رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران: تاکنون هیچ تخلف انتخاباتی گزارش نشده است

12:24 - 04 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۶۱۶۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران: تاکنون هیچ تخلف انتخاباتی گزارش نشده است
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران با اشاره به اینکه هنوز هیچ تخلف انتخاباتی به مجموعه معاونت پیشگیری گزارش نشده است، گفت: نامزد‌ها در زمان شروع تبلیغات فقط مجاز هستند در پیام‌رسان‌های مجاز تبلیغ کنند.

خبرگزاری میزان- نیکوکار، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران امروز (شنبه ۴ آذرماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به اقدامات در دست انجام درمورد انتخابات اسفندماه ۱۴۰۲ گفت: شورای پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی در شهرستان‌های استان تهران به ریاست روسای دادگستری و به دبیری دادستان‌های استان تشکیل شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران افزود: این شورا ۴ هدف راهبردی دارد مبنی بر اینکه امنیت، سلامت، فضای رقابتی و همچنین شور و نشاط انتخاباتی که منجر به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش‌رو شود را صورت دهد.

نگاه ما در عرصه مقابله با جرایم انتخاباتی، پیشگیرانه است

وی با اشاره به اینکه نگاه ما در عرصه مقابله با جرایم انتخاباتی، پیشگیرانه است، افزود: در این راستا مصمم هستیم در گام نخست افراد را توجیه، ارشاد و هشدار به‌موقع دهیم تا بتوانیم با تشریح مفاد و قوانین برای مجریان و ناظریان کمک کنیم تا از بروز جرایم و تخلفات انتخاباتی پیشگیری شود.

نیکوکار تصریح کرد: در دادگستری تهران بنا داریم از جرایمی مانند سوءاستفاده از اموال عمومی و دولتی له و یا علیه نامزد‌ها جلوگیری کرده، همچنین جلوی تخریب چهره نامزد‌ها علیه یکدیگر را بگیریم و مانع از ارائه وعده‌های غیرقابل تحقق و یا تحریک قومیت‌ها شویم و از تخریب چهره‌های نظام و نامزد‌ها جلوگیری کنیم، این امور از اولویت‌هاست که باید مدنظر قرار گیرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران افزود: قانون اصلاح انتخابات مجلس شورای اسلامی در یکم مرداد امسال تصویب و ابلاغ شد که مقررات جدیدی دارد که تبصره ۲ ماده ۷۸ در خصوص تبلیغات انتخاباتی در دوران انتخابات بوده و مهم است. بر اساس آن، مسئولان ستاد‌ها و نامزد‌ها موظف به نظارت بر ستاد‌های حقیقی و مجازی هستند.

وی عنوان کرد: در این قانون ستاد‌های اصلی تعریف شده و اینگونه است که نامزد‌ها اجازه دارند، در هر منطقه شهرداری ستادی را راه‌اندازی کنند و یک ستاد مجازی و یک ستاد بانوان هم می‌توانند داشته باشند و این باعث شده ستاد‌ها سروسامان بگیرند و مورد نظارت واقع شوند. در صورت ارتکاب جرایم انتخاباتی در ستاد‌ها علاوه بر مجازات مرتکب، نامزد‌ها نیز برای جرایم انتخابات ارتکابی در ستاد اصلی، مجازی و مسئول ستاد، برای جرایم انتخاباتی مجازات خواهند شد، این از نکات دقیقی است که در حوزه انتخابات مدنظر قرار گیرد.

هیچ تخلف انتخاباتی به مجموعه معاونت پیشگیری گزارش نشده است 

نیکوکار با اشاره به اینکه هنوز هیچ تخلف انتخاباتی به مجموعه معاونت پیشگیری گزارش نشده و ما در حال رصد هستیم، گفت: کارگروهی برای نظارت بر رسانه همگانی و فضای مجازی در دادگستری تشکیل شده است که کارگروه رصد فضای مجازی در رده بالاتر در دادستانی کل کشور نیز تشکیل شده است تا تخلفات در این حوزه را مدنظر قرار دهند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران ادامه داد: نامزد‌ها در زمان شروع تبلیغات فقط مجاز هستند در پیام‌رسان‌های مجاز تبلیغ کنند.

قانون ممنوعیت تبلیغ کالا‌های آسیب‌رسان به سلامت

نیکوکار با اشاره به قانون ممنوعیت تبلیغ کالا‌های آسیب‌رسان به سلامت نیز گفت: فهرستی از کالا‌های آسیب‌رسان تهیه و به بخش‌های مختلف سازمان‌های دولتی و غیردولتی به‌ویژه به صداوسیما از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شده است که از تبلیغ این کالا‌ها خودداری کنند. به صدا و سیما ابلاغ و تاکید کرده‌ایم که از تبلیغات این کالا‌ها جلوگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی باید بر این موضوع نظارت کرده و دقت لازم را داشته باشند، افزود: جالب است که به‌طور خاص انواع سس سالاد و مایونز، انواع فرآورد‌های سرخ شده در روغن بر پایه سیب‌زمینی و غلات از کالا‌هایی است که در فهرست کالا‌های دارای ممنوعیت تبلیغ آمده و متاسفانه تبلیغ می‌شود؛ باید دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی رصد کرده و در این زمینه مرتکب ترک فعل نشوند.

آخرین وضعیت اجرای قانون هوای پاک

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران درباره قانون هوای پاک و اقدامات این معاونت در این خصوص گفت: از چندماه گذشته در این خصوص پیش‌بینی‌هایی داشتیم و تذکر لازم را به سازمان‌های مربوطه دادیم، در حال حاضر گزارش‌هایی از بخش‌های مختلف سازمان‌های مربوطه که در قانون دارای تکلیف هستند، ارائه شده است. در حال گزارش گیری و جمع بندی اقدامات این سازمان‌ها هستیم. اگر به این نتیجه برسیم که این روند ادامه دارد و سازمان‌ها مرتکب تخلفاتی شدند، قطعا نسبت به بررسی‌های قضایی و تعقیب قضایی اقدام می‌کنیم.

رای محکومیت ۵ نفر از مدیران وقت دستگاه‌های مختلف به لحاظ عدم اجرای قانون هوای پاک

نیکوکار با بیان اینکه اوایل امسال رای محکومیت ۵ نفر از مدیران وقت دستگاه‌های مختلف به لحاظ عدم اجرای قانون هوای پاک صادر شد، تاکید کرد: رای آن‌ها در دادگاه تجدیدنظر قطعی و اجرا شد. کلیه سازمان‌ها هم از آن مطلع هستند و اگر ترک فعل کنند مورد تعقیب قضایی قرار می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان‌ها در خصوص اجرای قانون هوای پاک تکالیفی دارند و باید آن را اجرا کنند، گفت: تکالیف را احصا و ابلاغ کردیم. برخی از سازمان‌ها گزارش دادند و اعلام کردند که چه کار‌هایی انجام دادند. چنانچه در شهریورماه امسال وزارت صمت شروع به تولید خودرو‌های هیبریدی کرد و جایگاه‌هایشان در سطح شهر مشخص است. این امر اثر برخی از عملکردهاست که باید وسیع شود تا اثر بیشتر آن را از هواشناسی بگیریم و به آن سرعت دهیم. 

در سال ۱۴۰۰ حوادث رانندگی منجر به فوت هزار و ۲۱۱ نفر شده است

وی با اشاره به آمار تصادفات در استان تهران نیز گفت: در سال ۱۴۰۰ حوادث رانندگی منجر به فوت هزار و ۲۱۱ نفر شده است. در سال ۱۴۰۱ نیز هزار و ۴۳۹ نفر در استان تهران در تصادفات منجر به فوت جان خود را از دست داده‌اند. به طور میانگین در شهر تهران در سال ۵۵۰ نفر در تصادفات منجر به فوت جان خود را از دست می‌دهند. به طور میانگین دو هزار و ۱۰۰ تصادف روزانه اتفاق می‌افتد یعنی هر ۴۰ ثانیه یک تصادف اتفاق می‌افتد.

تردد ۴ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۷۱۶ دستگاه خودرو در تهران 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران به تعداد خودرو‌هایی که در شهر تهران تردد می‌کنند اشاره کرد و گفت: در تهران ۴ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۷۱۶ دستگاه خودرو وجود دارد همچنین ۴ میلیون و ۲۱۸ هزار و ۳۱۸ دستگاه موتورسیکلت تردد می‌کند. در طول ۵ سال گذشته تلفات تصادفات فوتی در شهر تهران در سر صحنه به دلیل اقداماتی که از سوی اورژانس صورت گرفته، کاهش پیدا کرده است. همچنین در ۶ ماهه نخست امسال ۳۵۲ نفر فوت کرده‌اند که نسبت به سال قبل که این آمار ۳۶۰ نفر بوده است دو درصد کاهش داشته است.

نیکوکار با بیان اینکه ۵۰ درصد فوتی‌های تصادفات راکبان موتورسیکلت‌ها هستند، افزود: ۴۰ درصد از متوفیان در تصادفات عابران پیاده و ۹ درصد سرنشین‌های خودرو‌ها هستند. اقداماتی که دستگاه‌ها با پیگیری معاونت پیشگیری استان تهران انجام داده‌اند، منجر به این شده است که در استان تهران ۲۴ نقطه پرتصادف برون شهری از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصلاح شده است. این اقدام مانع تصادفات شده است. ۱۵۲ سامانه ثبت و کنترل تخلفات غیرمجاز توسط اداره راهداری تعمیر و نگهداری شده است.

۶۴ نقطه پرتصادف در شهر تهران و ۵ نقطه در شهرستان‌های استان تهران اصلاح شد

وی با اشاره به اینکه ۶۴ نقطه پرتصادف در شهر تهران و ۵ نقطه در شهرستان‌های استان تهران اصلاح شده است، گفت: بانک اطلاعات رانندگان پرخطر با ۴ هزار و ۹۴۴ نفر به روز‌رسانی شده است. اطلاعات کروکی تصادفات جرحی و فوتی در بازه ۱۳۹۸ تا پایان ۱۴۰۰ در سامانه ثبت تصادفات اداره کل راهداری بارگذاری شده است. امیدواریم شهرداری در شهر تهران نسبت به تعمیر و نگهداری و ساماندهی دوربین‌های کنترل سرعت با دقت بیشتری اقدام کند.

مدیریت یکپارچه اراضی کشور از طریق نظارت ماهواره‌ای 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران درباره پیشگیری از تخریب اراضی کشور و پیشگیری از تخلفات در این حوزه نیز اظهار کرد: در راستای مدیریت یکپارچه اراضی کشور از طریق نظارت ماهواره‌ای و جلوگیری از جعل استعلام‌ها و مجوزها، پنجره واحد مدیریت زمین را امسال همزمان با ۱۵ استان راه‌اندازی کردیم. هدف از این اقدام، جلوگیری از تخریب اراضی ملی و منابع طبیعی است و مدیریت آن با سازمان منابع طبیعی است و بارگذاری این اطلاعات نیز برعهده تمامی دستگاه‌های مسئول در این حوزه است.

نیکوکار خاطرنشان کرد: این سامانه نیز برای جلوگیری از تصرفات غیرقانونی منابع طبیعی اقدام می‌کند و تصاویر ماهواره‌ای و مدارکی از سوی سازمان‌ها بارگذاری شده است به طور واحد در یک جا جمع آوری و در اختیار سازمان منابع طبیعی قرار می‌دهد و همچنین تغییر کاربری اراضی نیز در این سامانه انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: ساخت‌و ساز‌ها در اراضی  به صورت ماهواره‌ای توسط این سامانه تحت کنترل قرار گرفته و اگر شخصی بخواهد بدون مجوز، اقدامی را انجام دهد از طریق عکس‌های ماهواره‌ای رصد و شناسایی شده و از سوی مراجع قضایی به این فرد اخطار داده شده و رفع تصرف انجام می‌شود. 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران با اشاره به اینکه یکی از جرایم دیگر در تهران سرقت است، گفت: در جرم سرقت در کل استان تهران در ۷ ماهه امسال ۱۱۵ هزار و ۷۲ فقره بوده و سرقت در شهر تهران ۶۹ هزار و ۳۹۰ فقره است. این آمار در ۷ ماهه سال ۱۴۰۰ که ۱۵۲ هزار و ۱۰۹ فقره بوده و در سال ۱۴۰۱، ۱۲۶ هزار و ۱۶۰ فقره و در سال ۱۴۰۲، ۱۱۵ هزار و ۷۲ فقره بوده است که در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۸ درصد کاهش داشته و ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱، ۷.۹ درصد سرقت کاهش یافته است.

وی همچنین درباره بازار‌های فروش اموال مسروقه عنوان کرد: خرید و فروش مال مسروقه و مال‌خری در۷ ماهه ۱۴۰۰، ۱۴ هزار و ۳۲۲ فقره بوده و در سال ۱۴۰۱، ۱۰ هزار و ۲۷۴ بوده و در ۷ ماهه ۱۴۰۲، ۵ هزار و ۱۳۰ فقره بوده است. در دادسرای تهران بخش‌های مختلفی را مشخص کردیم و جا‌هایی که به صورت بساط کردن و دستفروشی در منطقه صابونیان بوده با همکاری منطقه ۱۶ شهرداری سرو سامان داده شده است.

نیکوکار یادآور شد: در منطقه خلازیر هم به این صورت است و در دادسرای تهران این منطقه هم سرو سامان داده شده است. دادسرا‌های ناحیه ۱۵ و ۳۴ ما از طریق دوایر اگاهی نظارت و کنترل می‌کند و در حوزه لاستیک فروشی نیز که لاستیک‌های خودرو‌ها به سرقت می‌رود، اقدامات لازم انجام شده و نسبت به جمع اوری و توقیف لاستیک و رینگ اقدام و تعیین و تکلیف شده است.

آمار محکومان سرقت در زندان‌های استان تهران

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران به آمار محکومان سرقت در زندان‌های استان تهران اشاره کرد و گفت: برای اولین بار در تهران، بیشترین محکومین و متهمان در زندان‌های سه گانه تهران، سارقین اند و قبلا مواد مخدر بود، ولی هم اکنون بالاترین جرم، سرقت است، زیرا دادگستری تهران برخورد و مقابله را در برنامه دارد و نسبت به نگهداری ان‌ها و عدم اعطای نهاد‌های ارفاقی مثل مرخصی و آزادی مشروط و رای باز نسبت به این متهمان اقدام کرده و افرادی که سابقه دارند نمی‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

.وی عنوان کرد: محکومین در زندان با جرم سرقت در تهران ۹ هزار و ۴۴۸ نفر هستند. برای افراد متواری در ۷ ماهه اول سال جاری، حدود ۳ هزار و ۴۷۹ فقره حکم جلب در حوزه سرقت صادر شده و حدود ۳۰۰ نفر از آن‌ها دستگیر شدند.

نیکوکار گفت: در موضوع آسیب‌های اجتماعی در تهران بحث معتادان متجاهر را داریم که پیگیری می‌کنیم، این موضوع جزو اولویت‌های مجموعه شهرداری و استانداری و دادگستری تهران است. کودکان کار و خیابانی و زباله گرد نیز جزو اولویت‌های ماست.

وی درباره پیماکارانی که کودکان کار را به کار می‌گیرند گفت: این بخش در دادسرای تهران پیگیری می‌شود و جلسات متعددی گذاشتیم. البته شهرداری و پیمانکار اصلی شهرداری این کار را نمی‌کند بلکه پیمانکارانی دارند که دسته دوم و سوم هستند و این پیمانکاران برای جمع آوری زباله و لاستیک و موارد قابل بازیافت از این کودکان استفاده می‌کنند و از طریق دادسرای تهران آن را پیگیری می‌کنیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران درباره سامانه سجام گفت: تعداد کاربرانی که در تهران دیده‌بان ما هستند و گزارشاتی که دستگاه‌های مختلف به آن دسترسی ندارند را از طریق این سامانه به دادگستری اعلام می‌کنند، این گزارشات از سوی دادگستری در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گیرد و نسبت به رفع مشکل اقدام می‌کنیم.

تعداد کاربران سامانه سجام ۲۷ هزار و ۶۷۳ نفر است

نیکوکار گفت: تعداد کاربران این سامانه سجام ۲۷ هزار و ۶۷۳ نفر است. از این تعداد ۲۲ هزار و ۵۵۹ مرد و ۵ هزار و ۱۱۹ زن هستند. تعداد۸۲۰ نفر مقطع دکتری و تعداد ۳هزار و ۲۰۳ مقطع کارشناسی ارشد و ۶  هزار و ۸۳۳ نفر مقطع کارشناسی هستند.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *