رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

فاجعه انسانی در آب‎های اروپا/تراژدی مرگ پناهجویان در مدیترانه

7:30 - 05 تير 1402
کد خبر: ۴۷۱۹۸۸۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
فاجعه انسانی در آب‎های اروپا/تراژدی مرگ پناهجویان در مدیترانه
شکاف‎های موجود در سیاست مهاجرتی اروپا برای پناهجویان بسیار مرگبارتر از دریای مدیترانه است.

خبرگزاری میزان - با گذشت یک هفته پس از غرق شدن قایق پناهجویان در سواحل یونان، اجساد همچنان از دریای مدیترانه خارج می‌شوند؛ قایقی با ۷۵۰ پناهجو که در روز ۱۳ ژوئن غرق شد.

گمان می‌رود که این قایق از «طبرق»، منطقه‌ای در شرق لیبی که یکی از اصلی‌ترین نقاط عزیمت قایق‌های قاچاقچیان است که سعی در رسیدن به اروپا دارند، به راه افتاده است. 

طبق گزارش سازمان بین‎المللی مهاجرت سازمان ملل (IOM)، سفر از لیبی یا تونس از طریق مدیترانه مرکزی و شمال به اروپا مرگبارترین مسیر مهاجرت در جهان است. 

 

رویکرد مهاجرتی اروپا مرگبارتر از دریای مدیترانه

 

از سال ۲۰۱۴، بیش از ۲۱ هزار مرگ و میر و ناپدید شدن در این منطقه ثبت شده است، اما پناهجویان زندگی خود را به خطر می‌اندازند و قاچاقچیان بین‎المللی انسان همچنان از ناامیدی آن‌ها تغذیه می‌کنند.

بنا بر گزارش‌ها، پناهجویان عمدتا پاکستانی در این قایق مجبور شدند به زیر عرشه، در انبار‌های قفل شده نقل مکان کنند که عمدتا زنان و کودکان برای «محافظت» در آنجا نگهداری می‌شدند.

سیاست ریاکارانه

سیاست مهاجرتی اتحادیه اروپا به دلیل ریاکاری و تبعیض‎آمیز بودن مورد انتقاد قرار گرفته است؛ میلیون‌ها آواره اوکراینی که از جنگ فرار می‌کنند مورد استقبال قرار گرفته‌اند، در حالی که از سوی دیگر، رویکرد در قبال مهاجران آفریقایی و خاورمیانه به عنوان رویکردی «سرکوبگر» و «مرگبار» توصیف شده است.

در حالی که اتحادیه اروپا به دنبال ایجاد ائتلاف‌های بین المللی قوی‌تر با کشور‌های آفریقایی، آسیایی و خاورمیانه است، «قلعه اروپا»، با تمایز بین پناهندگان اوکراینی «خوب» که در اروپا مورد استقبال قرار می‌گیرند و پناهندگان «بد» که از آن‌ها استقبال نمی‌کنند، درگیر است.

 

رویکرد مهاجرتی اروپا مرگبارتر از دریای مدیترانه

 

«جوزا بالینت»، مدیر برنامه یک سازمان غیردولتی اروپایی، در مورد اینکه آیا با مهاجران در مرز‌های اروپا منصفانه رفتار می‌شود یا خیر، گفت: نه، رفتار آن‌ها منصفانه نیست، من مطمئن هستم که تخلفات و خشونت‌های گسترده پلیس مرزی، عقب نشینی غیرقانونی، بدرفتاری و سوء استفاده وجود دارد. چندین گزارش در مورد آن از همه مرزها، یونان یا مجارستان، اسپانیا یا ایتالیا، رخ داده است.

تاکنون، از سال ۲۰۱۵، اتحادیه اروپا قادر به تصمیم‎گیری در مورد سیاست کلی نبوده است و مهم نیست که کشور‌های مختلف چه نگرشی دارند، بی ثباتی باعث رشد تمایلات غیرقانونی و غیرانسانی شده است.

نقش کارکنان بشردوستانه و مسئولیت دولت‌ها

«زنگ هشدار» شبکه‌ای از فعالان است که خط تلفنی را برای قایق‌های مهاجران در وضعیت اضطراری راه‎اندازی کرده‌اند؛ این امر مسئولیت صد‌ها فرد از دست رفته در کشتی غرق شده را به طور کامل بر عهده سیاست مهاجرت یونان می‌گذارد.

 

رویکرد مهاجرتی اروپا مرگبارتر از دریای مدیترانه

 

به گزارش «تریبون»، اتحادیه اروپا مدت‌هاست که بر سر موضوع مهاجرت اختلاف نظر دارد، زیرا کشور‌های مدیترانه شکایت دارند که بار عمده پذیرش و پردازش مهاجران را متحمل می‌شوند. برخی کشور‌ها، پناهندگان را نیروی کار ارزان می‌بینند.

با این حال در طول سال‌ها، یافتن کمک و سرپناه به راحتی در دسترس کسانی است که به سرزمین‌های خارجی مهاجرت می‌کنند؛ حضور سازمان‌های غیردولتی در مرز‌های اتحادیه اروپا به دلیل چندین سیاست اتحادیه اروپا محدود شده است و کارکنان غیردولتی زیادی وجود داشته‌اند که جرم‌انگاری شده‌اند.

ایجاد رویکردی انسانی برای مهاجرت

موضوع مهاجرت بسیار «حساس» و «سیاسی» است و متأسفانه به نظر می‌رسد اروپا به سمت سیاست‌های محدودتر برای پناهجویان پیش می‌رود.

کارشناسان فعال در این زمینه اظهار می‌کنند که عرصه سیاست‌گذاری در این زمینه آشفته است.

انتهای پیام/


برچسب ها: اروپا پناهجویان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *