رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

قیمت نفت در دوران ما زیر 100 دلار نبود/ تا پایمان را از وزارت نفت بیرون گذاشتیم چه اتفاقی افتاد؟

16:20 - 14 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۴۹۷۴
دسته بندی: سیاست ، عمومی
وزیر سابق نفت گفت: قیمت نفت در دوران ما زیر 100 دلارنبود اما تا پایمان را از وزارت نفت بیرون گذاشتیم چه اتفاقی افتاد؟ کسی از تحریم استقبال نمی کند، حقیقتا تحریم ظلم بزرگ در حق ملت ایران بود اما ما توانستیم تهدید تحریم را به فرصت تبدیل کنیم.
قاسمی
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، رستم قاسمی وزیر نفت سابق کشورمان در نشست اقشار جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با کاندیداهای این جبهه که در تالار سازمان تبلیغات اسلامی میدان فلسطین در حال برگزاری است، اظهار کرد: من به عنوان سرباز کوچک انقلاب 4 دوره مسئولیتی در کشور داشته ام؛ ابتدا در دفاع مقدس توفیق رزمندگی داشتم، سپس در دوره بازسازی کشور شرکت کردیم، دوره ای در وزارت نفت مسئولیت داشتم و بعد از آن هم در خدمت سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه بودم.

وی افزود: علت حضور من در این عرصه این است که احساس می کنم ما هر کجا که با روحیه انقلابی عمل کرده ایم همانند دفاع مقدس، سازندگی و همچنین امنیت و اقتدار ملی کشورمان موفق و پیروز شده ایم اما هر جا که این روحیه نبوده است مثل حوزه اقتصاد با مشکلات عدیده ای مواجه شدیم. 

قاسمی در ادامه شرایط اقتصادی کشور را بسیار بسیار بد ارزیابی کرد و گفت: رهبری، مردم و دولت سه رکن اداره کشور هستند و همگان اذعان دارند که در طول 38 سال گذشته رهبری و مردم همواره موفق بوده اند و مشکل در قوه مجریه بوده است؛ هر جا که ما انقلابی عمل کردیم و فرمایشات امام را انجام دادیم موفق شدیم؛ در دفاع مقدس آن زمان که باور کردیم ما می توانیم علی رغم اینکه سازماندهی پیشرفته ای نداشتیم و با وجود آنکه دشمنان علیه ما صحنه سازی های بسیاری انجام می دادند به پیروزی رسیدیم و توانستیم اقتدار ملی مان را به اثبات برسانیم.

وزیر سابق نفت کشورمان با بیان اینکه امروز اقتدار ملی ایران در منطقه زبانزد همه دنیاست، عنوان کرد: ما در صنعت دفاعی کشور امروز جزو چند کشور بزرگ دنیا هستیم و توانایی ساخت پیشرفته ترین سلاح های نظامی را دارا هستیم.

وی ادامه داد: در دوران سازندگی تفکر نیاوران نشین ها این بود که کارهای بزرگ را ما نمی توانیم انجام دهیم و حتما باید خارجی ها آن را انجام دهند؛ در آن موقع مکتب ما می توانیم را پایه ریزی کردیم و مهمترین هدف ما این بود که شعار ما می توانیم را به اثبات برسانیم.

قاسمی افزود: به عنوان مثال تمام سدهای کشور را در زمان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی خارجی ها ساخته بودند و بعد از ساخت سد کرخه توسط ما طلسم ما نمی توانیم شکسته شد و صدها سد در کشور به دست نیروهای داخلی احداث شد؛ در نمونه ای دیگر شاهد بودیم که در صنعت نفت ما تماما خارجی ها حضور داشتند، آن زمان که من در قرارگاه خاتم بودم می دیدم که برخی از کارها در خلیج فارس در انحصار شرکت های خارجی است، آن زمان ما حتی مجبور به کسب برخی از اطلاعات از آن شرکت های خارجی شدیم و دریافتیم که آنها چه پول های وحشتناکی از ما می گیرند؛ در همین راستا از نیروی دریایی سپاه کمک گرفتیم و خودمان را به عنوان رقیب برای آن شرکت های خارجی معرفی کردیم وانحصار آنها را شکستیم؛ وقتی قرارگاه خاتم را ترک کردم 80 هزار میلیارد تومان طرح های بزرگ ملی انجام شده بود که به اندازه چندین وزارتخانه بود.

وزیر سابق نفت کشورمان با بیان اینکه من عمری طولانی در مناطق مختلف کشور از جمله مناطق محروم صرف کردم، خاطر نشان کرد: جزو ضروریات است که کسی که می خواهد در صندلی مدیریتی قرار بگیرد ناگزیر باید این مسیرها را طی کرده باشد.

وی در ادامه با اشاره به تحریم های فلج کننده و بی سابقه غربی ها علیه ایران در دوران دولت قبل عنوان کرد: آنها فکر نمی کردند که ما هرگز بتوانیم از این تحریم ها عبور کنیم؛ آنها تسلیم شدن ما را می خواستند؛ به عنوان وزیر به هر نقطه ای که در خارج از کشور می رفتم مقامات سایر کشورها به ما می گفتند که امکان ندارد از این تحریم ها عبور کنید؛ وقتی که گزارش اقداماتمان را در برابر تحریم ها به خدمت مقام معظم رهبری ارائه دادیم ایشان فرمودند که دشمنان ما مثل حیوانات درنده هستند و هر چقدر عقب بکشیم آنها بیشتر جلو می آیند، محکم بایستید و از این پیچ تاریخی عبور کنید؛ رئیس جمهور وقت آمریکا نیز آن زمان و پس از اقدامات متقابل ما در برابر تحریم های ظالمانه گفت که تحریم ها بر ایران اثر نکرد؛ در برابر تحریم ها تصمیمات تاریخی، شجاعانه و بی سابقه ای گرفته شد.

قاسمی تصریح کرد: در عمر 100 ساله صنعت نفت در کشورمان بیشترین توسعه صنعت نفت در دوره تحریم ها اتفاق افتاد و اسناد این توسعه هم وجود دارد؛ در دوره ای که تحریم نبوده ایم 1.29 درصد، در دوران تحریم که ما مسئولیت را بر عهده داشتیم 1.49 درصد و در دوران دولت فعلی 50 صدم درصد صنعت نفت ما توسعه داشته است.

وزیر سابق نفت کشورمان ادامه داد: وزیر نفت در زمان تحریم نه تنها مسئول نفت کشور بود بلکه باید به فکر تامین مرغ و گوشت مردم هم می بود؛ در آن زمان ما گاهی نفت می فروختیم و در برابر آن گوشت و مرغ وارد می کردیم؛ ما قبل از تحریم وارد کننده بنزین بودیم اما در دوران تحریم وضعیت تغییر کرد؛ علی رغم اینکه دوران سختی را می گذراندیم و ذخیره بنزین ما در آن مقطع تحریم حتی به ذخیره چند روزه کشید، اما توانستیم از این مشکلات عبور کنیم؛ ما سبد انرژی کشور را تغییر دادیم و گاز را جایگزین بنزین کردیم و به توسعه پالایشگاه ها سرعت بخشیدیم و توانستیم از این بحران عبور کنیم.

وی ادامه داد: قیمت نفت در دوران ما زیر 100 دلارنبود اما تا پایمان را از وزارت نفت بیرون گذاشتیم چه اتفاقی افتاد؟ کسی ازتحریم استقبال نمی کند، حقیقتا تحریم ظلم بزرگ در حق ملت ایران بود اما ما توانستیم تهدید تحریم را به فرصت تبدیل کنیم.

قاسمی با بیان اینکه ما توانستیم در جنگ اقتصادی پیروز شویم تصریح کرد: مدتهاست که دشمنان داخلی و خارجی ما بر این طبل می کوبند که دین پاسخگوی نیازهای مردم نیست و در شرایط بد اقتصادی فعلی نیز این حرف را بیشتر تبلیغ می کنند؛ اگر ما بر این شرایط سخت فائق نشویم ظلم بزرگی به اسلام کرده ایم.

وزیر سابق نفت کشورمان با بیان اینکه ما برای 15 معضل کشور برنامه مدون داریم، عنوان کرد: فقرزدایی ، اشتغال ، مقابله با فساد و رونق بازار از جمله این برنامه ها هستند؛ 20 میلیون فقیر در کشور داریم که از این تعداد 15 میلیون قابل توانمند سازی هستند و ما با برنامه 5 ساله اقتصاد قدرتمند می توانیم چهره فقر را از کشور برداریم؛ بین 500 تا 600 هزار خانواده داریم که در شرایط  فعلی به هیچ وجه صاحب مسکن نمی شوند و ما قادر هستیم که طی 4 سال با اقداماتی که انجام می دهیم همه آنها را خانه دار کنیم؛ کشور ما 1700 گلوگاه فساد دارد و باز مهندسی ساختار اجرایی کشور امری ضروری است.

وی در ادامه بیان کرد: قوه مجریه همان طور که از نام آن مشخص است مسئول اجرایی کشور است، چقدر سخنرانی می کنیم؟ سخنرانی کافی است؛ متاسفانه مدام تئوری پردازی می شود؛ ما فرصت آزمون و خطا نداریم؛ تجربه را نمی توان تزریق کرد.

قاسمی در ادامه با بیان اینکه گفتمان اصلی کشور در برهه کنونی اقتصاد است، تصریح کرد: 80 درصد سخنان مقام معظم رهبری در اول فروردین در مشهد مقدس حول مباحث اقتصادی بود؛ افزایش آمار طلاق و کاهش آمار ازدواج بی ارتباط با مشکلات اقتصادی نیست.

وزیر سابق نفت کشورمان در پایان گفت: رقیب ما باید در برابر مشکلات اقتصادی فعلی پاسخگو باشد؛ باید گزارش عملکرد 4 ساله خود را ارائه دهند؛ به عنوان سرباز مملکت و خدمتگزار مردم هرجا که به ما بگویند کافی است دیگر ادامه نمی دهم؛ اگر گزینه نهایی نباشم حتما کنار می کشم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *