بررسی عوامل تاثیرگذار بر شانس بایدن برای پیروزی در انتخابات

11:19 - 10 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۲۱۳۱
بررسی عوامل تاثیرگذار بر شانس بایدن برای پیروزی در انتخابات
کارشناسان عنوان می‌کنند عوامل کلیدی وجود دارند که می‌توانند وضعیت جو بایدن برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ تحت تاثیر قرار دهند.

خبرگزاری میزان - جو بایدن و دونالد ترامپ هر دو نامزد احتمالی حزب‌های مربوطه خود برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ هستند.

در حالی که ترامپ در حال مبارزه با مسائل حقوقی بوده که ممکن است برای مدت‌ها ادامه داشته باشد، تعداد آرای بایدن در نظرسنجی‌ها به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسیده است. 

با فرض برگزاری انتخابات در آینده نزدیک، هر ۲ نامزد با آرای کم‌تر از انتظارشان روبرو خواهند بود. 

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ماه‌هاست که نتوانسته در زمینه محبوبیت بیش از ۴۰ درصد آرا را به‌دست آورد. یک گزارش منتشر شده نشان می‌دهد که محبوبیت او کم‌ترین میزان در میان رئیس‌جمهور‌های دوران مدرن آمریکا است.

هیل در گزارشی چند عامل اصلی را پیشنهاد کرده که می‌تواند شانس جو بایدن را برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ تحت تاثیر قرار دهد.

سن بایدن

بایدن ۸۱ ساله، مسن‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا بود که در سن ۷۸ سالگی سوگند یاد کرد. در پایان دوره دوم احتمالی ریاست‌جمهوری خود، او ۸۶ ساله خواهد شد.

آمریکایی‌ها به‌طور فزاینده‌ای از پیری سیاستمداران خود خسته شده‌اند. اعضای مجلس نمایندگان حدود ۲۰ سال از میانگین آمریکایی‌ها (۳۹ سال در سال ۲۰۲۲) و سناتور‌ها حدود ۲۵ سال مسن‌تر هستند. 

اما علاوه بر این ناامیدی، به نظر می‌رسد نگرانی از استقامت روحی و جسمی بایدن همچنان یکی از نگرانی‌های اصلی آمریکایی‌ها باشد؛ و از نظر سیاسی، رای‌دهندگان ممکن است برای کنار گذاشتن رئیس‌جمهوری که به نظر مطیع و خسته به نظر می‌رسد، تلاش کنند.

در پی یک ریاست‌جمهوری پرآشوب در دوران دونالد ترامپ، به نظر می‌رسید رای‌دهندگان آماده بودند از چهار سالی که شامل یک بیماری همه‌گیر، اعتراض‌های سیاسی، و لفاظی‌های خشونت‌آمیز و غیرمفید ترامپ می‌شد، روی گردان شوند. بایدن، در طول انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، جایگزینی آرام از نظر آمریکایی‌ها بود. اما اکنون، آرامش او بیشتر شبیه حالت بیماری یا بیکاری است.

ترامپ که ۷۷ سال سن دارد، به‌تازگی گاف‌هایی را نیز تجربه کرده که باعث شده تحلیلگران توانایی ذهنی او را زیر سوال ببرند. او دست‌کم هفت بار در جریان حضور‌های عمومی در ماه نوامبر، درباره باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق، طوری صحبت کرد که گویی رئیس‌جمهور فعلی است.

با این وجود، ۵۳ درصد از رای‌دهندگان فکر می‌کنند که ترامپ استقامت و تیزبینی لازم را برای ریاست‌جمهوری موثر دارد، در حالی که تنها ۲۵ درصد از رای‌دهندگان همین نظر را درباره بایدن دارند.

اقتصاد

با وجود این‌که اقتصاد کلی آمریکا روی کاغذ خوب به نظر می‌رسد، اما اکثر آمریکایی‌ها همچنان احساس می‌کنند که وضعیت زندگی‌شان تحت تاثیر سیاست‌های اقتصادی بایدن وخیم‌تر شده است.

همچنین با وجود تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره، مسکن همچنان برای بسیاری از آمریکایی‌ها غیرقابل دسترس است.

دموکرات‌ها اکنون امیدوارند که فشار‌های اقتصادی بر رای‌دهندگان تا فصل انتخابات کاهش یابد، در غیر این صورت تصور دور دوم ریاست‌جمهوری بایدن غیرممکن خواهد بود.

تیم رایان، نماینده سابق حزب دموکرات گفت: مواد خوراکی، سوخت و هزینه تامین مسکن افزایش یافته است. امیدوارم این وضعیت پایان یابد.

محبوبیت کم

نتایج یک نظرسنجی که به‌تازگی انجام شده نشان داد که فقط ۳۴ درصد از آمریکایی‌ها عملکرد بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور را تایید می‌کنند؛ در حالی که ۶۱ درصد او را تایید نمی‌کنند. این پنجمین بار در سال ۲۰۲۳ بود که محبوبیت رئیس‌جمهور آمریکا به کم‌تر از ۴۰ درصد کاهش یافت.

همان نظرسنجی همچنین نشان داد که از هر ۱۰ آمریکایی فقط سه نفر معتقدند که بایدن به مسائلی که برای آن‌ها مهم هستند توجه کافی نشان می‌دهد: ۶۸ درصد از عملکرد او در موضوع تورم، ۶۹ درصد از عملکرد او در زمینه مهاجرت، ۵۴ درصد دیگر از عملکرد او در زمینه تغییرات اقلیمی و ۵۳ درصد از عملکرد او در زمینه شغل و بیکاری ناراضی هستند. 

جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه

تصمیم بایدن برای کمک به رژیم صهیونیستی پس از آغاز عملیات مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه)، نه‌تن‌ها از سوی جمهوری‌خواهان، بلکه از سوی اعضای حزب خود بایدن نیز مورد انتقاد قرار گرفت. 

در واکنش به تصمیم وی برای حمایت از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نیمی از رای‌دهندگان جوان در حزب او با انزجار از بایدن روی گردان شدند.

یک نظرسنجی انجام شده در اوایل دسامبر نشان می‌دهد که تنها ۱۹ درصد از بزرگسالان زیر ۳۰ سال آمریکا با واکنش دولت بایدن به تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه موافق هستند. حتی تنها نیمی از دموکرات‌های جوان (بین ۱۸ تا ۲۹ سال) با واکنش دولت آمریکا به این تهاجم موافق بودند.

جوانان آمریکایی با اعتراضاتی که طی آن تظاهرکنندگان خواستار آتش‌بس شدند، مخالفت خود را با تصمیم دولت بایدن نشان دادند. 

برخی از معترضان به دلیل تهاجم نظامی رژیم صهیونیستی که تاکنون به شهادت بیش از ۲۱ هزار نفر منجر شده، حتی تا آنجا پیش رفته‌اند که بایدن را «جو نسل‌کش» خطاب می‌کنند. دولت بایدن بیش از یک بار قطعنامه‌های آتش‌بس در شورای امنیت سازمان ملل را وتو کرده است.

تنش‌ها بین آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز افزایش یافته است.

استیضاح و رسوایی خانوادگی 

قانونگذاران جمهوری‌خواه پیش از عزیمت به تعطیلات، تحقیقات استیضاح بایدن را رسمی کردند. این تحقیق اتهام‌هایی را بررسی خواهد کرد که براساس آن‌ها بایدن به‌طور نادرست از موقعیت خود (به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور در دوران باراک اوباما) سود برده یا از سیاستی برای پیشبرد معاملات تجاری خارجی اعضای خانواده خود استفاده کرده است.

کارشناسان عنوان می‌کنند که این موضوع و پیامد‌های آن برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *