رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نقض فاحش حقوق پناهجویان در مرزهای کشورهای اروپایی/ افشای اسناد و تصاویر نگهداری پناهجویان در قفس‌های آهنین

9:00 - 22 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۱۵۷۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تحقیقات نشان می‌دهد که شرایط پناهجویان در سایت‌های سیاه اروپا، غیرانسانی است.

خبرگزاری میزان – بررسی‌ها نشان می‌دهد که مقام‌های اروپایی و «فرانتکس»، آژانس مرزی اروپا، پناهجویان را در قفس‌هایی در سایت‌های سیاه خود بازداشت می‌کنند.

به گزارش «اس آر اف»، تحقیقات، واقعیت هولناکی را از برخورد کشورهای اروپایی با پناهجویان آشکار و افشا کردند که جدیدترین نمونه نقض حقوق بشر پناهجویان و مهاجران در مرزهای قاره سبز محسوب می‌شود.

براساس تحقیقات انجام شده توسط « Lighthouse Reports» که پس از انتشار اخباری مبنی بر تیراندازی نیروهای مرزی بلغارستان به سمت یک پناهجوی سوری انجام شد، آژانس مرزی اتحادیه اروپا  از سایت‌های سیاه برای بازداشت پناهجویان قبل از اخراج غیرقانونی آن‌ها استفاده می‌کند.

براساس گزارش سازمان « Lighthouse Reports»، کارزارهای عقب راندن غیرقانونی مهاجران و پناهجویان توسط «فرانتکس»، به استفاده سازمان‌ها و سرویس‌های امنیتی اروپای شرقی از سایت‌های مخفی برای بازداشت پناهجویان منجر شده است.

تحقیقت مذکور در 11 ماه گذشته منجر به کشف و ارائه صدها سند و تصویر از این سایت‌های مخفی شده است؛ در برخی از تصاویر پناهجویان در سازه‌های کوچک قفس مانندی در بلغارستان محبوس شده اند، در حالی که وسایل نقلیه نیز در چند متری این قفس‌ها قرار دارند که متعلق به «فرانتکس» هستند.

بنا بر گزارش مذکور، ساختار قفسی که پناهجویان در آن نگهداری می‌شوند، شبیه لانه حیوانات است؛ در این زندان غیر رسمی با میله‌های آهنی پناهجویان روی تکه‌های مقوا مچاله شده اند و ساعت‌ها و گاهی روزهای متوالی از دسترسی به آب و غذا محروم می شوند.

این زندان برای ماه‌ها حتی در ماه‌های سرد و بارانی مورد استفاده قرار گرفته است.

 با توجه به این که این سیستم در حضور افسران«فرانتکس» عمل می‌کند، می توان از آن به عنوان نقض قوانین بین المللی و حقوق بشر یاد و آن را محکوم کرد.

گزارش تحقیقاتی « Lighthouse Reports» در بحبوحه سری افشاگری‌های دیگر در سال‌های اخیر، منتشر شده که فشار «فرانتکس» و کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر پناهجویان، رها کردن در دریا، ضرب و شتم و شکنجه آن‌ها در سایت‌های سیاه را آشکار کرده است.

تهیه کنندگان گزارش مذکور، از دیگر بازداشتگاه‌های مشابه در سراسر اروپای شرقی، مانند پناهجویانی که در کانتینرهای حمل و نقل در مجارستان و خودروهای زندان سیار در کرواسی برای بازداشت پناهجویان خبر دادند.

تاکنون مسئولان بلغارستان و اتحادیه اروپا به اتهام‌ها درباره حبس غیرقانونی مهاجران و پناهجویان در قفس‌های میله ای پاسخی ندادند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *