تهران دروازه دسترسی "هند" به آسیای میانه است

18:03 - 08 خرداد 1395
کد خبر: ۱۷۸۷۰۹
روزنامه های معتبر هند روز جمعه با گذشت حدود چهار روز از پایان سفر نارندرا مودی نخست وزیر هند به تهران،همچنان با تجزیه و تحلیل دستاوردهای این سفر نوشتند:ایران بعنوان بازیگری مهم در منطقه از اهمیت بالایی برای دهلی نو برخوردار است .
تهران دروازه دسترسی  به گزارش سرویس بین الملل روزنامه پرتیراژ و معتبر استیتسمن روزجمعه درمطلبی با اشاره به لغو تحریم های ایران نوشت ایران با رفع محدودیت ها و مشکلات مربوط به تحریم ها به یکی از بازیگران اصلی در منطقه تبدیل می شود.
 
درادامه این مطلب با اشاره به امضای توافقنامه سه جانبه ترانزیت بین ایران ،هند و افغانستان آمده است:ایران بعنوان دروازه هند از اهمیت بالایی برای دهلی نو برخوردار است .

به نوشته این نشریه ،هند و ایران در دوران جدید و با لغو تحریم های ایران ،خواستار افزایش مبادلات تجاری ،اقتصادی و انرژی هستند.

نویسنده این مقاله در ادامه ،منابغ عظیم نفت وگاز،همسایگی ایران با افغانستان و مواضع نزدیک ایران و هند در خصوص تحولات افغانستان را ازجمله ظرفیت های همکاری ایران و هند در منطقه دانست .

روزنامه تایمزآو ایندیا نیز با اشاره به حمایت امریکا از سرمایه گذاری هند در چابهار به رغم مخالفت کنگره نوشت واشنگتن عقیده دارد که ایران از نظر دهلی نو ،دروازه دسترسی این کشور به آسیای میانه و افغانستان است.

به نوشته این روزنامه ،مقامات امریکایی اعلام کرده اند که هیچ جای نگرانی نسبت به همکاری ایران و هند در خصوص چابهار وجود ندارد.

اکونومیک تایمز دیگر روزنامه هندی نیز به نقل از سازمان تحقیقاتی «بی .ام .ای» نوشت:توافقنامه ایران و هند برای توسعه بندر چابهار به همراه یک قرارداد سه جانبه بین ایران ،هند و افغانستان با شبکه جاده و ریلی ائتلاف چین و پاکستان مقابله می کند.

در ادامه این مطلب اضافه شده است امضای قرارداد توسعه بندر چابهار، به افزایش مبادلات ایران ،افغانستان و هند کمک بزرگی می کند.

بیزینس لاین نیز با انتشار مقاله ای نوشت:توافقنامه توسعه بندر چابهار بین ایران و هند یک شمشیر دولبه است که می تواند هم باعث تقویت روابط اقتصادی کشورهای منطقه و هم باعث افزایش تشدید تنش با چین و پاکستان شود.

به نوشته این روزنامه ،این توافقنامه می تواند نفوذ وهابی ها را درافغانستان که به دنبال مداخله شوروی در افغانستان در سال 1979 میلادی افزایش یافت را مهار کند.

در ادامه این مطلب با اشاره به سخنان «مودی» نخست وزیر هند به هنگام امضای قرارداد چابهار در تهران اضافه کرد: وی درست گفت که این توافقنامه می تواند ائتلافی برای مقابله با تروریسم باشد.

روزنامه انگلسی زبان هندو نیز نوشت:دیدار نخست وزیر هند از ایران و قرارداد چابهار فرصت تاریخی و راهبردی برای افزایش نفوذ هند در آسیای غربی است .

در ادامه این مطلب اضافه شده است:سفر مودی به ایران و دستاوردهای آن،فصل نوینی از همکاری دو کشور را رقم زده است .
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *