۱۹ میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری در صنایع پالایشی کشور

14:40 - 21 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۴۵۴
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
۱۹ میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری در صنایع پالایشی کشور
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از وجود ۱۹ میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری در صنایع پالایشی کشور خبر داد و گفت: بزرگترین واحد آیزوماکس خاورمیانه با ظرفیت ۴۲ هزار بشکه در پالایشگاه آبادان تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

خبرگزاری میزان - به گزارش شانا، جلیل سالاری در نشست خبری که پیش از ظهر امروز (جمعه، ۲۱ اردیبهشت) با حضور نمایندگان رسانه‌های خبری در سومین روز از بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌الملی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد، گفت: با راه‌اندازی واحد آیزوماکس طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه نفت آبادان روزانه حدود ۳ میلیون لیتر به ظرفیت نفت‌گاز و ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر به تولید روزانه بنزین این پالایشگاه افزوده خواهد شد.

وی همچنین از بهره‌برداری واحد‌های گوگردزدایی و تولید بنزین پالایشگاه شیراز تا شهریور امسال خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این واحد‌ها ۴ میلیون لیتر نفت‌گاز و ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین یورو به تولیدات کشور افزوده خواهد شد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش بیان کرد: طرح کیفی‌سازی پالایشگاه نفت تهران نیز در حال اجراست که با بهره‌برداری از بخشی از این طرح تا پایان امسال، میزان بنزین تولیدی در این پالایشگاه از روزانه ۶ میلیون لیتر به ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر رسیده و علاوه بر آن کیفیت بنزین تولیدی به استاندارد یورو ۴ و ۵ اروپا خواهد رسید.

سالاری همچنین از راه‌اندازی بیش از یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر خط لوله در سال جاری خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این خطوط، در مصرف روزانه ۶۷ میلیون لیتر گازوئیل در کشور صرفه‌جویی خواهد شد؛ افزون بر آن، ۷۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشی شرکت‌های پالایشی اضافه خواهد شد که در نتیجه آن به تولیدات روزانه بنزین و نفت‌گاز به‌ترتیب ۱.۶ و ۲.۵ میلیون لیتر افزوده خواهد شد.

وی همچنین به اتصال نیروگاه‌ها به شبکه خطوط لوله و افزایش ۱۰درصدی زیرساخت ریلی برای توسعه حمل‌ونقل و بهبود شرایط انتقال اشاره کرد و افزود: تنوع‌سازی سبد سوخت نیز در دستور کار قرار گرفته است که دراین‌باره با تبدیل متانول به بنزین، ۷.۵ میلیون لیتر به بنزین کشور افزوده می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین از تبدیل کارگاهی ۲۰۰ هزار خودرو در سال جاری خبر داد و گفت: تولید کارخانه‌ای سی‌ان‌جی باید به ۳۰درصد افزایش یابد که تکلیف مجموعه‌های خودروسازی کشور است.

سالاری فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش را ۱۹ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: از این میزان ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ هزار دلار مربوط به طرح‌های کیفی‌سازی پالایشگاه‌های موجود، ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار آن مربوط به بخش خطوط لوله و ۲۵۵ میلیون دلار آن نیز مربوط به بخش ذخیره‌سازی است که در نتیجه اجرای این طرح‌ها ۳۲ میلیون لیتر به ظرفیت تولید روزانه بنزین کشور و ۱۶ میلیون لیتر به ظرفیت تولید روزانه نفت‌گاز روزانه کشور افزوده خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به تحویل بیش از ۱۸ میلیارد لیتر سوخت مایع به بخش نیروگاهی کشور در سال گذشته، بیان کرد: در بخش برون‌مرزی، به‌موازات برگزاری اجلاس کمیسیون‌های مشترک و دیپلماسی انرژی دولت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز پیشتازانه عمل کرد و با اجرای پروژه فراسرزمینی در ونزوئلا از سوی ۲۳۰ سازنده، یک میلیون و ۶۰۰ هزار قلم کالا به این کشور صادر شد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش همچنین از اجرای طرح‌های مطالعاتی برای اجرای پروژه‌های فراسرزمینی در کشور‌های سوریه، سریلانکا و عراق خبر داد و گفت: این طرح‌ها امسال در حال پیگیری است.

سالاری همچنین با اشاره به پیگیری پروژه‌های مسئولیت اجتماعی در صنایع پالایشی گفت: در این حوزه توسعه زیرساخت‌ها در روستا‌های همجوار مهم‌ترین اقدام بوده است. در حوزه اقدام‌های زیست‌محیطی نیز طرح خاموشی مشعل‌های پالایشی و کاشت ۵ میلیون نهال سال گذشته به اجرا درآمد.

وی همچنین از راه‌اندازی مرکز تحلیل داده و پایش سامانه مانیتورینگ این شرکت در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با مجوز هیئت وزیران، سال گذشته در فهرست سازمان‌های توسعه‌ای قرار گرفتیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تأکید کرد: در بخش مولدسازی دارایی‌ها به‌دلیل محدودیت منابع، کارگروه مولدسازی و دارایی تشکیل و در قالب این کارگروه، نحوه تخصیص تمام دارایی‌ها به پروژه‌ها احصا شد.

سالاری همچنین از پیگیری بحث واگذاری سهام در پالایشگاه‌هایی نظیر ستاره خلیج‌فارس و دیگر شرکت‌های پالایشی با مشارکت مردم خبر داد و افزود: در بحث زنجیره انتقال و توزیع، شیوه‌نامه برندینگ شکل گرفت.

وی با اشاره به اجرای طرح کارآفرین فردا در بخش کارآفرینی طرح‌های توسعه‌ای بیان کرد: طرح کارآفرین فردا را برای استفاده از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان اجرا کردیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: سال گذشته زنجیره تولید و عرضه را با مشارکت شرکت‌های پالایشی برای حضور این شرکت‌ها در بازار توزیع و عرضه فرآورده ایجاد کردیم.

سالاری تأکید کرد: در بخش ساخت داخل، به‌منظور ارتقای ایمنی و زیرساخت‌های توزیع سوخت، ترمینال‌های سامانه هوشمند بومی‌ساز و مستقر شد، همچنین با مشارکت دانش‌بنیان‌ها، دانش فنی کیفی‌سازی نفت کوره را در کشور بومی‌سازی کردیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *