جنگ اوکراین؛ بهانه غرب برای فروش سلاح/ سودآوری شرکت‌های تسلیحاتی به بهای جان اوکراینی‎ها

10:12 - 24 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۳۵۳۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جنگ اوکراین؛ بهانه غرب برای فروش سلاح/ سودآوری شرکت‌های تسلیحاتی به بهای جان اوکراینی‎ها
جنگ اوکراین فرصتی برای شرکت‌های تسلیحاتی غربی است تا تسلیحات خود را به فروش برسانند و سود‌های هنگفتی را کسب کنند.

خبرگزاری میزان - در پی جنگ اوکراین، فروش تسلیحات نظامی آمریکا و همچنین کشور‌های غربی به شدت افزایش یافته است.

از اواخر فوریه ۲۰۲۲، زمانی که نیرو‌های روسیه عملیات نظامی خود را علیه اوکراین آغاز کردند، کشور‌های اتحادیه اروپا متعهد شده‌اند که زرادخانه‌های خود را تا صد‌ها میلیارد دلار افزایش دهند و آلمان به تنهایی قصد دارد ارتش خود را به میزان ۱۰۰ میلیارد دلار در سال مدرن‌سازی کند.

آمریکا بزرگ‌ترین ذینفع

صنعت تسلیحات آمریکا که بیش از هر کشور دیگری تسلیحات تولید و صادر می‌کند - فروش بیش از ۳۹ درصد از فروش سالانه ۲۱۰ میلیارد دلاری تسلیحات جهانی از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ - بزرگترین ذی‎نفع بوده است.

در بسیاری از کشور‌های اروپایی بیش از نیمی از هزینه‌های نظامی اخیر به تولیدکنندگان تسلیحات آمریکایی اختصاص یافت، به طوری که نروژ ۸۳ درصد را به خرید‌های آمریکایی، انگلیس ۷۷ درصد، ایتالیا ۷۲ درصد و هلند ۹۵ درصد را برای تسلیحات ساخت آمریکا اختصاص داده‌اند.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) در سال ۲۰۲۱، کل واردات تسلیحات اروپایی در این بازه زمانی نسبت به پنج سال گذشته ۱۹ درصد افزایش یافته است و این قبل از خرید تسلیحات اخیر اروپا بود.

چگونه جنگ اوکراین به رونق تجارت اسلحه کمک کرد

از زمانی که روسیه در فوریه سال گذشته عملیات نظامی خود را علیه اوکراین آغاز کرد، میلیارد‌ها دلار تجهیزات نظامی به اوکراین سرازیر شده است که نشان دهنده آغاز تهاجم نظامی تمام عیار است.

از تانک‌ها و سیستم‌های موشکی پیشرفته گرفته تا بالگرد، کلاه ایمنی و مهمات، گلوله‌ها و فشنگ‌های سخت‌افزار نظامی همچنان به سوی این کشور به پرواز در می‌آیند. کارشناسان می‌گویند بیشتر این تسلیحات از آمریکا وارد می‌شوند.

فراتر از بودجه ناسا

«هانا هومستد»، تحلیلگر سیاست در مرکز سیاست بین‌الملل که بر تأثیر تجارت تسلیحات آمریکا در سراسر جهان تمرکز دارد، می‌گوید: این میزان تسلیحات مطمئنا بیش از آن چیزی است که قبلا به هر کشوری داده‌ایم، حتی در اوج جنگ افغانستان؛ کمکی که ما به اوکراین برای ارتش آن‌ها فرستاده‌ایم بیش از بودجه ناسا برای فضا است.

تا پایان سال گذشته میلادی، واشنگتن حدود  ۲۰ میلیارد دلار برای تسلیح اوکراین هزینه کرده بود - حدود دو برابر مبلغی که این کشور در سال ۲۰۲۱ به ۱۲ مقصد دیگر از جمله افغانستان (۴.۱ میلیارد دلار)، اراضی اشغالی (۳.۳ میلیارد دلار) و مصر (۱.۳ میلیارد دلار) اختصاص داد.

«هومستد» می‌گوید که اوکراین در حال گذر از نرخ بسیار بالایی از توپخانه است؛ برخی از تسلیحات ارائه شده به قدری پیچیده هستند که ارتش اوکراین در نحوه استفاده از آن‌ها آموزش ندیده است.

با ادامه جنگ، کمک نظامی آمریکا به اوکراین در حال حاضر به ارقام خیره کنند‌ه‌ای رسیده است که تاکنون بیشترین میزان ارسال تسلیحات به اوکراین از سوی هر کشوری است.

چه کسی از جنگ سود می‌برد؟

حدود ۱.۵ سال پس از جنگ اوکراین، این درگیری به یک جنگ فرسایشی تبدیل شده است؛ تاکنون شرکت‌های تسلیحاتی آمریکایی تنها برنده این درگیری بوده‌اند.

یک مقام اتحادیه اروپا به «پولیتیکو»، می‌گوید: واقعیت این است که اگر با هوشیاری به موضوع نگاه کنید، کشوری که بیشترین سود را از این جنگ می‌برد، آمریکا است، زیرا آن‌ها گاز بیشتر و با قیمت‌های بالاتر می‌فروشند و همینطور سلاح‌های بسیار بیشتری می‌فروشند.

سود هنگفت شرکت‌های تسلیحاتی آمریکایی

صرف‌نظر از کاهش حمایت عمومی از هزینه‌های نظامی و درگیری طولانی، سازندگان تسلیحات آمریکایی از زمان شروع این جنگ ارزش‌ دارایی‌های خود را به شدت افزایش داده‌اند؛ در هفته‌های پس از آغاز جنگ، ارزش بازار شرکت تسلیحاتی «ریتون تکنولوژی» از ۱۲۸ میلیارد دلار در ابتدای سال ۲۰۲۲ به ۱۵۵ میلیارد دلار رسید.

شرکت تسلیحاتی آمریکایی «لاکهید مارتین» سال ۲۰۲۲ را با ارزش ۹۸ میلیارد دلاری آغاز کرد و تا پایان سال گذشته، این رقم به ۱۲۷ میلیارد دلار رسیده بود که بالاترین رقم از زمان ثبت رکورد‌ها است.

«نورثروپ گرومن» سال ۲۰۲۲ را با ۶۱ میلیارد دلار آغاز کرد و با ۸۴ میلیارد دلار به پایان رساند.

«ویلیام هارتانگ»، محقق ارشد موسسه «کوئینسی»، جایی که او بر تجارت جهانی تسلیحات و مخارج پنتاگون تمرکز می‌کند، گفت: این جنگ سود بزرگی برای شرکت‌های بزرگ است؛ لاکهید مارتین، ریتون و بوئینگ؛ در حال حاضر، من فکر می‌کنم آن‌ها سوار بر موج هستند.

افزایش ۴۰ درصدی صدور تسلیحات

بر اساس آمار موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، صادرات جهانی تسلیحات از سوی آمریکا از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ نسبت به دوره پنج ساله قبل، از ۳۳ درصد به ۴۰ درصد افزایش یافته است.

«لاکهید مارتین»، شرکتی که موشک‌های «همیارس» را تولید می‌کند، به گفته «هومستد»، «با تمام قوا» کار می‌کند؛ آن‌ها تولید خود را افزایش داده‌اند، حتی میزان وسایل نقلیه خود را؛ این بودجه در دهه آینده در ارتش آمریکا تکمیل می‌شود، به همین دلیل است که به نظر می‌رسد این رقم امسال حتی نزدیک به یک تریلیون دلار است.

سود شرکت‌های اروپایی

شرکت‌های اروپایی نیز سود می‌برند؛ در آلمان، که هزینه‌های نظامی آن بالاترین در بین کشور‌های اتحادیه اروپا است، تولیدکننده اسلحه «راین متال» بالاترین درآمد خود را در ماه می‌گذشته به ثبت رساند و مدیرعامل آن از «عصر جدیدی» برای این شرکت خبر داد.

 این شرکت شاهد افزایش ۲۷ درصدی سود و افزایش ۵۵ درصدی سهام در یک سال بود.

اما این تنها پیمانکاران نظامی و سازندگان سلاح نیستند که از جنگ سود می‌برند؛ «نیام نی بهرین»، که برنامه جنگ و آرامش را در اندیشکده موسسه فراملی هدایت می‌کند، گفت: بسیاری از ذی‎نفعان فراتر از تجارت تسلیحات هستند که می‌نشینند و این پاداش‌ها را پس از ادامه جنگ دریافت می‌کنند.

شرکت‌های انرژی نیز با عرضه انرژی بیشتر به اروپا به دلیل قطع شدن گاز روسیه، سود حاصله را به دست آورده‌اند؛ آمریکا ۶۰ درصد گاز طبیعی مایع اروپا را در سال ۲۰۲۲ تامین کرد، در حالی که روسیه که در سال‌های گذشته بین ۴۰ تا ۵۰ درصد گاز طبیعی را تامین می‌کرد، صادرات خود به اتحادیه اروپا را به ۱۲ درصد کاهش داد.

حتی «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، شرکت‌های نفتی را به «سودجویی در جنگ» متهم کرده است که سود‌های بی‌سابقه‌ای کسب می‌کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *