حرکت کامیون‌های مرگ در سراسر اروپا؛ مهاجران در دام قاچاقچیان انسان

7:45 - 10 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۷۰۴۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حرکت کامیون‌های مرگ در سراسر اروپا؛ مهاجران در دام قاچاقچیان انسان
تشدید سیاست‌های ضد مهاجرتی کشور‌های اروپایی کامیون‌های یخچال‌دار را به وسیله مرگ‌بار باند‌های قاچاق انسان برای انتقال مهاجران تبدیل کرده‌اند.

خبرگزاری میزان – کامیون‌های یخچال‌دار در سال‌های اخیر یکی از وسایل حمل‌ونقلی بودند که مهاجران برای ورود به کشور‌های اروپایی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

این کامیو‌ها یکی از گزینه‌های مرگ‌بار مهاجرت برای کسانی هستند که سیاست‌های ضد مهاجرتی اروپا در مقابل آن‌ها قرار می‌دهد؛ گزینه‌ای بسیار مخاطره‌آمیز که باند‌ها و گروه‌های قاچاق انسان آن را در اختیار گرفته‌اند تا سودهای هنگفتی را کسب کنند.

مقام‌های فرانسوی پنج‌شنبه گذشته اعلام کردند که شش زن مهاجر گرفتار در یک کامیون یخچال‌دار موادغذایی با دمای شش درجه سانتیگراد از خطر مرگ نجات یافتند.

این زنان پس از آن که دریافتند که کامیون مملو از جعبه‌ از شمال فرانسه به سمت انگلیس نمی‌رود بلکه در مسیر ایتالیا حرکت می‌کند، با یک خبرنگار تماس گرفتند؛ وی نیز پلیس فرانسه را مطلع کرده و در نهایت این زنان مهاجر نجات یافتند.

زنان مهاجر مذکور به دلیل حضور غیرقانونی در فرانسه بازداشت شدند؛ به چهار نفر آن‌ها فرصتی ۳۰ روزه برای ترک فرانسه داده شد و ۲ زن مهاجر دیگر به دلیل داشتن اجازه اقامت این کشور، فرصت ارائه درخواست پناهندگی را یافتند.

هر ساله هزاران مهاجر تلاش می‌کنند تا از طریق کامیون‌های یخچال‌دار وارد کشور‌های اروپایی به‌ویژه انگلیس شوند، اما همه سرنشینان مهاجر کامیون‌های یخچال‌دار به اندازه این شش زن مهاجر خوش‌شانس نیستند و شمار زیادی از آن‌ها جان خود را در این وسیله نقلیه از دست می‌دهند.

 

هیپوترمی، خفگی یا تصادف؛ نتیجه تردد کامیون‌های مرگ در سراسر اروپا

تردد کامیون‌های یخچال‌دار حامل مهاجران در سراسر اروپا

کامیون‌های یخچال‌دار حامل مهاجران عمدتا زن و کودک، در سراسر اروپا تردد می‌کنند تا بتوانند سیاست‌های ضد مهاجرتی کشورهای اروپایی را دور بزنند و مسافران خسته از مسیر طولانی و دشوار مهاجرت را به مقصد برسانند.

تاکنون گزارش‌های متعددی از کشف چنین کامیون‌هایی در کشورهای مختلف اروپایی مانند آلمان، یونان، اتریش، ایتالیا، بلژیک، کرواسی، ایرلند، هلند، فرانسه، مجارستان و انگلیس منتشر شده‌اند.

مهاجرانی که سوار کامیون‌های مذکور می‌شوند، عمدتا سرنوشتی مرگ‌بار دارند؛ برخی از آن‌ها نیز به مشکلات قلبی و تنفسی دچار می‌شوند که تا سال‌ها آن‌ها را آزار خواهد داد.

هیپوترمی، خفگی یا تصادف؛ نتیجه تردد کامیون‌های مرگ در سراسر اروپا

کارشناسان و گروه‌های حقوق بشری سیاست‌های ضد مهاجرتی کشور‌های اروپایی را عامل اصلی افزایش تردد کامیون‌های یخچال‌دار حامل مهاجران می‌دانند؛ آن‌ها می‌گویند که سیاست‌های ضد مهاجرتی سبب داغ شدن بازار قاچاق انسان شده و باندها و گروه‌های قاچاق انسان را فعال‌تر کرده‌اند.

باند‌های قاچاق انسان با استفاده از ناتوانی مهاجران برای ورود قانونی به کشور‌های مقصد روش‌های مخاطره‌آمیزی مانند سفر پنهانی با کامیون‌های یخچال‌دار را به ازای دریافت مبالغ هنگفت به مهاجران پیشنهاد می‌کنند.

هیپوترمی، خفگی یا تصادف؛ نتیجه تردد کامیون‌های مرگ در سراسر اروپا

مرگ مهاجران در کامیون‌های یخچال‌دار

تاکنون موارد متعددی از مرگ مهاجران شامل زنان و کودکان در کامیون‌های یخچال‌دار در کشور‌های اروپایی ثبت شده است؛ این مرگ‌های هولناک در موارد متعددی به دلیل نامشخص بودن عوامل رقم خوردن این فجایع به عدالت منجر نمی‌شوند.

هیپوترمی، خفگی یا تصادف؛ نتیجه تردد کامیون‌های مرگ در سراسر اروپا

طی چند سال گذشته صد‌ها مهاجر هنگام تلاش برای ورود به کشور‌های اروپایی از طریق این کامیون‌ها جان خود را از دست دادند؛ این مرگ‌ومیر‌ها به دلایلی مانند خفگی بر اثر نبود یا کمبود اکسیژن، هیپوترمی (سرمازدگی) و تصادف‌های جاده‌ای رقم می‌خورند.

یکی از حوادث مرگ‌بار در این رابطه، در سال ۲۰۱۳ رخ داد؛ زمانی که جسد ۱۸ مهاجر در یک کامیون یخچال‌دار در بلغارستان پیدا شد.

۳۹ مهاجر ویتنامی نیز که در سال ۲۰۱۹ پول هنگفتی به قاچاقچیان انسان پرداخت کرده بودند تا آن‌ها را به انگلیس برساند، در یک کامیون یخچال‌دار در مسیر این کشوربر اثر خفگی جان خود را از دست دادند.

هیپوترمی، خفگی یا تصادف؛ نتیجه تردد کامیون‌های مرگ در سراسر اروپا

یک مرد رومانیایی در رابطه با این پرونده به دلیل ارتباط با یک شبکه بین‌المللی قاچاق انسان به بیش از ۱۲ سال حبس محکوم شد؛ چهار عضو دیگر این باند نیز به اتهام قتل عمد به ۱۳ تا ۲۷ حبس محکوم شدند.

مرگ‌بارترین حادثه در این رابطه در سال ۲۰۱۵ رخ داد؛ زمانی که جسد ۷۱ مهاجر در یک کامیون یخچال‌دار در اتریش کشف شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *