رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اجرای طرح کتاب های هم عرض در حوزه علمیه خواهران

10:53 - 17 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۶۵۷۸
دسته بندی: جامعه ، عمومی
دبیر شورای علمی تربیتی حوزه های علمیه خواهران از شروع طرح کتاب های هم عرض در سال تحصیلی جدید خبر داد.
اجرای طرح کتاب های هم عرض در حوزه علمیه خواهرانبه گزارش گروه جامعه ، حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی گفت: در راستای تحولات مثبت محتوایی حوزه‌های علمیه خواهران، طرح تحول متون این حوزه‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: با این رویکرد جدید شاهد تحول و ایجاد راه‌های نوینی در زمینه انتخاب کتاب‌های درسی و گزینش اساتید حوزه‌های علمیه خواهیم بود.

دبیر شورای علمی تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران تاکید کرد: در این راستا طرح جدیدی با عنوان کتاب‌های هم عرض مطرح شده است در این طرح برای سرفصل‌ها و عناوین درسی، دو یا سه کتاب معرفی شود و مدارس علمیه به صورت اختیاری می‌توانند هریک را از آن کتاب‌ها را تدریس کنند.

محمدی اظهار داشت: یعنی اختیار کتاب‌های درسی برعهده مدرسه یا استاد مربوطه است و در نهایت به مرکز ابلاغ می‌شود.

وی عنوان کرد: این امر می‌تواند نقطه شروع تحول کتاب‌های درسی دوره عمومی حوزه‌های علمیه باشد. به عنوان مثال اختیاری بودن انتخاب کتب توسط اساتید و تدریس کتب مختلف، می‌تواند در انتخاب کتب درسی در آینده بسیار اثرگذار باشد چرا که نظرات اساتید در این امر مورد توجه قرار می‌گیرد.

دبیر شورای علمی تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: از دیگر مزایای این طرح تمرکز زدایی از ستاد از طریق واگذاری تعیین متون آموزشی به نظر استاد است.

محمدی اظهار داشت: از دیگر مزایای این طرح ارتقاء جایگاه استاد در نظام آموزشی است، چراکه وقتی برای استاد حق انتخاب کتب درسی داده می‌شود، نشان دهنده این است که به عنوان یک تعیین کننده در نظام آموزشی مطرح شده است. 

وی خاطرنشان کرد: این طرح افزایش رضایتمندی از متون و کتب آموزشی را به دنبال خواهد داشت. از آن جایی که متون به انتخاب اساتید انتخاب می‌شود، رضایتمندی نیز به مراتب بالاتر خواهد رفت و کاهش انتقاد‌ها پیرامون کتب درسی را به همراه دارد.

دبیر شورای علمی تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: همچنین این طرح موجب ایجاد رقابت آزاد میان کتب آموزشی و ارتقاء کیفیت خواهد شد.

محمدی عنوان کرد: یقینا این رقابت موجب می‌شود تا کتاب‌های ضعیف جایگاه خود را از دست دهند و کتب قوی‌تر و با مقبولیت بیشتر جایگاه اصلی خود را بیابند.

وی با بیان اینکه تا هفته آینده کتاب‌های موازی ارائه خواهد شد، افزود: تا به حال برای ۱۰ عنوان درسی کتاب موازی مطرح شده است. امید است نسبت به کتاب هایی که با ویرایش جدید معرفی می‌شوند نیز دقت ویژه‌ای شود و پیشنهاد خود ما نیز کتاب‌های جدید است.

دبیر شورای علمی تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: لازم است مدیران استانی زمینه مشارکت موثر مدارس را فراهم و مشورت اساتید را پیگیری کنند.

محمدی اظهار داشت: مدیریت مدارس با اهتمام ویژه، کتاب‌های جدید را مورد بررسی دقیق قرار دهند تا با انتخاب آگاهانه و مناسب زمینه توسعه و بهبود طرح را فراهم کنند.

دبیر شورای علمی تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: درهمین راستا و به منظور تبادل نظر و بررسی بهتر و ایجاد زمینه ارتباط با همکاران مرتبط در مرکز، در سامانه کوثر نت گروهی با عنوان «هم اندیشی انتخاب کتب هم عرض» تشکیل شده است که مدیران، معاونان و اساتید می‌توانند از معرفی و لیست کتب هم عرض، معرفی‌نامه‌ها و سوالات متداول مطلع شوند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *