رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ساخت دیوار مرزی آمریکا؛ رویکرد متناقض بایدن در قبال پناهجویان

12:37 - 16 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۸۱۸۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ساخت دیوار مرزی آمریکا؛ رویکرد متناقض بایدن در قبال پناهجویان
دولت آمریکا در ادامه سیاست‌های متناقض خود علیه پناهجویان قصد دارد دیوار مرزی در امتداد مرزهای این کشور با مکزیک را توسعه دهد.

خبرگزاری میزان - دولت آمریکا به‌تازگی گزارش داده که مسافتی تا ۲۰ مایل در امتداد مرز‌های این کشور با مکزیک را موانع مرزی ایجاد خواهد کرد.

این دیوار مرزی در امتداد منطقه «ال‌پاسو» تگزاس ایجاد خواهد شد و در ادامه طرح دیوار مرزی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، آن را دنبال می‌کرد.

تناقض در تعهد و عمل بایدن

جو بایدن در زمان مبارزات انتخاباتی خود به عنوان یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری متعهد شد که هرگز اجازه ساخت دیوار مرزی را نخواهد داد و اکنون به خبرنگاران گفته که دیوار مرزی «موثر» خواهد بود.

اگرچه دیوار مرزی را می‌توان به عنوان «امضا» برای سیاست‌های مهاجرتی دونالد ترامپ در نظر گرفت، اما او تنها رئیس جمهور آمریکا نیست که به دنبال ایجاد مانع در برابر پناهجویان در مرز‌ها بوده است.

 

ساخت دیوار مرزی آمریکا؛ رویکرد متناقض بایدن در قبال پناهجویان

سابقه طولانی دیوارکشی در مرز‌های آمریکا

قدمت بخش‌هایی از دیوار مرزی در امتداد مرز‌های آمریکا و مکزیک به دهه ۱۹۹۰ برمی‌گردد؛ در سال ۲۰۰۶، کنگره این طرح را احیا کرد و آن را گسترش داد.

بایدن در آن زمان به عنوان یک سناتور از این طرح حمایت کرد؛ ساخت‌وساز موانع مرزی در تمامی دوران ریاست جمهوری باراک اوباما نیز ادامه یافت، در طول سال‌ها، پروژه‌های دیوار به دلیل مسائل زیست محیطی و قانونی شروع و متوقف شده است.

دیوار‌های مرزی و اخراج پناهجویان

جو بایدن به عنوان نامزد انتخابات ۲۰۲۰، دونالد ترامپ را به دلیل رویکرد «غیرموثر و غیرآمریکایی» در مورد مهاجرت هدف انتقاد و حملات لفظی قرار داد و مدعی شد که این رویکرد سابقه طولانی استقبال از پناهجویان در آمریکا را تضعیف کرده است.

اما اکنون به عنوان رئیس جمهور با بحران مهاجرت مواجه است که منابع مرزی را تحت فشار قرار داده و به شهر‌های بزرگ آمریکا وارد می‌شود، بایدن مجموعه‌ای از اقدامات را اتخاذ کرده که منتقدان او می‌گویند این اقدامات تفاوتی با اقدامات ترامپ در زمینه مهاجرت ندارد.

دولت بایدن اعلام کرده که از یک سری قوانین فدرال برای تسریع در ساخت موانع جدید در امتداد مرز جنوبی با مکزیک رونمایی می‌کند.

این اقدامات نشان‌دهنده واژگونی قابل توجه برای رئیس‌جمهوری است که ساخت دیوار مرزی را در روز اول دولتش متوقف کرد.

با عمیق‌تر شدن چالش‌های بایدن در مرز، جمهوری‌خواهان تلاش‌های خود را برای قرار دادن مهاجرت در مرکز بحث‌های سیاسی در سال ۲۰۲۴ تشدید می‌کنند.

 

ساخت دیوار مرزی آمریکا؛ رویکرد متناقض بایدن در قبال پناهجویان

 

بازداشت پناهجویان در امتداد مرز‌ها

ماموران گشت مرزی آمریکا در سال جاری میلادی بیش از ۲ میلیون نفر را در مرز جنوب غربی این کشور دستگیر کرده‎اند؛ براساس داده‌های دولتی، حدود ۲۴۵ هزار نفر از آن‌ها در دره «ریو گراند» بودند.

بر اساس آمار اولیه وزارت امنیت داخلی آمریکا، گشت مرزی این کشور حدود ۲۱۰ هزار مهاجر غیرقانونی را که در ماه سپتامبر وارد آمریکا شده بودند، دستگیر کرد.

این بالاترین رقم در سال و نزدیک به رکورد اوج نگرانی‌های ماهانه اواخر سال ۲۰۲۲ است.

این منطقه‌ای است که گروه‌های بزرگی از مهاجران اغلب با هم از آنجا عبور می‌کنند؛ در یک دوره ۵ روزه در ماه جولای، ماموران گشت مرزی ۴ گروه بزرگ را دستگیر کردند که در مجموع ۵۲۰ مهاجر بودند؛ بیشتر مهاجران از آمریکای مرکزی و جنوبی بودند.

 

ساخت دیوار مرزی آمریکا؛ رویکرد متناقض بایدن در قبال پناهجویان

چالش‌های سیاسی و امنیتی

مقامات مرزی آمریکا می‌گویند که فرستادن گروه‌های بزرگ مهاجران به یکباره روشی رایج است که از سوی قاچاقچیان استفاده می‌شود؛ مهاجرت و امنیت مرزی یکی از بزرگترین آسیب‌پذیری‌های سیاسی رئیس جمهور آمریکاست.

این امر نشانه دیگری از چالش‌های سیاسی و امنیتی است که مرز آمریکا و مکزیک برای رئیس جمهور این کشور ایجاد کرده است. 

موج اخیر مهاجرانی که از مرز آمریکا و مکزیک عبور می‌کنند، جو بایدن را در تنگنای سخت و تهدیدآمیز سیاسی قرار داده است.

دولت آمریکا همچنین اعلام کرد که اخراج مهاجران ونزوئلا را از سر خواهد گرفت، که حدود ۵۰ هزار نفر از آن‌ها تنها در ماه سپتامبر به مرز آمریکا و مکزیک رسیدند.

تعداد فزاینده مهاجران در شهر‌هایی مانند نیویورک به چالشی برای رئیس جمهور آمریکا تبدیل شده که با انتقاد‌های شدید در مورد نحوه برخورد با مرز‌ها و پناهجویان مواجه شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *