توجه به تنوع فرهنگی در تدوین حقوق بشر اسلامی

14:15 - 28 مرداد 1395
کد خبر: ۲۱۱۲۶۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حکیمی گفت: در زمینه تدوین حقوق بشر اسلامی باید به موضوع تنوع فرهنگی و ارزش‌های اسلامی توجه کرد.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی دادگستری کرمان، خسرو حکیمی معاون دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در تبیین تفاوت های حقوق بشر از دیدگاه اسلام با اعلامیه جهانی حقوق بشر، اظهار کرد: طبق دیدگاه اسلامی بشر  تکوینا و تشریعا بنده خداوند متعال است و بایستی از فرامین و احکام الهی تمکین نموده و آنها را اجرا نماید اما از دیدگاه  تفکر غربی  انسان است.

وی افزود : اعلامیه جهانی حقوق بشر بر اساس فرهنگ غرب ودین مسحیت تدوین شده است  در حالیکه قران کریم  دین اسلام را کاملترین دین معرفی کرده است  و تمامی معیار های حقوق بشر اسلامی را دربر دارد.

معاون دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اختلاف دیگر حقوق بشر اسلامی و غربی را در تعریف از قانون به شمرد و افزود : غربی ها قانونی را معتبر می دانند که مطابق خواست انسانها باشد، اما در اسلام قانونی معتبر است که با احکام اسلامی در تعارض نباشد.

حکیمی، اختلاف سوم حقوق بشر  اسلامی وغربی را توحید محوری در حقوق بشر اسلامی دانست و گفت: توحید محوری اساسی ترین مطلب در حقوق بشر اسلامی است و لیکن در غرب انسان و تمایلات نفسانی او به عنوان محور محسوب می شود.

وی تاکید کرد: یکی از ایرادات اعلامیه حقوق بشر ، عدم توجه به دین و مذهب است به طوری که در ماده یک اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده است: تمامی انسان ها با کرامت و حقوق یکسان به دنیا می آیند که در این ماده به اصل منشاء خلقت انسان ها و خالق جهان اشاره و توجهی نشده است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *