لایحه امنیت مرزها در آمریکا؛ جنجال میان قانون‌گذاران ادامه دارد

13:54 - 21 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۹۱۹۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
لایحه امنیت مرزها در آمریکا؛ جنجال میان قانون‌گذاران ادامه دارد
لایحه جدید امنیت مرزی آمریکا به کانون تنش در کنگره و همچنین بین دولت فدرال و ایالت تگزاس تبدیل شده است.

خبرگزاری میزان - مقام‎های دموکرات در سنا آمریکا به‎تازگی از لایحه‌ای ۱۱۸ میلیارد دلاری رونمایی کردند که امنیت مرز‌ها را تقویت می‌کند و این موضوع را به کمک‌های واشنگتن به اوکراین و رژیم صهیونیستی پیوند می‌زند.

 اما سرنوشت طرح جدید با حمایت برخی از سناتور‌های جمهوری‌خواه، پس از محکومیت مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، مبهم به نظر می‌رسد.

این طرح در نهایت هم در مجلس نمایندگان و هم در سنای آمریکا با شکست مواجه شد و به تصویب نرسید.

 

لایحه امنیت مرز‌ها چیست؟

پس از ماه‌ها مذاکره، سرانجام سناتور‌های آمریکا لایحه‌ای ۳۷۰ صفحه‌ای تهیه کردند که به دولت فدرال این اختیار را می‌دهد تا از ورود مهاجرانی که از مرز عبور می‌کنند جلوگیری کند یا کسانی را که پیش از این به طور غیرقانونی وارد آمریکا شده‌اند، به سرعت اخراج کند.

لایحه جدید مفهوم یک ماشه را معرفی کرده است؛ زمانی‎که تعداد مهاجرانی که در طول یک هفته با مقامات مرزی مواجه می‌شوند به طور متوسط از ۵ هزار نفر عبور کند، روند پردازش پناهجویان متوقف می‌شود.

همچنین لایحه اخیر به رئیس‎جمهور آمریکا این اختیار را می‌دهد که اگر بیش از ۴ هزار مهاجر در یک هفته تلاش کنند از مرز عبور کنند، مرز جنوبی با مکزیک را ببندد.

سناتور‌ها در این لایحه حدود ۲۰ میلیارد دلار را به اجرای قوانین اضافی در مرز آمریکا با مکزیک و مبارزه با قاچاق مواد مخدر اختصاص می‌دهند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، برای رأی‌گیری به این لایحه فشار آورده و می‎گوید: این امر امنیت مرز‌ها را نسبت به دهه‌های گذشته بیشتر می‌کند.

به گفته وی، اکنون ما به توافقی درباره یک توافق امنیت ملی دو حزبی رسیده‌ایم که شامل سخت‌ترین و عادلانه‌ترین اصلاح مرزی در دهه‌های اخیر است، من قویا از آن حمایت می‌کنم.

 

جنجال در میان قانون‌گذاران آمریکایی درباره درباره لایحه امنیت مرزی

 

تلاش سناتور‌ها برای تهیه اصلاحیه جدید

برخی از جمهوری‌خواهان سنا پس از لغو و شکست قرارداد مهاجرتی دو حزبی، در تلاش هستند تا تدابیر امنیتی مرزی سخت‌تری را به لایحه کمک‌های خارجی اضافه کنند.

تد کروز، سناتور ایالت تگزاس، اصلاحیه‌ای را برای افزودن تدابیر امنیتی افراطی مرزی به بسته تکمیلی مستقل امنیت ملی که میلیارد‌ها دلار به اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان ارسال می‌کند، ارائه کرد.

اصلاحیه کروز مشابه قانون ۲، معروف به قانون امنیت مرزهاست، لایحه امنیت مرزی که مجلس نمایندگان سال گذشته برای بازگرداندن بیشتر سیاست‌های دوران ترامپ و اصلاح پناهندگی تصویب کرد.

 

جنجال در میان قانون‌گذاران آمریکایی درباره درباره لایحه امنیت مرزی

 

دموکرات‌ها در مجلس سنا آن را «غیر شروع کننده» می‌دانند که احتمال تصویب آن را بسیار کم می‌کند؛ مشخص نیست که آیا این اصلاحیه حتی رای خواهد آورد یا خیر.

تد کروز، گفت: این لایحه تنها قانون مرزی جدی است که در این کنگره مورد توجه قرار گرفته است و شامل راه حل‌های واقعی برای بحران مرزی مانند ساخت دیوار، تشدید استاندارد‌های پناهندگی، بازگرداندن باقیمانده در سیاست مکزیک، افزایش تعداد ماموران گشت مرزی و غیره است.

جان کورنین، سناتور ایالت تگزاس، به گنجاندن لایحه مرزی دو حزبی در بسته کمک خارجی رای منفی داد، اما نشان داد که می‌تواند بدون هیچ‌گونه تدابیر امنیتی مرزی، از کمک به اوکراین حمایت کند.

کورنین، معتقد است که این لایحه از کامل بودن فاصله زیادی دارد، من ناامید هستم که پیشنهاد مرزی سنا به طرز تاسف‌باری از تامین امنیت مرز‌های ما کوتاهی کرده است و من تلاش می‌کنم تا یک لایحه را به این قانون اضافه کنم. اما ما نمی‌توانیم اجازه دهیم سیاست مرزی افتضاح بایدن ما را از حمایت از متحدانمان باز دارد.

این لایحه فراگیر دو حزبی که به منظور محدود کردن چشمگیر هجوم مهاجران در مرز آمریکا و مکزیک انجام‎شده، به جدیدترین نقطه عطف در میان نمایندگان تگزاس در کنگره تبدیل شده و این موضوع در خطوط حزبی نیست.

 

جنجال در میان قانون‌گذاران آمریکایی درباره درباره لایحه امنیت مرزی

 

انتقاد کروز با دیگر جمهوری‌خواهان هیئت تگزاس منعکس شد، زیرا آن‌ها شروع به تشریح پیشنهادات در لایحه ۳۷۰ صفحه‌ای کردند.

در همین حال، یک سناتور دیگر تگزاس این انتقاد را منعکس کرد که لایحه مذکور به اندازه کافی برای محافظت از مهاجران اقدام نمی‌کند.

این لایحه نتیجه ماه‌ها مذاکره بین دموکرات‌ها و جمهوری‎خواهان سنا بود؛ این پیشنهاد تا حدی با میانجیگری قانون‌گذارانی انجام شد که همچنین می‌خواستند بسته کمک به متحدان آمریکا را تصویب کنند.

جمهوری‎خواهان این اولویت قانونی را مشروط به اصلاحات فراگیر مرزی کردند؛ کاخ سفید این بسته را تایید و بر اهمیت ادامه حمایت از اوکراین و رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *