر در مخالفت با اقدامات قهری یکجانبه

8:47 - 23 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۶۸۳۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
قطعنامه شورای حقوق بشر در مخالفت با اقدامات قهری یکجانبه
شورای حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه‌ای را در مخالفت با هرگونه اقدام قهری یکجانبه علیه کشور‌ها تصویب کرد.

خبرگزاری میزان - ایوان گیل، وزیر خارجه ونزوئلا گفت که این کشور از اکثریت آرای جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل که با اعمال تحریم‌های یکجانبه مخالفت می‌کند، استقبال کرده است.

قطعنامه‌ای درباره آثار اعمال قهری یکجانبه بر اعمال حقوق بشر با ۳۲ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و یک رای ممتنع به تصویب رسید.

این مقام ونزوئلایی هفته گذشته با انتشار پیامی در ایکس نوشت: امروز در شورای حقوق بشر سازمان ملل، ۳۲ کشور به تحمیل اقدامات اجباری یکجانبه رای منفی و تاثیر منفی آن‌ها بر جمعیت را تشخیص دادند.

وی گفت: پیام واضح بود؛ جامعه بین‌المللی سیاست مداخله‌جویانه و جنایت‌کارانه آمریکا را رد می‌کند و زمان آن فرا رسیده که چندقطبی را ترویج کنیم.

اعمال تحریم‌های یکجانبه با قوانین بین‌المللی و اصل برابری حاکمیتی بین کشور‌ها مغایرت دارد.

ونزوئلا، آمریکا را به دلیل اعمال بیش از ۹۰۰ تحریم یکجانبه علیه این کشور آمریکای جنوبی محکوم کرد و گفت این اقدامات بر حقوق اساسی مردم این کشور تأثیر می‌گذارد.

این مقام ونزوئلایی در جریان نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد که تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه این کشور ۲۳۲ میلیارد دلار خسارت به همراه داشته است.

تاکید دوهان بر آثار منفی اقدامات قهری یکجانبه

این قطعنامه در حالی در شورای حقوق بشر سازمان ملل به تصویب می‌رسد که پیش از این آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد تاثیر منفی اقدامات قهری یکجانبه بر برخورداری افراد از حقوق بشر، در چندین مورد بر تاثیر منفی این اقدامات بر کشور‌های مختلف تاکید کرده است.

دوهان در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ سفری به ایران داشت و در پایان این سفر گزارشی را درباره تاثیر تحریم‌های یکجانبه آمریکا بر مردم ایران ارائه کرد.

این گزارشگر سازمان ملل در روز ۲۸ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ و در پایان سفر خود به ایران با حضور در یک کنفرانس مطبوعاتی به تشریح برخی از ابعاد این سفر و تاثیر تحریم‌های یکجانبه آمریکا پرداخت و آن را نقض حقوق بشر مردم ایران توصیف کرد.

از جمله مواردی که دوهان در این نشست خبری به آن‌ها اشاره کرد، تاثیر تحریم‌ها بر بیماران خاص و دارو‌ها بود.

وی همچنین تاکید کرد که آمریکا با تحریم‌های خود ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیادر دلار به ایران زیان وارد کرده است.

ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲ (شهریور ماه ۱۴۰۱) آلنا دوهان گزارش نهایی خود را درباره ایران و سفر خود ارائه کرد؛ دوهان با بیان اینکه تحریم‌ها تقریبا همه جنبه‌های زندگی را در ایران تحت تأثیر قرار داده است، خواستار لغو تحریم‌ها شد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد تاثیر منفی اقدامات قهری یکجانبه بر برخورداری افراد از حقوق بشر همچنین سفری به سوریه کرده و آثار تحریم‌های یکجانبه آمریکا و کشور‌های غربی را بر این کشور  بررسی کرد.

دوهان در پی این سفر با انتشار گزارشی درباره این تاثیر تحریم‌ها بر مردم سوریه هشدار داد و خواستار لغو فوری این تحریم‌ها شد.

تحریم؛ ابزار اصلی سیاست خارجی آمریکا و غرب

قطعنامه اخیر شورای حقوق بشر در مخالفت با اعمال اقدامات قهری یکجانبه علیه کشور‌ها و هشدار‌های پی در پی دوهان درباره آثار چنین اقداماتی بر مردم کشور‌های مختلف در حالی صورت می‌گیرد که تحریم همچنان یکی از ابزار‌های اصلی سیاست خارجی کشوری مانند آمریکا به شمار می‌رود.

تحریم‌هایی که در سال‌های اخیر از سوی آمریکا علیه کشور‌های مختلف اعمال شده، پیامد‌های بسیاری را برای مردم کشور‌های مقصد داشته است.

نگاهی به تاریخ دولت‌های مختلف این کشور نشان می‌دهد که آمریکا همواره از تحریم به عنوان ابزاری برای اعمال فشار علیه کشور‌هایی که حاضر به دنباله‌روی از سیاست‌های آن نیستند، استفاده می‌کنند.

این تاثیر به‌ویژه در زمینه‌هایی مانند دارو و تجهیزات بهداشتی پیامد‌های فاجعه‌بارتری داشته و آثار آن شدیدتر بوده است.

اگرچه مقامات آمریکا مدعی هستند که تحریم‌ها مردم عادی را هدف قرار نمی‌دهد و اقلامی مانند دارو و غذا از تحریم مستثنی هستند، اما آنچه در عمل مشاهده می‌شود کاملا متناقض با این ادعاست.

درباره تحریم‌ها علیه ایران، مقامات واشنگتن بارها مدعی شده‌اند که دارو را از تحریم‌ها مستثنی کرده‌اند، اما گزارش‌های معتبر و حتی گزارش آلنا دوهان آثار فاجعه‌بار تحریم را بر بیماران نشان می‌دهد.

تحریم‌ها مانع رسیدن دارو به برخی از بیماران از جمله بیماری‌های خاص مانند بیماران پروانه‌ای می‌شود و در سال‌های اخیر بسیاری از این افراد به دلیل دسترسی نداشتن به دارو جان خود را از دست دادند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *