رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

پس لرزه های آتش‌سوزی برج گرنفل برای مسلمانان در انگلیس

9:02 - 04 تير 1401
کد خبر: ۴۳۲۸۵۸۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مسلمانان در انگلیس هدف انواع تبعیض در ساختار جامعه این کشور هستند.

خبرگزاری میزان - مدافعان حقوق بشر هنوز در انتظار یافته‌های تحقیق درباره آتش‌سوزی برج «گرنفل»، استدلال می‌کنند که این آتش‌سوزی به طور جدایی ناپذیری با نژاد مرتبط است چرا که تعداد قابل توجهی از قربانیان، مسلمان بودند.

اخیرا و به مناسبت پنجمین سالروز آتش‌‍سوزی در برج «گرنفل»، افرادی که برای قربانیان این آتش‌سوزی مراسم یادبود گرفته بودند در مقابل بقایای این ساختمان گردهم آمدند.

پنج سال بعد، پس‌لرزه این فاجعه هنوز عمیقا توسط هر عضوی از جامعه انگلیس و به خصوص مسلمانان احساس می‌شود.

به گزارش «میدل ایست آی»، روایت‌هایی که از این آتش‌‍سوزی و رویدادهای پس از آن بیان می‌شود حاکی از آن است که دولت انگلیس اقدام ملموسی درباره رسیدگی به این حادثه انجام نداده است.

در غیاب هرگونه اقدام معناداری از سوی مقامات انگلیس، نهادهای مذهبی محلی، ناگهان به قایق نجات تبدیل شدند؛ این پاسخ سست دولت انگلیس است که بازماندگان بعد از پنج سال به یاد می‌آورند.

یکی از بازماندگان این حادثه، می‌گوید «مردم هنوز از آنچه برای عزیزانشان اتفاق افتاده بود بی‌اطلاع بودند... اما هیچ اطلاعاتی در دست نبود. دستکم یک توضیح لازم بود و مردم واقعا عصبانی می‌شدند. ما نگران بودیم که اوضاع از کنترل خارج شود.»

سخنگوی شورای «کنزینگتون و چلسی»، می‎گوید «شورا تصدیق می‌کند که اشتباهات قابل توجهی در نحوه رسیدگی به عواقب این آتش‌سوزی وجود داشته است و این موارد را در پاسخ‌های خود به تحقیقات عمومی به تفصیل بیان می‌کنیم؛ ما به خاطر تأثیری که می‌دانیم این اتفاق بر داغ‌دیدگان و بازماندگان داشت، عذرخواهی می‎کنیم.»

واحد واکنش مسلمانان «گرنفل» برآورد کرده که 80 درصد از ساکنان این برج مسلمان بوده‌اند.

بر اساس نظرسنجی تحقیقات مسکن انگلیس، که بین سال‌های 2014 تا 2019 انجام شد، «فقط یک درصد از خانواده‌های سفیدپوست در ساختمان‎های مرتفع زندگی می‌کردند، در مقایسه با سه درصد از آسیایی‌ها و هفت درصد از خانواده‌های سیاه‌پوست و سایر اقلیت‌های قومیتی.»

عوامل تعیین‌کننده تفاوت‌های قومی در میزان مرگ و میر که در این گزارش مشخص شده است (محرومیت، ازدحام بیش از حد و قرار گرفتن در معرض دشواری‌های شغلی) برای جامعه مسلمانی که بالاترین میزان مرگ و میر را در میان هر گروه مذهبی در طول همه‌گیری ویروس کرونا متحمل شدند، صادق است.

احساس غالب بازماندگان پنج سال بعد از این آتش‌سوزی همچنان احساس ناامیدی است؛ یکی از بازماندگان در این باره می‌گوید «اکنون هیچ تفاوتی با اولین سالگرد، یا حتی خود روز حادثه ندارد؛ تنها تفاوت این است که برج دیگر در آتش نمی‌سوزد. جای زخم‌ها هنوز باقی است.»

هنوز در انتظار نتایج تحقیق برج «گرنفل»، پرسش‎های جامعه مسلمانان بی پاسخ مانده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: انگلیس برج گرنفل

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *