رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

توافق شوم اروپا با تونس؛ تلاشی برای حذف پناهجویان

15:56 - 07 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۶۱۹۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
توافق شوم اروپا با تونس؛ تلاشی برای حذف پناهجویان
توافق اخیر اتحادیه اروپا با تونس در قالب یک بسته اقتصادی تلاشی برای حذف پناهجویان از مرزهای اروپایی است.

خبرگزاری میزان - اتحادیه اروپا و تونس توافق کثیفی برای دور نگه داشتن پناهجویان از اروپا دارند؛ اتحادیه اروپا مایل است از هر وسیله‌ای برای نگه داشتن پناهجویان در خارج از مرز‌های خود استفاده کند. 

هفته گذشته، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، مارک روته، نخست وزیر هلند، جورجیا ملونی، نخست وزیر راست افراطی ایتالیا و قیس سعید، رئیس جمهور تونس، یادداشت تفاهمی را در تونس امضا کردند که به این کشور وعده کمک مالی ۹۰۰ میلیون یورویی برای جلوگیری از عبور پناهجویان از دریا را می‌دهد.

معنای واقعی توافق

آنچه معنای واقعی این توافق است با اخراج بی‌رحمانه همزمان پناهجویان از شهر بندری «اسفاکس» تونس به صحرای بزرگ و بی‌آب آفریقا نشان داده می‌شود؛ همزمانی این دو رویداد با تمام ابعاد وحشیانه‌اش چهره واقعی اتحادیه اروپا را آشکار می‌کند: یک اقدام زشت که جنایات نژادپرستانه و غیرانسانی را که از سوی رژیم‌های خودکامه علیه پناهندگان صورت می‌گیرد، چشم پوشی، تحریک، تأمین مالی و سازماندهی می‌کند. 

در کانون این یادداشت تفاهم، تشدید تدابیر مرز‌های اروپا برای همه پناهندگان قرار دارد؛ در مجموع ۱۰۵ میلیون یورو تنها برای ارتقاء پلیس مرزی تونس و اخراج پناهجویان در نظر گرفته شده است.

فون در لاین پس از آن گفت که اتحادیه اروپا خواستار مشارکت برای مبارزه با قاچاق انسان است؛ ما همچنین هماهنگی خود را در عملیات جستجو و نجات تقویت خواهیم کرد و ما توافق کرده‌ایم که با رعایت کامل قوانین بین‌المللی در زمینه مدیریت مرزها، بازگشت و مقابله با علل ریشه‌ای با یکدیگر همکاری کنیم.

اجرای پیش از موعد توافق 

این سخنان باعث تمسخر و تحقیر پناهندگانی می‌شود که به دستور اتحادیه اروپا در تونس مورد آزار و اذیت، بدرفتاری و خطرات مرگبار قرار می‌گیرند؛ حتی زمانی که فون در لاین، روته و ملونی با سعید دست می‌دادند، مقامات امنیتی تونس از قبل اجرای این توافق را آغاز کرده بودند. 

چند روزی است که مهاجران از کشور‌های جنوب صحرای بزرگ آفریقا و همچنین از بنگلادش، سریلانکا و سوریه با اتوبوس به خارج از شهر اسفاکس منتقل می‌شوند، پیش از این درگیری بین جوانان محلی و مهاجران رخ داد که در آن یک تونسی ۴۱ ساله جان خود را از دست داد، از آن زمان، پناهندگان به طور نظام‌مند مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، از خانه‌های خود رانده شده، تعقیب شده، مورد ضرب و شتم قرار گرفته و در نهایت اخراج شده‌اند.

پلیس مرزی لیبی حدود ۷۰۰ پناهجو را در نزدیکی گذرگاه مرزی «راس جدیر» دستگیر کرد؛ آن‌ها بدون آب و غذا در معرض آفتاب سوزان قرار گرفته بودند و کاملاً خسته شده بودند، پلیس مرزی لیبی برای پناهجویان آب و غذا فراهم کرد، اما آن‌ها را به سمت مرز تونس بازگرداند.

یک افسر پلیس مرزی لیبی گفت: تونس می‌خواهد مشکلات اجتماعی خود را به پشتوانه مهاجران و کشور‌های همسایه حل کند؛ این یک سابقه خطرناک است. به این ترتیب، پناهندگان قربانی اتحادیه اروپا می‌شوند که به رژیم‌های خودکامه پول می‌دهد تا به عنوان دروازه‌بان اروپا عمل کنند.

دستکم ۸۰ پناهجوی دیگر از سوی نیرو‌های مرزبانی لیبی در جنوب نزدیک شهر «العسه» دستگیر شدند؛ دو مرد اهل نیجریه گزارش دادند که از سوی نیرو‌های امنیتی تونس با میله‌های آهنی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به زور از مرز به داخل لیبی رانده شدند.

به گزارش گاردین، حدود ۱۶۵ پناهجو در غرب تونس در نزدیکی مرز با الجزایر نجات یافته‌اند؛ با این حال، هنوز اثری از ۲۵۰ پناهنده که در صحرای نزدیک «توزر» رها شده‎اند، وجود ندارد؛ سازمان کمک به پناهندگان «آلارم فون» که در هنگام انتقال آن‌ها از اسفاکس به این صحرا با این گروه در تماس بود، ابراز نگرانی کرده که تلفن‌های همراه آن‌ها از بین رفته و آن‌ها بدون آب و غذا در بیابان رها شده‌اند، علاوه بر این آژانس‌های امدادی گزارش می‌دهند که چندین جسد را در بیابان کشف کرده‌اند.

در واقع، این توافق دقیقا برعکس را پیش‌بینی می‌کند؛ مهاجرت یکی از پنج رکنی است که این توافقنامه پوشش می‌دهد. به معنای واقعی کلمه، «مبارزه با مهاجرت غیرقانونی»، تقویت «مشارکت عملیاتی علیه قاچاق انسان»، «بهبود هماهنگی عملیات جستجو و نجات در دریا»، «مدیریت موثر مرزها» و توسعه سیستمی برای شناسایی و بازگشت مهاجران غیرقانونی از تونس به کشور‌های مبدأ خود.

اتحادیه اروپا بی‌شرمانه از این واقعیت سوء استفاده می‌کند که تونس در آستانه فروپاشی اقتصادی است و نیاز فوری به کمک‌های مالی دارد. با این حال، این کمک تنها در صورتی اعطا می‌شود که کشور به خود اجازه دهد تا نگهبان مرزی اروپا شود، از رسیدن پناهجویان به دریای مدیترانه جلوگیری کند، قایق‌ها را رهگیری و بازگرداند و اخراج پناهندگان متوقف شده را سازماندهی کند.

اتحادیه اروپا همچنین این واقعیت را پنهان نمی‌کند که توافق کثیف در مورد جلوگیری از رسیدن پناهجویان به اروپا بر اساس باج‌خواهی است. «یلوا یوهانسون»، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا آزادانه اظهار داشت «روشن است که تونس تحت فشار است. من فکر می‌کنم این دلیلی برای تقویت و تعمیق همکاری‌ها و افزایش حمایت از تونس است.

انتهای پیام/


برچسب ها: اروپا پناهجویان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *