گزارش یورونیوز از افزایش جمعیت بی‌خانمان‌ها در اروپا

15:10 - 17 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۸۶۵۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گزارش یورونیوز از افزایش جمعیت بی‌خانمان‌ها در اروپا
توجه به تشدید بحران بی‌خانمانی در اروپا محدود به ماه‌های سرد سال است و همین امر وخامت بحران را در سال‌های اخیر رقم زده است.

خبرگزاری میزان – بحران بی‌خانمانی در کشور‌های اروپایی در سال‌های اخیر از حدود کنترل و نظارت خارج شده و به شکل روزافزونی آسیب‌پذیرترین افراد را در حفره‌ای بدون هرگونه چشم‌انداز روشن می‌بلعد.

اتحادیه اروپا در مواجهه با این بحران تاکنون نتوانسته اقدام موثری انجام دهد و دست‌کم سرعت این روند را کُند کند.

به گزارش یورونیوز، شمار افراد بی‌خانمان در اروپا از سال ۲۰۰۹ تاکنون بیش از ۲ برابر افزایش یافته است و این به معنای گسترش ابعاد بحرانی است که قربانیان آن متنوع‌تر می‌شوند.

عمده قربانیان بحران بی‌خانمانی در اروپا زنان قربانی خشونت خانگی، مهاجران و کودکان هستند؛ افراد معتاد به الکل و مواد مخدر نیز سهم قابل توجهی از جمعیت بی‌خانمان‌ها در کشور‌های اروپایی دارند.

بر‌اساس گزارشی که FEANTSA در سال ۲۰۲۳ منتشر کرد، به‌طور میانگین ۸۹۰ هزار نفر هر شب در سراسر اتحادیه اروپا در خیابان‌های می‌خوابند؛ این رقم معادل جمعیت شهر‌های تورین یا مرسی در فرانسه است.

نخستین آمار رسمی از شمار بی‌خانمان‌ها در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۹ منتشر شد؛ براساس آمار مذکور، به‌طور متوسط هر شب ۴۱۰ هزار نفر در خیابان‌ها می‌خوابیدند؛ گزارش مذکور شامل انگلیس نیز می‌شد.

عوامل متعددی در افزایش بی‌خانمانی نقش دارند؛ بی‌خانمانی در اتحادیه اروپا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 

۲ برابر شدن جمعیت بی‌خانمان‌ها در اروپا طی یک دهه

 

مهم‌ترین عوامل تشدیدکننده بحران بی‌خانمانی در اتحادیه اروپا، عبارتند از: افزایش هزینه‌های زندگی، بحران مهاجرت و کمبود مسکن در دسترس.

در عین حال، فصل سرما در اروپا برای جمعیت روبه‌رشد بی‌خانمان‌ها در قاره اروپا به‎معنای زندگی زیر سایه مرگ ناشی از سرمازدگی «هیپوترمی» است.

در حالی که سازمان‌های هواشناسی در کشور‌های اروپایی از رسیدن مکرر دمای هوا به زیر صفر درجه خبر می‌دهند، بی‌خانمان‌ها در این کشور‌ها با نرخ بالاتری در معرض خطر ابتلا به سرمازدگی، ذات‌الریه و البته مرگ قرار دارند.

وضعیت بی‌خانمان‌ها در اروپا با تشدید موج سرمای شدید در بخش‌های وسیعی از شمال این قاره بدتر شده است؛ تاکنون گزارش‌های متعددی نه‌تنها از مرگ بی‌خانمان‌ها بلکه شهروندان عادی بر اثر سرما نیز در کشور‌های مختلف اروپایی منتشر شده است.

گروه‌های حقوق بشری درباره افزایش سهم جوانان از جمعیت بی‌خانمان‌ها در کشور‌های اروپایی هشدار می‌دهند.

با دشوار شدن تامین مکان‌های گرم برای بی‌خانمان‌ها در زمستان سرد اروپا، آن‌ها در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس به دنبال حفاظت خود از سرما هستند.

سالانه ده‌ها بی‌خانمان در اروپا در فصول سرد سال دچار سرمازدگی یا ذات‌الریه و دیگر مشکلات بهداشتی شده و جان خود را از دست می‌دهند.

وضعیت نامناسب و خطرناک پناهگاه‌های درنظر گرفته شده برای بی‌خانمان‌ها در کشورهای اروپایی، سبب می‌شود بی‌خانمان‌ها مرگ را بر زندگی در پناهگاه‌ها ترجیح می‌دهند.

گروه‌های حقوق بشری با اشاره به جمعیت فزاینده بی‌خانمان‌ها در اروپا تاکید دارند که اقدام‌های این بلوک برای حل‌وفصل مشکل سرمازدگی بی‌خانمان‌ها در زمستان ناکافی است؛ به گفته این گروه‌ها، برخی از کشورهای اروپایی، بی‌خانمان‌ها را در سرمای زمستان رها کرده تا بمیرند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *