رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

انگیزه قاتل «آبه» چه بود؟/ واکنش‌های جهانی به ترور نخست وزیر پیشین ژاپن

10:14 - 18 تير 1401
کد خبر: ۴۳۵۰۱۸۵
قاتل نخست وزیر سابق ژاپن اعتراف کرده است که این سیاستمدار را هدف قرار داده و گفته است که از سازمانی که معتقد است آبه با آن در ارتباط است، کینه داشته است.

خبرگزاری میزان - به گفته پلیس، قاتل «شینزو آبه»، نخست وزیر سابق ژاپن، اعتراف کرده است که این سیاستمدار را هدف قرار داده و گفته است که از سازمانی که معتقد است آبه با آن در ارتباط است، کینه داشته است.

به گزارش «الجزیره»، افسران ارشد پلیس در منطقه غربی شهر «نارا»، محل وقوع قتل، مظنون را «تتسویا یاماگامی 41 ساله» معرفی کردند. او تایید کرده بود که از یک تفنگ دست ساز استفاده کرده است.

پلیس گفت که مشخص نیست «سازمان خاصی» که مظنون ذکر کرده واقعا وجود داشته است یا خیر و افزود که تحقیقات ادامه دارد، اما چندین رسانه ژاپنی این سازمان را یک گروه مذهبی توصیف کردند.

مأموران با تجهیزات حفاظتی به جستجو در خانه مظنون پرداختند و چند وسیله دست ساز شبیه اسلحه را ضبط کردند.

مظنون به پلیس گفت که از سال 2002 به مدت سه سال برای نیروی دفاع شخصی دریایی نیروی دریایی ژاپن کار کرده است، که این ادعاها نیز در دست بررسی هستند.

سران سابق و حال جهان از مرگ شینزو آبه ابراز شوک و اندوه کردند.

«اورزولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا، این حمله را «قتلی وحشیانه و بزدلانه» خواند و افزود «شخص شگفت انگیز، دموکرات بزرگ و قهرمان نظم جهانی چندجانبه درگذشت.»

در آسیا، «انریکه مانالو»، دیپلمات ارشد فیلیپین، به آبه ادای احترام کرد و گفت که «خیلی دلتنگ او خواهم شد.»

«یون سوک یول»، رئیس‌جمهور کره جنوبی، این قتل را یک اقدام تروریستی در دوره انتخابات و حمله به بنیاد دموکراسی خواند.

«نارندرا مودی»، نخست وزیر هند، آبه را «دوست عزیز» خود خواند و گفت که هند روز شنبه یک روز عزای ملی را به نشانه احترام عمیق به آبه برگزار می‌کند.

سخنگوی سفارت چین در ژاپن گفت «درگذشت ایشان را تسلیت می گوییم و با خانواده او همدردی می کنیم.»

«جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا هم گفت که از این خبر «متحیر، خشمگین و عمیقاً متأسف شده است. این یک تراژدی برای ژاپن و همه کسانی است که او را می شناختند.»

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا در حاشیه نشست وزرای خارجه گروه 20 در اندونزی، این ترور را «عمیقاً نگران کننده» خواند و گفت «برای آمریکا، نخست وزیر آبه یک شریک فوق العاده بود.»

«باراک اوباما»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در پیامی توییتری از ترور «دوست» خود ابراز شگفتی کرد.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز، که در دوران ریاست جمهوری خود با آبه روابط نزدیک برقرار کرد، پیامی را در پلتفرم رسانه‌های اجتماعی خود منتشر کرد و آبه را به عنوان فردی «یکپارچه‌کننده» و مردی که «ملت خود را دوست داشت» ستایش کرد.

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت که کرملین این قتل را به شدت محکوم کرد. او گفت «آبه یک وطن پرست بود که از منافع توکیو دفاع می‌کرد.»

«ولادیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین گفت «خبر وحشتناک یک ترور وحشیانه؛ این اقدام شنیع خشونت آمیز هیچ توجیهی ندارد.»

«بوریس جانسون»، نخست‌وزیر مستعفی انگلیس، در پیامی توییتری این خبر را «خبر فوق‌العاده غم‌انگیز» خواند و گفت «مدیریت جهانی آبه در زمان‌های نامشخص برای بسیاری به یاد خواهد ماند.»

استرالیا، سوئد، فرانسه، ترکیه و ده‌ها کشور دیگر نیز این ترور را محکوم کردند.

انتهای پیام/


برچسب ها: ژاپن شینزو آبه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *