بیش از ۵۰ درصد آمریکایی‌ها از وضعیت زندگی خود رضایت زیادی ندارند

12:39 - 23 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۶۵۸۴۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
بیش از ۵۰ درصد آمریکایی‌ها از وضعیت زندگی خود رضایت زیادی ندارند
رضایت بالا از وضعیت زندگی فقط در بین کمتر از ۵۰ درصد مردم آمریکا گزارش شده است؛ این شاخص برای افراد پردرآمد، متدین و متاهل بیشتر است.

خبرگزاری میزان - برخلاف گزارش‌های متعدد رسانه‌های جریان اصلی آمریکایی از رونق اقتصادی و میزان پایین بیکاری، طبق نظرسنجی موسسه گالوپ مردم این کشور رضایت زیاد و بالایی از وضعیت زندگی خود ندارند. اگرچه ۷۸ درصد از افرادی که در نظرسنجی این موسسه شرکت کردند، اذعان داشتند که از زندگی خود رضایت نسبی دارند؛ اما این آمار نسبت به سال گذشته پنج درصد کاهش داشته است. با این حال بیشترین میزان رضایت از زندگی، در بین افراد پردرآمد، متاهل و متدین مشاهده می‌شود.

عده‌ای از کارشناسان اقتصادی در آمریکا اشاره می‌کنند که این اولین بار در چند دهه گذشته است که مردم امیدی به خریدن خانه دل‌خواه خود ندارند. برای «۹۰ درصد پایین» از نظر درآمد، افزایش حقوق‌ها با میزان افزایش قیمت مسکن سازگار نیست و هرسال، توان خرید مسکن، برای اکثر جامعه کاهش پیدا می‌کند. افزایش قیمت کالاهای اساسی و روزمره نیز از درصد افزایش حقوق این قشر از جامعه، بیشتر است.

برای سومین‌بار در ۲ دهه گذشته، کمتر از نصف مردم آمریکا، از وضعیت زندگی خود اعلام رضایت بالا داشتند؛ تنها ۴۷ درصد از بزرگسالان این کشور، از مسیر زندگی خود رضایت زیادی دارند. این آمار ۳ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته و فقط یک درصد از پایین‌ترین میزان در بیست سال گذشته، بیشتر است.

بیش از پنجاه درصد آمریکایی‌ها، از وضعیت زندگی خود رضایت زیادی ندارند

 

این میزان از عدم رضایت بالا از وضع زندگی، پیش‌تر در بازه بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ مشاهده شده بود و چند سالی طول کشید تا مردم ایالات متحده، کمتر نگران وضعیت زندگی خود باشند.

جدای از ۴۷ درصدی که رضایت بالایی از مسیر زندگی خود دارند، ۳۱ درصد تا حدودی رضایت داشته، ۱۱ درصد تاحدودی ناراضی بوده و ۹ درصد از مردم به‌شدت از وضعیت خود ناراضی هستند. گالوپ این آمارگیری را از سال ۱۹۷۹ تاکنون انجام داده است.

مردم آمریکا بیشترین رضایت از زندگی را در ژانویه ۲۰۲۰ داشتند و میزان امید به وضعیت اقتصادی نیز در این زمان در بالاترین حد در بازه بیست ساله قرار داشت. این رکورد بالا از رضایت از وضعیت زندگی، با شروع کرونا و اعتراض‌های سراسری تابستان همین سال، تلاقی داشته است.

بیش از پنجاه درصد آمریکایی‌ها، از وضعیت زندگی خود رضایت زیادی ندارند

 

ثروتمندان، متاهل‌ها و متدینین بالاترین میزان رضایت از زندگی را دارند

اگر مردم آمریکا را به گروه‌های مختلف تقسیم کنیم، اغلب این گروه‌ها از وضعیت زندگی خود راضی هستند اما فقط چند گروه رضایت بسیار بالایی از زندگی خود دارند که عبارتند از: افرادی که سالانه بیش از یک‌صد هزار دلار درآمد دارند، افراد متاهل، کسانی که دائماً در مراسم‌های مذهبی حضور دارند، افرادی که تحصیلات عالیه دارند و کسانی که بیش از ۵۵ سال سن دارند.

_________________________________________________________________

 _________________________________________________________________

در جدول زیر ردیف اول نشانگر میزان درآمد است؛ ردیف دوم نشانگر وضعیت تاهل است؛ ردیف سوم نشانگر حضور در مراسم دینی به ترتیب هفتگی، ماهانه، گاهی و یا هیچ‌وقت است؛ ردیف چهارم نشانگر میزان تحصیلات است؛ ردیف پنجم نشانگر حزب سیاسی و ردیف آخر نشانگر سن است.

بیش از پنجاه درصد آمریکایی‌ها، از وضعیت زندگی خود رضایت زیادی ندارند

 

بر اساس این داده‌ها با اینکه اکثریت گروه‌ها نسبت به سال گذشته، رضایت کمتری از زندگی داشته و در مقایسه با دوران ریاست جمهوری ترامپ، رضایت بالا از مسیر زندگی کاهش پیدا کرده است، اما دموکرات‌ها نسبت به سال گذشته، بیشتر از زندگی خود رضایت دارند، از طرفی رضایت جمهوری‌خواهان از زندگی، نسبت به ۲۰۲۳ کاهش ۱۰ درصدی داشته‌ است.

 نتیجه انتخابات نوامبر، نقش کلیدی در آمار ۲۰۲۵ خواهد داشت. در صورت پیروزی ترامپ، حتی اگر وضعیت اقتصادی ۹۰ درصد پایین جامعه نسبت به امسال بهتر شود، با احتمال فراوان نیمه دموکرات کشور از وضع زندگی خود رضایت کمتری خواهند داشت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *