رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شاهد گفت‌وگوی ملی مجلس و دولت در جلسه سوال از رئیس‌جمهور بودیم

11:59 - 06 شهريور 1397
کد خبر: ۴۴۸۰۰۲
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس گفت: دولت بر اساس قانون اساسی تکالیفی را بر عهده دارد لذا رأی منفی مجلس به پاسخ‌های رئیس جمهور به عنوان عدم اجرای تکالیف به قوه قضاییه می‌رود که البته هدف ما ارجاع این سوالات به قوه قضاییه نبوده و ما همواره به دنبال حل مشکلات و مسائل مردم هستیم.
شاهد گفتگوی ملی مجلس و دولت در جلسه سوال از رئیس جمهور بودیم/ به دنبال حل مشکلات هستیم نه ارجاع سوالات به قوه قضاییهبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، عبدالرضا مصری در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس و به عنوان نماینده طراحان سوال از رئیس جمهور در جمع خبرنگاران گفت:امروز ما شاهد یک تغییر رویه اساسی و جدی در مجلس شورای اسلامی بودیم. نسبت به رویه‌هایی که ناخواسته در جلسات قبلی مجلس ایجاد شده بود.

وی با بیان اینکه نقطه اوج این رویه‌های ناخواسته در جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اتفاق افتاد افزود: متاسفانه این جلسه استیضاح مورد پذیرش قالب نمایندگان مجلس نبود.

مصری تاکید کرد: امروز تمامی برادران و خواهران شاهد این بودند که سوال کنندگان از رئیس جمهور صرفا بر محتوای کلامی که سوال آن بر آن مترتب بود، سوال خود را مطرح کردند؛ رعایت حرمت در موضوع سوال از رئیس جمهور مدنظر قرار گرفت و تریبون مجلس کاملا به مسائل استدلالی اشاره داشت؛ چه از ناحیه سوال کنندگان و چه از ناحیه رئیس جمهور.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی با بیان اینکه برای سوال از رئیس جمهور برنامه ریزی توسط سوال کنندگان شده بود، اظهار داشت: علت این مسئله این بودکه ما میخواستیم به دنیا بفهمانیم که آنچه در قانون اساسی ما وجود دارد بر اساس مردم سالاری دینی و در قالب منطق و چارچوب منظم قانون پیش خواهد رفت؛ لذا در این جلسه ما دیدیم افراد حرف همدیگر را شنیدند، ولی در نهایت نظر آن‌ها در قالب رأی گیری مشخص شد بنابر این ما می‌خواستیم به دنیا بفهمانیم که مجلس شورای اسلامی جای تخاصم نیست و جای ارائه کلام است که در نهایت اگر کلام هر طرفی مورد آحاد مردم قرار گیرد، نماینده مجلس رأی خود را در قالب نظر منظور کند.

وی تاکید کرد: این رویه باعث خواهد شد که در چنین مواقعی که نمایندگان از رئیس جمهور سوال داشتند این جلسه به جای اینکه به یک تخاصم سیاسی تبدیل شود به شروع یک حرکت عملیاتی و اصلاحی در کشور منجر شود.

نماینده طراحان سوال از رئیس جمهور افزود: امروز نمایندگان محترم مجلس باارائه یک الگوی گفتگوی ملی توسط مجلس ودولت به این نتیجه رسیدند که سوال مطرح و پاسخ‌ها شنیده شود و بعد از آن در قالب رأی نظر خود را ارائه کنند.

وی با بیان اینکه ما باید از فردا به سمت و سوی حل ۴ سوال مطرح شده از سوی نمایندگان برویم، گفت: در این رابطه  باید شاهد برنامه‌های اجرایی دولت باشیم تا انشاءالله مشکلات برای اصلاح امور حل شود چرا که امروز یک شروع بود و نه یک پایان.
 
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی بیان داشت: ما از فردا منتظریم که دولت اقدامات خود را آغاز کرده و در این راستا مجلس کاملا کمک رسان دولت خواهد بود.

مصری در ادامه درپاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا برابر آیین نامه این سوالات به قوه قضاییه ارجاع خواهد شد یا خیر؟ گفت: برابر آیین نامه سوالات باید به قوه قضاییه ارجاع داده شود، اما ما بیشتر از موضوع ارجاع به دنبال اصلاح امور هستیم و منتظریم دولت هر چه زودتر اقدامات عملی خود را برای حل این مشکلات اعمال کند.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نحوه بررسی این سوالات در قوه قضاییه به چه نحو خواهد بود اظهار داشت: این مسئله دیگر بستگی به قوه قضاییه و تشخیص قاضی دارد لذا قاضی باید استدالال طرفین را دریافت کرده و پس از آن در این مسئله قضاوتی داشته باشد.

وی بیان کرد: در قانون وظایف و تکالیفی برای دولت در نظر گرفته شده است؛ لذا این مسئله به عنوان عدم اجرای تکالیف به قوه قضاییه ارسال می‌شود البته بنده تاکید کردم که هدف ما ارجاع سوالات به قوه قضاییه نیست و هدف ما حل مشکلات وحل مسائل مردم است.

نماینده مردم کرمانشاه در پاسخ به سوال دیگری درباره رفع مشکلات موسسات مالی و اعتباری در مجلس گفت: ۲۰ هزار میلیارد تومان از طریق بانک مرکزری و از منابع ملی برای کسانی که در بخش موسسات خسارت دیده‌اند پرداخت شده لذا ما به دنبال مچ گیری در طرح سوال از رئیس جمهور نیستیم بلکه به دنبال نتیجه‌ایم و همین دغدغه نمایندگان درباره موسسات بود که باعث شد ۹۰ درصد از کسانی که از موسسات طلب داشته‌اند به طلب خود برسند.

مصری درباره اظهارات یکی از نمایندگان سوال کننده مبنی بر احتمال کلید زدن استیضاح رئیس جمهور در مجلس افزود: من به نظر شخصی افراد کاری ندارم، اما سوال کنندگان دنبال این موضوع نبودند بلکه به دنبال اصلاح امور و حل مشکلات مردم هستند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اقدام دولت در مورد تعیین نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای ارز خلاف قانون برنامه ششم توسعه بود بیان داشت: ما از روز اول گفتیم که باید بازار ثانویه ارز تشکیل شود، اما این اتفاق نیفتاد و دولت بعد از دو سه ماه قانع شد که این کار را انجام دهد که همین امر باعث شد شتاب نرخ ارز قدری کاهش یابد.

نماینده مردم کرمانشاه بیان داشت: ما معتقدیم در ادامه رونق بازار ثانویه و ایجاد اطمینان برای عرضه‌کنندگان، دولت باید کاهش نرخ ارز را دنبال کند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *