نوجوان ۱۳ ساله؛ جدیدترین قربانی خشونت‌های مسلحانه در سوئد

10:45 - 03 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۵۹۲۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نوجوان ۱۳ ساله؛ جدیدترین قربانی خشونت‌های مسلحانه در سوئد
روند روبه‌رشد تاسیس و فعالیت باندهای جنایت‌کار در سوئد، موجی وحشتناک از قتل‌های کودکان و نوجوانان را در پی داشته است.

خبرگزاری میزان – موج خشونت‌های مرگبار ناشی از رشد فعالیت گروه‌ها و باند‌های جنایتکار در فرانسه به رشد شمار قربانیان کودک و نوجوان در این کشور منجر شده است.

جدیدترین قربانی خشونت‌های مسلحانه در سوئد

کشف جسد یک پسر ۱۳ ساله در منطقه‌ای جنگلی در نزدیکی پایتخت سوئد، جدیدترین پرونده مربوط به کودکان و نوجوانان قربانی خشونت‌های باند‌های جنایت‌کار در این کشور است.

«لیزا دوس سانتوس»، دادستان سوئد، می‎گوید که در اوایل ماه جاری جسد یک نوجوان ۱۳ ساله با نام «میلو» در نزدیکی خانه‌اش در حومه استکهلم، پایتخت پیدا شد؛ او آخرین قربانی یک جنگ مرگبار باند‌های جنایت‌کار در سوئد بود.

به گفته وی، این نوجوان قربانی جنایت وحشتناک گروهی آشکار و کاملا بی‌پروا شد و بر اثر شلیک به سرش جان خود را از دست داد؛ تحقیقات در این باره همچنان ادامه دارد.

«میلو» در ۸ سپتامبر (۱۷ شهریور) ناپدید شد؛ جسد وی سه روز بعد توسط یک رهگذر پیدا شد.

موج خشونت در سوئد و قربانیان کودک و نوجوان

در ۲۶ مه (۵ خرداد) یک نوجوان ۱۵ ساله دیگر با ضربات چاقو در استکهلم به قتل رسید؛ در ششم سپتامبر (۱۵ شهریور) نیز یک نوجوان ۱۵ ساله قربانی تهاجم با سلاح سرد شد و جان خود را از دست داد؛ در ماه جولای جسد ۲ پسر ۱۴ ساله طی پرونده‌هایی جداگانه پیدا شد؛ و این روند با سرعت بیشتری ادامه دارد.

نگاهی به روند قتل کودکان و نوجوانان در سوئد نشان می‌دهد که تنها طی ۱۱ روز در ماه سپتامبر هفت کودک و نوجوان بر اثر خشونت‌های مرگبار جان خود را از دست دادند.

در واقع، سوئد در ماه سپتامبر هر روز با اخبار تیراندازی و قتل کودکان و نوجوانان از خواب بیدار شده است؛ تیراندازی‌هایی که بر اثر درگیری میان باند‌های جنایت‌کار رخ دادند.

جولان باند‌های جنایت‌کار و موج خشونت‌های مرگبار

افزایش شمار باند‌های جنایت‌کار و رشد اقدام‌های مرگبار آن‌ها مانند تیراندازی، بمب‌گذاری، و حملات با مهمات انفجاری برای سوئد به یک بحران روبه‌رشد تبدیل شده است.

سه شهر استکهلم، گوتنبرگ و مالمو، بیش از دیگر شهر‌های این کشور در معرض این موج خشونت مرگبار قرار گرفته‌اند.

از آغاز سال ۲۰۲۳ تا نیمه سپتامبر (۲۴ شهریور) پلیس سوئد ۲۶۱ مورد تیراندازی را در سوئد ثبت کرد؛ از این تعداد تیراندازی ۳۴ مورد مرگ و ۷۱ مورد جراحت ثبت شد.

فقط در ماه سپتامبر سوئد شاهد چهار تیراندازی بود که سه مورد آن‌ها مرگبار بودند؛ «میلو» ۱۳ ساله یکی از قربانیان این سه تیراندازی بود.

«اولف کریسترسون»، نخست‌وزیر سوئد، می‌گوید: اینکه باند‌های جنایت‌کار به سمت هم تیراندازی می‌کنند، به قدر کافی بد است، اما موضوع وحشتناک این است که افراد بی‌گناه قربانی این تیراندازی‌ها می‌شوند.

«گونار استرومر»، وزیر دادگستری سوئد نیز بر این باور است که سوئد گرفتار یک تروریسم داخلی شده است.

ناتوانی دولت سوئد در مقابله با بحران قربانی شدن فزاینده کودکان و نوجوانان

دولت راست میانه سوئد در حالی که بر طرح، تدوین و اجرای سیاست‌های ضد مهاجرتی متمرکز شده، از مقابله با موج خشونت‌های مرگبار ناشی از رشد فزاینده فعالیت‌های باند‌های جنایت‌کار باز مانده است.

رئیس پلیس سوئد در کنفرانس مطبوعاتی خود در ماه سپتامبر اعلام کرد: به تازگی چند پسر ۱۳ تا ۱۵ ساله جان خود را از دست دادند؛ حدود ۱۳ هزار نفر با دنیای جنایت‌کار در سوئد مرتبط هستند.

وی مدعی شد که باند‌های جنایت‌کار مزایای زیادی در استخدام نوجوانان می‌بینند؛ آن‌ها می‌دانند که یک کودک مانند یک فرد بزرگسال از سوی پلیس کنترل نمی‌شود، ضمن اینکه تاثیرگذاری بر و استثمار از کودکان و نوجوانان آسان‌تر است.

آنچه در این ادعای رئیس پلیس سوئد مورد غفلت واقع شد، نخست ناتوانی پلیس برای مقابله با رشد قارچ‌گونه باند‌های جنایت‌کار در این کشور است و دوم اینکه آنچه این کودکان و نوجوانان را به سمت فعالیت در باند‌های جنایتکار سوق می‌دهد، حاشیه‌نشینی و محرومیت‌های اجتماعی است که دولت سوئد برای حل‌وفصل آن‌ها تلاشی نمی‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *