"پاكستان" از تلاش هند براي گسترش توان تسليحاتي خود ابراز نگراني كرد

22:11 - 17 فروردين 1395
کد خبر: ۱۵۶۴۶۲
مشاور نخست وزير پاكستان در امور امنيت ملي، اقدام هند را در صرف بودجه هاي هنگفت براي خريد گسترده تسليحات و تجهيزات نظامي نگران كننده خواند و آن را تهديدي براي پاكستان و صلح منطقه اي دانست.
 به گزارش سرویس بین الملل ناصرخان جنجوعا روز سه شنبه در سميناري با عنوان نقش پاكستان در ارتقاي صلح و امنيت جهاني كه در اسلام آباد برگزار شد، گفت: پاكستان كشوري صلح دوست است اما اشتهاي فراوان هند به خريد و انباشت گسترده سلاح هاي نظامي و راهبردي، تلاش هاي پاكستان را براي تقويت صلح در منطقه با موانعي مواجه كرده است.

اين مقام عالي دولت پاكستان گفت: پاكستان و هند دو همسايه هسته اي هستند و روابط اين دو كشور نبايد آلوده به خصومت باشد به ويژه اين كه اين دو همسايه در خاك خود سرگرم مبارزه با تروريسم هستند.

ناصر خان جنجوعا گفت: برخي دولت هاي غربي به دليل برخورداري از مواضع سياست هاي ضد چين، تمايل بيشتري براي تقويت روابط با هند دارند و اين درحالي است كه چين هيچ گونه سوء نيتي نسبت به هيچ يك از دولت هاي غربي ندارد.

چين از روابط بسيار دوستانه و نزديك با پاكستان در زمينه هاي گوناگون برخوردار است.

وي همچنين برخي قدرت‌هاي جهاني را به رفتار تبعيض آميز با پاكستان به ويژه در امور دفاعي و هسته‌اي متهم كرد و خواستار برخورد يكسان و بدور از تبعيض قدرت هاي جهاني با هند و پاكستان به عنون دو كشور هسته اي و همسايه شد.

اظهارات امروز مشاور امنيت ملي پاكستان درباره هند، همزمان با انتشار گزارش سالانه موسسه بين المللي تحقيقات صلح استكهلم مطرح شده است. در اين گزارش نام 15 كشوري كه بيشترين بودجه را صرف تجهيز خود به تسليحات نظامي كرده اند، ثبت شده كه هند در دريف ششم جاي گرفته و رتبه خود را در اين جدول نسبت به سال گذشته، يك پله ارتقا داده است.

براساس اين گزارش، آمريكا، چين، عربستان، روسيه، انگليس و هند به ترتيب در رتبه هاي اول تا ششم فهرست كشورهايي قرار گرفته اند كه بيشترين بودجه را صرف تهيه تسليحات و تجهيزات نظامي خود كرده اند.

براساس گزارش اين موسسه بين المللي، هند در سال 2015، بيش از 51 ميليارد دلار صرف خريد تجهيزات نظامي كرده است كه اين رقم نسبت به سال 2014، چهار دهم درصد افزايش نشان مي دهد.

اين گزارش همچنين نشان مي دهد كه پاكستان در سال 2015 حدود 9 و نيم ميليارد دلار صرف تجهيز نظامي و تسليحاتي خود كرده است.
/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *