بسته مهاجرتی جدید اروپا؛ سختگیری بیشتر و بازداشت کودکان پناهجو

12:42 - 23 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۹۴۵۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بسته مهاجرتی جدید اروپا؛ سختگیری بیشتر و بازداشت کودکان پناهجو
بسته مهاجرتی جدید که کشورهای اروپایی درباره آن به توافق رسیدند شامل حمایت از تدابیر سختگیرانه‌تر علیه پناهجویان و اعمال گزینشی قوانین است.

خبرگزاری میزان - اتحادیه اروپا به‎تازگی یک توافق‌نامه مهاجرتی را تصویب کرد که براساس آن هزاران پناهجو -به‎طور بالقوه از جمله کودکان- محبوس خواهند شد.

این پیمان مهاجرتی که از سوی سفیران اتحادیه اروپا تایید شده، به وسیله سازمان‌های غیردولتی مورد انتقاد قرار گرفته، زیرا پیشنهاد بازداشت افراد زیر سن قانونی بدون همراه را که به عنوان یک خطر امنیتی تلقی می‌شود، به همراه دارد و در موارد خاص، مهاجران را در حبس در مراکز بازداشت تا حدود ۶ ماه قرار می‌دهد.

پولیتیکو به نقل از کاترین وولارد، مدیر مرکز اروپایی پناهندگان، به عنوان یک سازمان حقوق بشری، نوشت: توافق جدید از نظر تئوری این است که با ایجاد رنج برای پناهجویان با سیاست‌های خصمانه، یک عامل بازدارنده ایجاد شود و افراد کمتری وارد اروپا شوند، اما در عمل مهاجران همچنان به مرز‌های اروپا می‌رسند و هیچ اثر بازدارنده‌ای در این پیمان جدید به جز رنج برای پناهجویان وجود ندارد.

استثنا برای پناهجویان اوکراینی در توافق مهاجرتی جدید اروپا

پناهندگان اوکراینی تحت دستورالعمل حفاظت موقت اتحادیه اروپا از این محدودیت‌ها معاف خواهند بود، که براساس آن از آزادی رفت و آمد برخوردار هستند، اما همان‎طور که برخی از فعالان اشاره می‌کنند، به نظر می‌رسد این توافق‌نامه مهاجرت متوجه پناهجویان آفریقا و خاورمیانه است.

هنگامی که توافق اولیه بر سر این پیمان در دسامبر ۲۰۲۳ (آذر) منعقد شد، کورنلیا ارنست، نماینده پارلمان اروپا از حزب چپ‌گرای آلمان، در رسانه اجتماعی ایکس نوشت که این پیمان «روزی غم‌انگیز برای حقوق افرادی بود که به دنبال حمایت در اروپا هستند؛ رویای جناح راست و پوپولیست‌ها در اتحادیه اروپا به حقیقت می‌پیوندد.»

با این حال بسیار بعید است که این تغییر جناح راست افراطی مسائل مهاجرتی اروپا را حل کند، زیرا بسیاری از مهاجران را به صورت نامحدود زندانی می‌کند؛ در قاره‌ای که مدعی است «چراغ راه حقوق بشر» است.

علاوه بر این اروپا باید راهی برای مقابله با این محدودیت‌ها بیابند؛ افزایش تعداد مهاجران اخراجی به کشوری که از آن خارج شده‌اند بحران گسترده‌ای خواهد بود.

قدرت‌گیری راست افراطی ضدمهاجر در اروپا

در ماه دسامبر ۲۰۲۳ (آذر ماه)، پارلمان فرانسه قانونی را تصویب کرد که حاوی بسیاری از اقدامات افراطی و تند بود که مارین لوپن، سیاستمدار راست افراطی آن را به عنوان یک «پیروزی ایدئولوژیک» برای پلتفرم ضدمهاجرت خود اعلام کرد.

نظرسنجی‌ها برای انتخابات پیش رو در اروپا نشان می‌دهد که احزاب تندرو و راست افراطی افزایش یافته‌اند؛ براساس نظرسنجی‌های پولیتیکو، گروه راست افراطی «هویت و دموکراسی» که شامل گروه افراطی ضدمهاجر «آلترناتیو برای آلمان» است، رتبه سوم را کسب خواهد کرد.

به تازگی برخی از اعضای این حزب با یکدیگر ملاقات کردند تا درباره «طرح اصلی» برای اخراج دسته‌جمعی پناهجویان و شهروندان آلمانی با منشا خارجی صحبت کنند.

از زمانی که اتحادیه اروپا دستورالعمل بازگشت خود را در سال ۲۰۰۸ تصویب کرد، فشار برای اخراج بیشتر و سریع‎تر افزایش یافته است؛ به عنوان بخشی از پیمان مهاجرت جدید، کمیسیون اروپا همچنین یک هماهنگ کننده اخراج را تعیین کرده است و بازدهی پیمان همچنان مسئله کلیدی است.

بحرانی‌ترین مسئله برای کشور‌های عضو، اجرای این توافق‌نامه خواهد بود: یک دیپلمات اتحادیه اروپا می‌گوید: اکنون مسئله این است که یک واقعیت نظری قرار است در عمل اجرا شود.

این پیمان مهاجرتی جدید اکنون برای رای‌گیری و تصویب قبل از اجرایی شدن به پارلمان اروپا منتقل می‌شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: اروپا پناهجویان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *