کشت جایگزین، تنها روش کاهش تولید تریاک در "افغانستان"

10:00 - 16 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۴۵۴۵
دیپلمات گزارش داد: کشت جایگزین هر چند که نیاز به حمایت مالی دارد، اما تنها راه‌حل موفقیت‌آمیز برای کاهش تولید تریاک در افغانستان است.
به گزارش سرویس بین الملل مرکز راهبرد بین‌المللی کنترل مواد مخدر وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد که آمریکا و افغانستان در جنگ علیه موادمخدر شکست خورده‌اند.

کشت جایگزین، تنها روش کاهش تولید تریاک در
 
دیپلمات نوشت: مرکز راهبرد بین‌المللی کنترل مواد مخدر وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده که افزایش چالش‌های امنیتی و درگیری‌ها در افغانستان طی سال 2015 منجر به تضعیف تلاش‌ها در جهت تحقق هدف دولت افغانستان در زمینه کنترل مواد مخدر شده است.
 
با وجود اینکه به طور تخمینی مزارع مواد مخدر از 224 هزار هکتار در سال 2014 به 18 هزار و 100 هکتار در سال 2015 کاهش یافته است. اما به طور کلی، سطح کشت غیرقانونی تریاک در افغانستان روند صعودی دارد.
 
حتی با وجود آنکه پتانسیل تخمینی کشت تریاک در مقایسه با سال گذشته کاهش 48 درصدی داشته است اما هنوز تولید آن به 33 هزار و 30 هکتار می‌رسد.
 
هم گزارش مرکز بین‌المللی کنترل مواد مخدر  و هم گزارش سالانه دفتر سازمان ملل در امور جرایم و مواد مخدر که در مورد مشکل تریاک افغانستان در ماه دسامبر منتشر شد، هر 2 نشان دهنده کاهش تولید مواد مخدر در افغانستان هستند اما اما وضعیت کلی این مسئله در افغانستان چیزی نمی‌گویند.

کشت جایگزین، تنها روش کاهش تولید تریاک در
 
این گزارش می‌افزاید: شمار ولایت‌های عاری از مواد مخدر در سال 2015 با کشت مجدد تریاک در ولایت بلخ، کاهش یافت. مرکز بین‌المللی کنترل مواد مخدر توصیه کرد که دولت افغانستان نه تنها برنامه ریشه‌کن‌سازی را دنبال کند، بلکه تلاش‌هایش را در جهت برخورد با افزایش بهره‌کشی از مواد مخدر نیز تقویت کند.
 
این نهاد بین‌المللی، نقش اساسی برنامه‌های توسعه‌ای جایگزین در محدودسازی کشت تریاک را نیز خاطرنشان کرد و خواهان تهیه منابع درآمد مشروع برای حمایت از کشاورزان و خانواده‌های آن‌ها شد.
 
کشت جایگزین هرچند که نیاز به حمایت ملی دارد، ولی تنها راه حلی است که موفقیت‌آمیز بوده و نتیجه داده است. کشت تریاک در بین سال‌های2007 تا 2010 پیش از اینکه دوباره افزایش پیدا کند رو به کاهش بود.

کشت جایگزین، تنها روش کاهش تولید تریاک در
 
دفتر سازمان ملل در امور جرایم و مواد مخدر در سال 2015 اعلام کرد که به نظر می‌رسد «برنامه معیشتی جایگزین» در ولایت هلمند تاثیرات ماندگاری دارد.
 
در مورد برنامه «منطقه غذایی» که در 10 منطقه ولایت هلمند عملی شد و کشاورزی هنگام فصل کشت تریاک در سال‌های 2009 تا 2012 کود شیمایی، گندم و غله‌جات را دریافت کردند، کشت تریاک در سال‌های 2014 تا 2015 در این مناطق نسبت به مناطق خارج از منطقه غذایی در یک درجه‌ پایین‌تری صورت گرفت.
 
کشت تریاک در مناطقی که پیش از برنامه «منطقه غذایی» عملی شده بود در سال 2015، 32 درصد کاهش یافت و در 13منطقه دیگری که بیشتر تریاک کشت می‌شد و خارج از حوزه «منطقه غذایی» قرار داشتند، کاهش کم‌تری به‌وجود آمد.
 
دیپلمات نوشت: مسئله تریاک افغانستان تنها اقتصادی یا محیطی نیست؛ این مسئله با سیاست و فساد هم گره خورده است و از امنیت نیز متاثر می‌باشد. با وجود اینکه افغانستان بزرگترین تولیدکننده تریاک غیرقانونی است، مواد مخدر را خودشان خریداری نمی‌کنند.
 
در نقاط مختلف ایالات متحده آمریکا، مصرف هروئین افزایش مجدد داشته و تولید هروئین افغانستان نیز زیاد بوده است. بیش از 200 هزار هکتار زمین در افغانستان به تولید هروئین اختصاص داده شده است.
 
مناطق شمالی آمریکای شمالی و کانادا در حال تبدیل شدن به یکی از بزرگترین مناطق مصرف‌کننده هروئین می‌باشند». این گزارش خاطرنشان می‌کند که کنترل شدید بالای تجویز داروهای مخدری در آمریکایی شمالی به افزایش مجدد تقاضای هروئین کمک کرده که هروئین در آمریکای شمالی با عرضه وسیع از جانب افغانستان قابل دسترس است.
 
ایالات متحده، پس از جنگیدن در طولانی‌ترین مبارزه‌ در طول تاریخ خود، اکنون در آستانه‌ شکست خود در افغانستان قرار گرفته است. این چطور ممکن است؟ چگونه تنها ابرقدرت جهان که 15 سال پیاپی در این کشور جنگیده است، 100 هزار نفر از بهترین سربازانش را به آن‌جا اعزام کرده، جان 2200 نفر از این سربازان را قربانی کرده و بیش از یک تریلیون دلار صرف عملیات نظامی‌اش کرده است.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *