تاکید "رئیس جمهور روسیه" و "امیر قطر" بر حل و فصل مساله سوریه از راه مذاکره

11:30 - 29 دی 1394
کد خبر: ۱۲۳۶۸۸
"ولادیمیر پوتین"رئیس جمهوری روسیه و شیخ "تمیم بن حامد آل ثانی" امیر قطر در مسکو دیدار کردند و دو طرف بر حل و فصل مساله سوریه از طریق مذاکره بین طرف های سوری تاکید کردند.
به گزارش سرویس بین الملل ، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه پس از این دیدار در جمع خبرنگاران گفت: رییس جمهوری روسیه و امیر قطر پایبندی خود را به توافقات وین اعلام کردند که در ان تامین شرایط برای تعیین سرنوشت سوریه توسط مردم این کشور پیش بینی شده است.

بر اساس اطلاعات ایتارتاس، لاوروف با بیان این که مواضع روسیه و قطر در تامین امنیت منطقه خلیج فارس نزدیک است اظهار داشت: روسیه و قطر امیدوارند براساس توافقات موجود و مطابق با قطعنامه های مربوط به سوریه، مذاکرات سوری در ماه جاری میلادی از سر گرفته شود.

در دیدار پوتین و تمیم بن حامد آل ثانی مساله سوریه در مرکز توجه قرار داشت و سران کشور علاوه بر آن در مورد مسایل یمن و لیبی گفت وگو کردند.
 
رییس جمهوری روسیه و امیر قطر همچنین بر ضرورت افزایش تلاش های بین المللی در مبارزه با گروه های تروریستی تاکید کردند.

دو طرف همچنین خاطرنشان کردند که با توجه به وضعیت کنونی منطقه خاورمیانه و مسایل موجود در ان، مسایل فلسطین نباید به فراموشی سپرده شود و مذاکرات طرف های فلسطینی و اسراییلی باید هر چه سریعتر برای حل و فصل اختلافات از سرگرفته شود.

«خالد العطیه» وزیر خارجه قطر هم پس از دیدار روسای جمهوری روسیه و قطر در جمع خبرنگاران گفت که "ولادیمیر پوتین" و شیخ «تمیم بن حامد آل ثانی» برای افزایش تلاش ها به منظور یافتن راه حل سیاسی مناقشه سوریه و پایان دادن به خشونت ها و کشتار و مشکلات مردم این کشور توافق کردند.

امیر قطر همچنین خاطرنشان کرد که روسیه در تامین ثبات جهان نقش ویژه ای را ایفا می کند و دوحه امیدوار است که با تلاش های مسکو امکان برای حل و فصل سیاسی مساله سوریه فراهم آید.

پوتین در دیدار با امیر قطر همچنین خواستار هماهنگی مواضع دو کشور در مسایل مربوط به انرژی در بازار جهانی به ویژه گاز شد.

رئیس جمهوری روسیه همچنین بر ضرورت توسعه همکاری های مسکو و دوحه در عرصه سرمایه گذاری شد و قطر را در این رابطه شریک مهم خواند.

روسیه و قطر جزو گروه حامیان سوریه هستند که به تلاش برای حل و فصل سیاسی مسایل این کشور می پردازند.

مسکو از ابتدای پیدایش بحران در سوریه در سال 2011 همواره خواستار خودداری از مداخله در امور داخلی این کشور و حل مسایل داخلی آن از طریق مذاکرات سوری شده است اما قطر عضو اردوگاه ضدسوری است و از گروه های تروریستی و افراط گرای فعال در سوریه حمایت های آشکار و پنهان می کند.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *