مخالفان مسلح دولت بزرگترین "قاچاقچیان مواد مخدر" هستند

7:00 - 28 تير 1395
کد خبر: ۱۹۸۵۳۶
معاون رئیس جمهوری افغانستان روز یکشنبه در روز بسیج ملی مبارزه با مواد مخدر در کابل اعلام کرد که مخالفان مسلح دولت بزرگترین قاچاقچیان مواد مخدر در کشور هستند.
مخالفان مسلح دولت بزرگترین به گزارش سرویس بین الملل سرور دانش در مراسمی که به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در کابل برگزار شد؛ گفت: کشت و قاچاق مواد مخدر بخش اصلی هزینه مالی حمایت از تروریسم را تشکیل می دهد.

وی افزود: افغانستان بیش از هر کشور دیگری قربانی این بلای خانمان سوز می باشد و شمار زیادی از مردم کشور به آن گرفتار شده و در وضعیت بدی بسر می برند.

به گفته معاون رئیس جمهوری افغانستان تقاضای منطقه و جهان به مواد مخدر، حضور قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر در منطقه و افغانستان، تشویق مخالفان به ادامه کشت مواد مخدر و فعال سازی ماشین جنگی آنان به بواسطه ادامه کشت مواد مخدر علت اساسی تداوم کشت و قاچاق مواد مخدر را تشکیل می دهد و تا زمانی که این مشکلات و تقاضاها ادامه داشته باشد افغانستان عاری از کشت مواد مخدر نخواهد شد.

دانش گفت: دولت افغانستان طی 15 سال گذشته تلاش کرده تا جلو کشت مواد مخدر را بگیرد و نتیجه این تلاش ها باعث شده تا کشت مواد مخدر کاهش پیدا کند اما این کاهش به هیچ وجه کافی و رضایت بخش نیست.

"سلامت عظیمی" وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان نیز در این مراسم گفت که 3 میلیون و 600 هزار افغان به مواد مخدر معتاد اند و از جمله 1 میلیون و 400 هزار نفر به مراقبت های بهداشتی نیازمندند و تحقیقات نشان می دهد با گذشت زمان ؛ سن مصرف مواد مخدر در میان مردم کاهش پیدا کرده است.

وی با ابراز نگرانی از اینکه زنان و کودکان نیز به مصرف مواد مخدر روی آورده اند ؛ افزود که عامل اصلی آن شرایط ناگوار امنیتی، مشکلات اقتصادی، اجتماعی و روانی می باشد.

وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان گفت: در سال 2015 میلادی کشت مواد مخدر 19 درصد و تولید آن 48 درصد کاهش یافت و تخریب مزارع کشت خشخاش نیز 40 درصد افزایش داشت که نشان از تلاش موثر دولت در مبارزه با مواد مخدر می باشد.

با وجود این تلاش ها ؛ افغانستان هنوز هم بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر در جهان محسوب می شود که نزدیک به 90 درصد مواد مخدر جهان را تولید می کند.

برخی از رسانه های افغانستان نظامیان انگلیسی و آمریکایی را نیز در افزایش کشت و قاچاق مواد مخدر بی تقصیر نمی دانند.
/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *