رکوردشکنی بازداشت و اخراج پناهجویان در مرزهای آمریکا

9:52 - 28 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۶۰۱۹۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رکوردشکنی بازداشت و اخراج پناهجویان در مرزهای آمریکا
آمار ماهانه برخورد با پناهجویان شامل اخراج و بازداشت آنها در مرزهای آمریکا به بیشترین حد خود رسیده است.

خبرگزاری میزان - آمار‌های دولتی آمریکا نشان می‌دهد که گشت مرزی این کشور در دسامبر ۲۰۲۳ (آذر و دی) نزدیک به ۲۵۰ هزار بار با مهاجرانی که از مکزیک وارد آمریکا می‌شدند، برخورد کرده و آن‌ها را بازگردانده یا بازداشت کرده است.

این بالاترین مجموع ماهانه ثبت شده است که به‎راحتی رکورد قبلی را که حدود ۲۲۴ هزار برخورد در سال ۲۰۲۲ بود، تحت‌الشعاع قرار داد.

تعداد ماهانه برخورد‌ها در مرز‌های آمریکا و مکزیک از سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است؛ زمانی که همه‌گیری ویروس کرونا موقتا این مرز‌ها را بست و مهاجرت در بسیاری از نقاط جهان را کند کرد.

در آوریل ۲۰۲۰ (فروردین ۱۳۹۹)، گشت مرزی آمریکا حدود ۱۶ هزار برخورد را ثبت کرد که در میان کمترین تعداد ماهانه در چند دهه اخیر است.

از آن زمان، تعداد برخورد ماهانه مهاجران در مرز آمریکا و مکزیک در ۱۰ موقعیت جداگانه از ۲۰۰ هزار مورد فراتر رفته است؛ این آستانه پیشتر به سال ۲۰۰۰، زمانی که حدود ۲۲۰ هزار رویارویی وجود داشت، بازمی‌گردد.

مشخص نیست که آیا تعداد بالای برخورد‌های اخیر در مرز آمریکا و مکزیک در سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت یا خیر؛ طبق آخرین آمار موجود، در ژانویه (دی ماه)، برخورد‌ها به حدود ۱۲۴ هزار مورد کاهش یافت.

 

رکورد بازداشت و اخراج پناهجویان در مرزهای آمریکا

 

نگرانی از بازداشت مهاجران در آمریکا

این نگرانی وجود دارد که مهاجران دست‎کم به طور موقت در آمریکا بازداشت می‌شوند تا در انتظار تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا آن‌ها می‌توانند به طور قانونی در این کشور باقی بمانند یا خیر، باقی می‌مانند.

دستگیری مهاجران در آمریکا تحت عنوان ۸ قانون آمریکا، که به قانون مهاجرت می‌پردازد، انجام می‌شود.

مهاجران بلافاصله به کشور خود یا آخرین کشور محل عبور خود اخراج می‌شوند بدون اینکه در بازداشتگاه‌های آمریکا نگهداری شوند.

اخراج‌ها تحت عنوان قانون ۴۲ آمریکا انجام می‌شود؛ بخشی از این قانون که پیش از این به ندرت استفاده می‌شد و دولت ترامپ در مراحل اولیه همه‌گیری کرونا از آن استفاده کرد.

 

رکورد بازداشت و اخراج پناهجویان در مرزهای آمریکا

 

این قانون به مقام‎های بهداشتی فدرال این اختیار را می‌دهد که در صورت تشخیص این که ممانعت از ورود مهاجران می‌تواند از گسترش بیماری‌های مسری جلوگیری کند، از ورود مهاجران به این کشور جلوگیری کنند.

در ماه‌های اولیه همه‌گیری کرونا در آمریکا، گشت مرزی برای اخراج بیشتر مهاجرانی که در مرز با آن‌ها مواجه می‌شد، به شدت به عنوان ۴۲ متکی بود؛ دولت بایدن استفاده از عنوان ۴۲ را در ۲۰۲۳ متوقف کرد؛ زمانی که دولت فدرال پایان وضعیت اضطراری بهداشت عمومی کرونا را اعلام کرد.

از آن زمان، گشت مرزی آمریکا به جای اخراج مهاجران از این کشور، آن‌ها را در داخل آمریکا بازداشت می‌کند.

 

رکورد بازداشت و اخراج پناهجویان در مرزهای آمریکا

 

برخورد با مهاجران در مرز‌های آمریکا چه کسانی را هدف قرار می‌دهد؟

در دسامبر ۲۰۲۳ (آذر و دی)، بیشتر برخورد‌ها در مرز آمریکا و مکزیک (۵۴ درصد) شامل مهاجرانی بود که به عنوان بزرگسالان مجرد سفر می‌کردند، در حالی که ۴۱ درصد شامل افرادی بود که به صورت خانوادگی سفر می‌کردند و ۵ درصد شامل افراد زیر سن قانونی بدون همراه بود.

در ماه‌های اخیر، تعداد فزاینده‌ای از برخورد‌ها شامل سفر‌های خانوادگی افراد شده است؛ در دسامبر گذشته، گشت مرزی آمریکا نزدیک به ۱۰۲ هزار برخورد با خانواده‌های مهاجر داشت که این رقم در سال قبل از آن حدود ۶۱ هزار نفر بود.

همچنین تغییری در کشور‌های مبدأ مهاجران رخ داده است؛ از نظر تاریخی، بیشتر برخورد‌ها در مرز جنوب غربی شهروندان مکزیک یا کشور‌های مثلث شمالی السالوادور، گواتمالا و هندوراس را درگیر کرده است، اما در دسامبر ۲۰۲۳، ۵۴ درصد از برخورد‌ها شامل شهروندان کشور‌هایی غیر از این ۴ کشور بود.

 

رکورد بازداشت و اخراج پناهجویان در مرزهای آمریکا

 

آمریکایی‌ها وضعیت مرز‌ها را چگونه می‌بینند؟

براساس نظرسنجی جدید مرکز تحقیقات پیو، عموم مردم آمریکا به طور گسترده‌ از وضعیت اوضاع در مرز ناراضی هستند.

۸ نفر از هر ۱۰ بزرگسال آمریکایی می‌گویند که دولت این کشور در برخورد با تعداد زیادی از مهاجرانی که به دنبال ورود به آمریکا در مرز با مکزیک هستند، کار بسیار یا تا حدودی بدی انجام می‌دهد.

تقریبا به همان اندازه شهروندان آمریکایی می‌گویند این وضعیت یا یک بحران (۴۵ درصد) یا یک مشکل بزرگ (۳۲ درصد) برای آمریکاست.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *