سوءاستفاده جنسی از بیش از ۲۰۰ هزار کودک در کلیسای کاتولیک اسپانیا

10:13 - 06 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۱۵۰۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سوءاستفاده جنسی از بیش از ۲۰۰ هزار کودک در کلیسای کاتولیک اسپانیا
بررسی جدید دولت اسپانیا ابعاد گسترده سوءاستفاده جنسی از کودکان در کلیسای کاتولیک این کشور را آشکار کرد.

خبرگزاری میزان – بحران سوءاستفاده جنسی در کلیسای کاتولیک در جهان در سال ۲۰۰۲ در پی انتشار گزارش افشاگرانه روزنامه «بوستون گلوب» آشکار شد؛ این گزارش فاش می‌کرد که اعضای کلیسای کاتولیک برای دهه‌ها از کودکان سوءاستفاده جنسی کرده‌اند و سران کلیسای مذکور این واقعیت را پنهان و به در واقع به تداوم آن کمک کرده‌اند.

این گزارش موجی از اعتراضات عمومی را در جهان ایجاد کرد و سبب شد تا الگو‌های سوءاستفاده جنسی گسترده از کودکان در کشور‌های مختلف سراسر جهان مورد بررسی قرار بگیرد و جایگاه کلیسا تا حد زیادی از این افشاگری متاثر شود.

بررسی‌های انجام شده در این باره به نتایج هولناکی منتج شد:

بررسی یک کمیسیون مستقل در کشور فرانسه در سال ۲۰۲۱ نشان داد که از سال ۱۹۵۰ حدود ۲۱۶ هزار کودک عمدتا پسر در کلیسا‌های کاتولیک این کشور مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفتند.

نتیجه یک بررسی مشابه در آلمان هم نشان داد که ۳ هزار و ۶۷۷ مورد سوءاستفاده جنسی در کلیسا‌های کاتولیک این کشور در سال‌های ۱۹۴۶ تا ۲۰۱۴ رخ داده است.

در ایرلند نیز بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر از طریق مکانیسمی که از سوی دولت این کشور ایجاد شد، غرامت مالی دریافت کرده‌اند.

جدیدترین بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود یک درصد جمعیت اسپانیا قربانی آزار و اذیت جنسی در کلیسا‌های کاتولیک این کشور شده‌اند.

افشاگری درباره ابعاد سوءاستفاده جنسی در کلیسای کاتولیک اسپانیا

در گزارش جدید دولت اسپانیا درباره ابعاد آزار و اذیت جنسی کودکان در کلیسای کاتولیک این کشور عدد مشخصی درج نشده است، اما شمار کودکان قربانی این بحران از سال ۱۹۴۰ تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر برآورد شده است.

این بررسی ۷۰۰ صفحه‌ای که با مشارکت بیش از ۸ هزار اسپانیایی انجام شده است، نشان می‌دهد که ۶ دهم درصد جمعیت بالغ اسپانیا که حدود ۳۹ میلیون نفر را شامل می‌شود، در دوران کودکی قربانی سوءاستفاده جنسی در کلیسای کاتولیک این کشور شده‌اند.

«آنجل گابیلوندو»، بازرس ملی اسپانیا در توضیح یافته‌های این بررسی، گفت که این عدد به بیش از ۱.۱۳ درصد یا بیش از ۴۰۰ هزار نفر از افراد این کشور نیز می‌رسد و عمده این سوءاستفاده‌ها از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰ رخ داده‌اند.

گزارش مذکور جدیدترین دور افشاگری درباره ابعاد آزار و اذیت جنسی در کلیسای کاتولیک اسپانیا است که تا چندی پیش با ارائه توضیحات در این باره و پیگیری شکایت‌های مربوط برخورد درستی نداشته است.

این گزارش ضمن انتقاد از کلیسای کاتولیک، اقدام‌های صورت گرفته در این رابطه را ناکافی دانسته و پیشنهاد تشکیل صندوق پرداخت غرامت را داده است.

برخلاف فرانسه، آلمان، ایرلند و آمریکا، اسپانیا کشوری با سنت قوی کاتولیک است که پیش از این هرگز دستور تحقیقات مستقل در مورد سوءاستفاده جنسی در کلیسای کاتولیک را نداده بود؛ اما در نهایت در برابر خشم عمومی درباره این واقعیت ناچار به آغاز تحقیقات در فوریه ۲۰۲۲ شد.

موضع کلیسای کاتولیک اسپانیا در برابر افشاگری جدید

کلیسای کاتولیک سال‌ها به صورت قاطعانه با انجام تحقیقات درباره آزار و اذیت جنسی در این نهاد مخالفت کرده و از همکاری با تحقیقات مستقل سر باز می‌زد؛ این نهاد همچنین به شکلی گسترده واقعیت‌ها در این باره را پنهان می‌کرد.

در نهایت، افزایش فشار‌های سیاسی سبب شد تا کلیسای کاتولیک اسپانیا در ژوئن اعلام کند که در جریان بررسی شکایتی که در سال ۲۰۲۰ انجام شد، ۹۲۷ مورد کودک آزاری را کشف کرده است؛ این نهاد ادعا کرد که پروتکل‌هایی را برای مقابله با سوءاستفاده جنسی از کودکان ایجاد کرده است.

کنفرانس اسقف‌های کلیسای کاتولیک اسپانیا چند روز پیش از ارائه این گزارش اعلام کردند که روز دوشنبه نشست فوق‌العاده‌ای را برگزار کرده و درباره وضعیت سوءاستفاده جنسی از کودکان در این نهاد بحث می‌کنند.

نوک کوه یخ بحران سوءاستفاده جنسی از کودکان در کلیسای کاتولیک اسپانیا

در حالی که کلیسای کاتولیک اسپانیا تلاش می‌کند تا ابعاد بحران سوءاستفاده جنسی از کودکان را تقلیل دهد، تحقیقات مستقل روزنامه «ال‎پاییس» که از سال ۲۰۱۸ آغاز شد، تاکنون ۲ هزار و ۲۰۶ قربانی و هزار و ۳۶ سوءاستفاده کننده را کشف کرده که به سال ۱۹۲۷ بازمی گردد.

این بررسی به‌خوبی نشان می‌دهد که کلیسای کاتولیک اسپانیا در حال تقلیل بحران است.

تهیه‌کنندگان گزارش مذکور می‌گویند که این ارقام فقط نوک کوه یخ است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *