رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بحران بی‌سابقه قتل و خشونت‌های جمعی در سوئد

15:55 - 29 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۵۲۶۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران بی‌سابقه قتل و خشونت‌های جمعی در سوئد
بحران قتل و خشونت‌های جمعی در سوئد، دولت این کشور را مجبور به برگزاری جلسه اضطراری و بررسی موضوع کرده است.

خبرگزاری میزان - پلیس سوئد، شورا‌های محلی و شورای دولتی مبارزه با جرایم سازمان‌یافته در جلسه‌ای که به طور اضطراری برگزار شد، درباره چگونگی شکستن چرخه خشونت در این کشور بحث کردند.

دولت سوئد به دلیل تشدید خشونت‌های گروهی در سراسر این کشور، با موجی از قتل‌ها که رئیس پلیس ملی آن را «بی‌سابقه» خوانده است، جلسه بحرانی را روز سه‌شنبه، ۲۸ شهریور، برگزار کرد.

قتل ۳۴ نفر از ابتدای ۲۰۲۳

رسانه‌های محلی سوئد گزارش داده‌اند که تیراندازی‌ها طی ۱۰ روز جان ۷ نفر را گرفته است؛ اعضای باند‌های مختلف بستگان اعضای باند‌های رقیب و افراد دارای روابط خانوادگی با اعضای گروه‌های دیگر در باند خود را نیز هدف قرار می‌دهند.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی پلیس سوئد، از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا اواسط سپتامبر، تیراندازی‌ها منجر به کشته شدن ۳۴ نفر در سراسر سوئد شده است. اخیرا خشونت در استکهلم و شهر اوپسالا در ۷۰ کیلومتری شمال استکهلم متمرکز شده است.

یکی از قربانیان در اوپسالا مادر یکی از اعضای بلندپایه یک باند بوده، در حالی که احتمال می‌رود قتل دیگر به دلیل هویت اشتباه باشد.

«گونار استرومر»، وزیر دادگستری سوئد به تلویزیون این کشور (SVT) گفت: با توجه به رویداد‌های غم‌انگیز و وحشیانه ۲ هفته اخیر، دیدگاه رایج این است که این یک گزینه برای مقابله با وضعیت به روشی که تاکنون انجام داده‌ایم نیست. 

کودکان؛ عمده قربانیان و مظنونان

به گفته «استرومر»، بسیاری از قربانیان و مظنونان دستگیر شده خردسال هستند؛ وی گفت: محور‌های این نشست چگونگی جلوگیری از درگیر شدن کودکان در جرایم سازمان یافته بود. 

پلیس سوئد به همراه هیئت ملی بهداشت و رفاه و هیأت ملی مراقبت‌های سازمانی - آژانسی که از مجرمان جوان مراقبت می‌کند - اکنون وظیفه ارائه یک راهبرد جدید را در ۲ هفته آینده بر عهده گرفته است.

روند فزاینده خشونت تسلیحاتی

در دهه‌های اخیر، مردم سوئد به طور فزاینده‌ای به خشونت با سلاح گرم عادت کرده‌اند؛ در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۱ روی ۲۳ کشور اروپایی انجام شد، شورای ملی پیشگیری از جرم سوئد دریافت که سوئد از کمترین تعداد تیراندازی به بالاترین میزان در طول سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ رسیده است.

پیش از انتخابات سال گذشته، یک نظرسنجی از ۲۵ هزار نفر نشان داد که مردم سوئد جرم و جنایت را به عنوان مهمترین موضوع طبقه‌بندی کردند. 

تلویزیون ملی سوئد گزارش داد که این احساس از اواخر دهه ۱۹۷۰ در میان مردم این کشور مشاهده نشده بود.

جرایم سازمان یافته؛ یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها

هنگامی که پارلمان سوئد هفته گذشته پس از تعطیلات تابستانی دوباره تشکیل جلسه داد، «اولف کریسترسون»، نخست وزیر این کشور گفت که جرایم سازمان یافته یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی این کشور است. 

۲ روز بعد، در ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور)، دولت سوئد گفت که بودجه سیستم قضایی را از ۶۹ میلیارد کرون (۶.۱ میلیارد دلار) در سال ۲۰۲۳ به ۹۰ میلیارد کرون تا سال ۲۰۲۶ افزایش خواهد داد.

به گزارش روزنامه «اکسپرسن»، پس از نشست سازمان ملل در نیویورک در اوایل این هفته، کریسترسون همچنین با شهردار نیویورک درباره راهبرد‌های مقابله با جرم و جنایت گفت‎وگو کرد.

سوئد تحت تاثیر سطوح «بی‌سابقه» خشونت‌های گروهی

رئیس پلیس ملی سوئد می‌گوید که پس از یک هفته تیراندازی مرگبار، جنگ باند‌ها موج «بی‌سابقه» خشونت را به سوئد وارد کرده است.

سوئد چندین سال است که در چنگال درگیری بین باند‌هایی است که بر سر قاچاق اسلحه و مواد مخدر با سلاح گرم و مواد منفجره می‌جنگند.

«آندرس تورنبرگ»، رئیس پلیس ملی سوئد در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: خشونت‌ها به تازگی در مقیاسی بی‌سابقه اتفاق افتاده است؛ چند پسر ۱۳ تا ۱۵ ساله کشته شدند، مادر یک جنایتکار در خانه خود کشته شد و یک مرد جوان در اوپسالا در راه رفتن به محل کارش به ضرب گلوله به قتل رسید.

این سیاست‌ها منجر به رشد جمعیت زندان‌ها شده است؛ زندانیانی که قبل از ۲۱ سالگی وارد سیستم می‌شوند، برای آموزش حضوری در اولویت هستند.

«اولف یوهانسون»، افسر پلیس در منطقه اوپسالا، در ۷۰ کیلومتری شمال استکهلم، می‌گوید: به تازگی چند نفر تنها در اوپسالا، جایی که وضعیت بسیار وخیم است، دستگیر و اسلحه از آن‌ها ضبط شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: سوئد پلیس سوئد

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *