ایران شاگرد اول ذخیره‌سازی گاز در خاورمیانه شد

14:00 - 08 بهمن 1394
کد خبر: ۱۲۷۶۱۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
یک مقام مسئول اعلام کرد: با بهره‌برداری از مخزن شوریجه خراسان ایران از نظر توان و ظرفیت ذخیره‌سازی گاز در رتبه اول کشورهای منطقه خاورمیانه قرار گرفت.
به گزراش ، محمدرضا مهدي‌پور با ارائه گزارشی به استاندار خراسان رضوي با بیان اینکه در حال حاضر بهره‌برداری از چهار مخزن گاز خانگیران و گنبدلی به منظور تولید گاز طبیعی در شمال شرق کشور در حال انجام است، گفت: بخش عمده تولید گاز طبیعی این مخازن صرف تامین نیاز استان‌های شمال و شمال شرق کشور، سوخت نیروگاه‌ها، صنایع پتروشیمی می‌شود.
 
مديرعامل شركت بهره‌برداري نفت و گاز شرق با اعلام اینکه هم اکنون طرح ذخیره‌سازی گاز طبیعی شوریجه خراسان به منظور افزایش پایداری ظرفیت تولید و تامین گاز کشور در مدار بهره‌برداری قرار دارد، تصریح کرد: ذخیره سازی گاز طبیعی در مخزن شوریجه D پس از تکمیل مطالعات اولیه امکان سنجی ذخیره سازی گاز از سال ۱۳۸۹ آغاز شد.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه ذخیره سازی گاز طبیعی در این مخزن زیر زمینی در طول هشت ماهه نخست و برداشت گاز در طول چهار ماهه پایانی سال انجام می‌گیرد، اظهار داشت: در حال حاضر با بهره برداری از مخزن ذخیره‌سازی شوریجه، ایران از نظر توان ذخیره‌سازی گاز در رتبه اول منطقه خاورمیانه و رتبه پنجم جهان قرار گرفته است.
 
مهدوی با یادآوری اینکه در سال جاری طرح ضربتي احداث مركز تفكيك مايعات و گاز راه‌اندازی شد، خاطرنشان کرد: هدف از اجرای این طرح به منظور افزايش برداشت گاز از ذخيره‌سازي گاز طبيعي در سازند شوريجه D، تا سقف روزانه ۱۲ ميليون مترمكعب عملیاتی شد.
 
بر این ساس، با اجرای این پروژه، روزانه ١٠ میلیون متر مکعب گاز توسط ٣ ردیف کمپرسور هر کدام با ظرفیت ۳.۶ میلیون متر مکعب در روز به مخزن شوریجه خراسان تزریق و در فصل سرما حداکثر روزانه ٢٠ میلیون متر مکعب در روز از مخزن برداشت و پس از فرآورش به شبکه سراسری تزریق می شود.
 
با راه اندازی طرح ذخیره‌سازی گاز در میدان شوریجه در فاز نخست ١٠ میلیون مترمکعب و در فاز دوم ٢٠ میلیون مترمکعب در اوج مصرف و در طول فصل زمستان برداشت گاز انجام می گیرد. ظرفیت ذخیره‌سازی گاز در این مخزن چهار میلیارد و ٦٠٠ میلیون مترمکعب است که در فاز نخست آن امکان ذخیره سازی دو میلیارد و ٤٠٠ میلیون مترمکعب گاز فراهم خواهد شد. این طرح ذخیره سازی گاز طبیعی در ٢٥ کیلومتری جنوب شرقی سرخس در استان خراسان رضوی و در مجاورت پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد قرار گرفته است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *