"دیدار آشنا" پلی فرهنگی بین ملت ایران و افغانستان است

18:09 - 09 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۸۴۶۹
مجتبی نوروزی معاون رایزنی فرهنگی ایران در افغانستان خاطرنشان کرد: برنامه دیدار آشنا می‌تواند پلی فرهنگی برای ۲ ملت ایران و افغانستان ایجاد کند.
 به گزارش سرویس بین الملل مجتبی نوروزی معاون رایزنی فرهنگی ایران در افغانستان خاطرنشان کرد: برنامه دیدار آشنا می‌تواند پلی فرهنگی برای ۲ ملت ایران و افغانستان ایجاد کند.
 
مجتبی نوروزی معاون رایزنی فرهنگی ایران در افغانستان در سومین محفل دیدار آشنا که در جهت از تکریم از فعالیت‌های حاج غلامحسین یوسفی پیرغلام حسینی، برگزار شد، با اشاره به ضرورت راه‌اندازی سایت افغانستان خبرگزاری فارس، گفت: سایت افغانستان خبرگزاری فارس در راستای شناخت صحیح 2 ملت ایران و افغانستان در راستای معرفی صحیح 2 ملت از یکدیگر راه‌اندازی شد.
 
وی با اشاره به حضور 3 میلیون مهاجر افغانستانی در ایران افزود: وقتی اتفاقات ناخوشایندی رخ می‌دهد، برخی رسانه‌ها در انعکاس اخبار منفی بزرگنمایی می‌کنند و تنها نقاط تاریک یک واقعه را نمایش می‌دهند.
 
معاون رایزنی فرهنگی ایران در افغانستان خاطرنشان کرد: هر چند مرز سیاسی بین 2 کشور ایران و افغانستان وجود دارد اما هیچ مرز فرهنگی بین 2 ملت ایران و افغانستان وجود ندارد.
 
نوروزی با اشاره به برگزاری مراسم ماه محرم در کشور افغانستان گفت: در دهه اول ماه محرم که در کشور افغانستان حضور داشتم، شاهد وحدت بین مسلمانان بودم و برادران اهل سنت شیعیان را در برپایی ماه محرم در افغانستان همراهی می‌کردند، حال و هوای محرم در کابل با تهران تفاوتی ندارد و این نشانه فرهنگ مردم افغانستان است که به یکدیگر احترام می‌گذارند.
 
وی با اشاره به گسستی که برخی رسانه‌ها بین مردم ایران و افغانستان ایجاد کردند، افزود: سابق بر این مردم ایران و افغانستان اخبار خود را از رسانه بی‌بی‌سی و آسوشیتدپرس دریافت می‌کردند در حالی که 2 ملت دارای زبان مشترکی هستند.
 
معاون رایزنی فرهنگی ایران در افغانستان خاطرنشان با اشاره به راه اندازی سایت افغانستان خبرگزاری فارس، خاطرنشان کرد: برنامه دیدار آشنا می‌تواند پلی فرهنگی برای 2 ملت ایران و افغانستان ایجاد کند و نگاه ما برمبنای انسانی نه قومیت و حرف‌های ساختگی نیست.
 
نوروزی گفت: امیدوارم روزی برسد که ما همدیگر را از دریچه نگاه دیگران نبینیم و نباید در این فضا تنها نقاط تاریک نمایش داده شود چرا که به رابطه دوستانه 2 ملت صدمه وارد کند.
 
در سومین محفل دیدار آشنا که با حضور اصحاب رسانه، خبرنگاران ،نمایندگان صدا و سیمای ایران و افغانستان، جمعی از فرهیختگان و شخصیت‌های ادیب 2 کشور برگزار شد، از سه دهه فعالیت‌های فرهیخته، پیرغلام و خادم افغانستانی حاج غلامحسین یوسفی تقدیر به عمل آمد.
 
در این مراسم، شورای فرهنگی مهاجرین افغانستانی از خانواده شهید مهدی حاجی‌پور آتش‌نشان باسابقه سازمان آتش‌نشانی تهران که در عملیات نجات یک کارگر افغانستانی در متروی قیام به درجه رفیع شهادت نائل شد، تقدیر شد.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *