مصر برای پیوستن به راهروی اقتصادی "چین-پاکستان" ابراز تمایل کرد

17:32 - 18 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۶۳۱۸
رئیس مجلس ملی پاکستان روز دوشنبه با اشاره به ملاقات خود با سفیر مصر در اسلام آباد، اعلام کرد که مصر برای پیوستن به طرح راهروی اقتصادی چین-پاکستان ابراز علاقه مندی کرده است.
مصر برای پیوستن به راهروی اقتصادی به گزارش سرویس بین الملل  سردار ایاز صادق روز گذشته با شریف شاهین سفیر مصر در اسلام آباد ملاقات کرد و دو طرف موضوع های مربوط به روابط دوجانبه و برخی مسایل مربوط به جهان اسلام را مورد گفت و گو و تبادل نظر قرار دادند.

ایاز صادق در گفت و گو با خبرنگاران، درباره این ملاقات گفت که مشارکت مصر در طرح راهروی اقتصادی مشترک چین-پاکستان، به مفهوم فراقاره ای شدن این طرح بزرگ اقتصادی است و این مشارکت می تواند این راهروی اقتصادی را به قاره آفریقا متصل کند.

این مقام پاکستانی اظهار داشت که راهروی اقتصادی مشترک چین-پاکستان می تواند بخشی از یک مسیر تجاری جدید، امن و مقرون به صرفه میان چین و مصر از طریق خاک پاکستان باشد.

پاکستان و مصر از روابطی دوستانه برخوردارند و در یک سال اخیر، رفت و آمدها و ملاقات های زیادی به ویژه میان مقامات عالی دفاعی و نظامی مصر و پاکستان انجام شده است.

پیش از این نیز برخی کشورهای دیگر از جمله جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت در اجرای طرح راهروی اقتصادی چین-پاکستان و ملحق شدن به این طرح اعلام آمادگی کرده اند.

درصورت احداث و تکمیل نهایی این راهروی اقتصادی که متشکل از خطوط حمل و نقل جاده ای، ریلی و خطوط لوله انتقال انرژی خواهد بود و حداثل تا سال 2025 طول خواهد کشید، کشتی های غول پیکر نفتکش و باری چین برای دسترسی به کشورهای نفت خیز حوزه خیلج فارس و حتی برای دسترسی به بازارهای مصرف کالاهای متنوع چینی در حاشیه خلیج فارس و خاورمیانه، اروپا و آفریقا، دیگر مجبور نخواهند بود مسیر 13 هزار کیلومتری آب های اقیانوس هند را تا بندر شانگهای طی کنند و با اجرای طرح یاد شده، این مسیر با کاهش 10 هزار کیلومتری، تنها به حدود 3 هزار کیلومتر کاهش خواهد یافت.

این طرح، بزرگ ترین طرح همکاری پاکستان و چین محسوب می شود و چینی ها قراردادهای مختلف به ارزش 46 میلیارد دلار برای اجرای مراحل مختلف این طرح، با پاکستان امضا کرده اند.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *