رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رویکرد سختگیرانه آلمان در قبال پناهجویان

10:22 - 08 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۶۷۵۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رویکرد سختگیرانه آلمان در قبال پناهجویان
دولت آلمان محدودیت‌ها علیه پناهجویان را در حالی تشدید می‌کند که در آستانه انتخابات محلی، موضوع مهاجرت به عنوان ابزاری برای کسب آرای بیشتر استفاده می‌شود.

خبرگزاری میزان - اقدامات جدید آلمان برای کاهش مهاجرت غیرقانونی انتقاد شدید پناهجویان و فعالان حقوق بشر را برانگیخته است.

دولت آلمان به تازگی کنترل‌های مرزی موقتی را در گذرگاه‌های لهستان و جمهوری چک ایجاد کرده است، پذیرش داوطلبانه پناهجویان از ایتالیا را متوقف کرده و برنامه‌هایی را برای تشدید قوانین اخراج اعلام کرده که امکان زندانی کردن افراد متهم به ورود غیرقانونی به این کشور را فراهم می‌کند.

«سونکنگ تگوفو»، فعال حقوق بشری، می‌گوید که «نانسی فزر»، وزیر کشور آلمان، همه این طرح‌های بحث‌برانگیز را پیش از انتخابات کلیدی منطقه‌ای هفته آینده اعلام کرد.

وزیر کشور آلمان پیشنهاد کرده که قوانین اخراج پناهجویان باید سخت‌تر شود و این یک استراتژی برای برهم زدن افکار و تبدیل موضوع مهاجرت به عنوان مشکل اصلی آلمان است.

«تگوفو»، کارشناس شورای پناهندگان «براندنبورگ»، گفت که پیش‌نویس دولت آلمان برای قوانین جدید اخراج، که هدف آن اتخاذ موضع سخت‌گیرانه‌تر در قبال مهاجرت است، شامل اقداماتی است که منجر به نقض جدی حقوق بشر می‌شود.

پلیس می‌تواند پناهجو را دستگیر کند، تلفن همراه او را برای جمع‌آوری اطلاعات کنترل کند و این کار را در کشوری انجام می‌دهد که قوانین حفظ حریم خصوصی در مورد داده‌های شخصی بسیار مهم است، اما وقتی صحبت از مهاجران و پناهجویان می‌شود هیچ حقوقی برای آن‌ها وجود ندارد و این یک رویکرد نژادپرستانه است.

مهاجرت و موضوع انتخابات منطقه‌ای

وزیر کشور آلمان، به عنوان نامزد اصلی حزب سوسیال دموکرات این کشور در انتخابات منطقه‌ای هفته آینده در ایالت مرکزی «هسن» شرکت می‌کند.

مهاجرت به یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات مبارزات انتخاباتی در آلمان تبدیل شده است، زیرا تعداد مهاجران غیرقانونی این کشور در چند ماه گذشته افزایش یافته است.

مشکل نژادپرستی و سوءاستفاده از مسئله مهاجرت از سوی سیاستمداران به موانع بزرگی برای ادغام موفقیت‌آمیز آن‌ها تبدیل شده است.

«تگوفو»، می‌گوید: در آلمان از یک طرف، شما سیاستمدارانی دارید که این دیدگاه نژادپرستانه را در مورد مهاجران دارند، از طرف دیگر، شما اقتصادی دارید که به افراد نیاز دارد تا کار کنند و این دو با هم سازگار نیستند و ما می‌گوییم، شما باید از ابزارسازی مهاجران برای مسائل انتخاباتی دست بردارید.

قدرت‌گیری راست افراطی

بر اساس یک نظرسنجی جدید سراسری موسسه «یوگاو»، پیش از انتخابات منطقه‌ای در ایالت‌های «هسن» و «بایرن» در ماه اکتبر، جایگاه حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان (AfD) با رکورد ۲۳ درصدی به ثبت رسیده است.

این حزب مدت‌هاست که از دولت آلمان می‌خواهد تا اقدامات سخت‌تری علیه مهاجرت غیرقانونی اتخاذ کند و برای اخراج سریع همه خارجی‌هایی که درخواست پناهندگی آن‌ها رد می‌شود، تاکید دارد.

«عبدالقادر عیساکا» که ۸ سال پیش به عنوان پناهنده وارد آلمان شد، از بحث سیاسی جاری در این کشور ابراز تأسف و تأکید کرد که این برای کشوری که خود را مدافع دموکراسی و حقوق بشر در سراسر جهان نشان می‌دهد مناسب نیست.

ادعای حقوق بشری دولت آلمان

این پناهجوی ساکن در آلمان می‌گوید: از نظر من هیچ فردی غیرقانونی نیست، من شنیده‌ام که آلمان پذیرش مهاجران (از ایتالیا) را متوقف کرده است. من فکر می‌کنم این امری بر خلاف حقوق بشر است.

آلمان در زمینه حقوق بشر بسیار مدعی است؛ در کشوری که ادعای دفاع از حقوق بشر را دارد، قرار نیست اینگونه رفتار شود؛ آلمان باید از پناهجویان استقبال کند، صرف‌نظر از اینکه اهل کجا هستند یا چه کسی هستند، پناهجویان باید به عنوان یک انسان پذیرفته شوند.

توجیه برلین برای تشدید محدودیت علیه پناهجویان

دولت آلمان این انتقاد را رد و استدلال می‌کند که اقدامات اخیرش با هدف مبارزه با قاچاق مهاجر در مرز‌ها انجام می‌شود.

برلین همچنین از دیگر اعضای اتحادیه اروپا می‌خواهد که سیاست مشترک پناهندگی اروپا را توسعه دهند و از تقسیم عادلانه بار بین کشور‌ها اطمینان حاصل کنند.

تنش بین برلین و رم بر سر مهاجرت

آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا، همچنان مقصد اصلی مهاجران غیرقانونی و پناهجویانی است که به کشور‌های اتحادیه اروپا می‌رسند؛ رسانه‌های محلی هفته گذشته گزارش دادند که برلین به دلیل تنش‌ها و اختلافات سیاسی اخیر بین ۲ کشور، پذیرش داوطلبانه پناهجویان از ایتالیا را به طور موقت متوقف کرده است.

بر اساس توافقنامه دوبلین اتحادیه اروپا، پناهجویان باید در اولین کشور اروپایی که وارد می‌شوند، برای وضعیت پناهندگی اقدام کنند، در حالی که بیشتر پناهندگان از طریق ایتالیا یا یونان وارد اروپا می‌شوند، بسیاری از آن‌ها به آلمان سفر می‌کنند، جایی که فرصت‌های بیشتری دارند.

حدود ۲۰۵ هزار مهاجر بین ژانویه تا آگوست امسال در آلمان درخواست پناهندگی داده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

«اولاف شولتز»، صدر اعظم آلمان، به دلیل افزایش تعداد پناهجویان در داخل این کشور تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارد و مقامات محلی شکایت دارند که آن‌ها با بحران در ارائه اسکان و حمایت اجتماعی به پناهجویان تازه وارد مواجه هستند.

ریاکاری دولت آلمان

«کانگنی لوکو»، که برای یک سازمان حامی پناهجویان در برلین کار می‌کند، گفت که اقدامات سختگیرانه آلمان برای محدود کردن تعداد پناهندگان غیرقابل قبول است.

به گفته وی، برلین باید مطابق با تعهدات حقوقی بین‌المللی خود عمل کند و به کنوانسیون پناهندگان ژنو سازمان ملل احترام بگذارد.

«لوکو»، تاکید کرد: این ریاکاری است؛ برای آلمان این یک ریاکاری است؛ شما نمی‌توانید بگویید ما این روند را دوست نداریم، ما این کار را انجام نمی‌دهیم، ما آن کار را انجام نمی‌دهیم؛ قبل از امضای قرارداد، قبل از امضای این کنوانسیون‌ها، باید بدانید که برای این موضوع بایستند، بنابراین من می‌گویم این ریاکاری است.

در حال حاضر بسیاری از پناهجویان در آلمان با ترس از اخراج به کشور مبدا خود زندگی می‌کنند، افرادی هستند که ۱۰ سال یا حتی ۲۰ سال در آلمان سکونت داشته‌اند و هنوز مجوز کار ندارند؛ این پناهجویان چگونه می‌توانند زنده بمانند؟

در حال حاضر حدود ۲۸۰ هزار اتباع خارجی بدون مجوز اقامت معتبر در آلمان اقامت دارند و موظف به ترک این کشور هستند و بر اساس آمار رسمی، تعداد مهاجرانی که با خطر قریب‌الوقوع اخراج مواجه هستند حدود ۵۴ هزار نفر است.

انتهای پیام/


برچسب ها: اروپا پناهجویان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *