آینده ترکیه نگران کننده است

14:49 - 27 دی 1394
کد خبر: ۱۲۲۹۳۱
اوضاع ترکیه رو به وخامت نمی رود، بلکه هم اکنون وخیم است و وخیم تر هم می شود. این کشور اکنون به خاطر سیاست هایی که در حوزه خارجی اتخاذ کرده باعث شده است تا شرایط منطقه ای و داخلی نامناسبی را تجربه کند.
به گزارش گروه بین الملل ، ترکیه که تا پیش از این و از زمان آغاز دولت اسلامگرای این کشور با رهبری حزب عدالت و توسعه می رفت تا نقش واقعی و تاریخی خود را پس از سال ها حکومت لائیک در این کشور، بازی کند، اما برخی مسائل باعث شد تا نقش منفی را در صحنه و عرصه جهان اسلام بر عهده بگیرد.

دولت اردوغان شاید ناگهانی راه را گم کرد، شاید هم دانسته دست به این کار زد، اما هر چه هست، باعث نگرانی برای آینده ترکیه است. نگرانی هایی که برای آینده ترکیه وجود دارد جدی است. ایران به عنوان همسایه این کشور که سال ها روابط دوستانه ای را برقرار کرده است، بیش از دیگران نگران آینده ترکیه است.

رفتارهای این کشور چه در حوزه داخلی و چه در حوزه بین الملل به ویژه منطقه ای، از یک سو باعث شده تا از دوست و همسایه دیرین خود دور و دورتر شود و از سوی دیگر متأسفانه روابط خود را با رژیم هایی همچون اسرائیل که دشمن درجه یک جهان اسلام است، دوباره برقرار کند و گسترش دهد.

سیاست های خصمانه دولت ترکیه علیه ملت و دولت سوریه از آغاز بحران این کشور تاکنون ادامه داشته و دولتمردان ترکیه تنها به رفتن بشار اسد رضایت می دهند. خواسته ای غیر منطقی که هدف اصلی آل سعود است. در واقع تبعیت ترکیه از سعودی ها باعث شده است که اوضاع ترکیه از لحاظ سیاسی در داخل و منطقه به هم بریزد.

انفجارهایی که در چند ماه گذشته ترکیه را لرزانده، با ادامه سیاست های دولتمردان این کشور به نظر نمی رسد پایان یابد. علاوه بر این مشکلاتی که بر سر مناطق کردنشین و شهروندان کرد این کشور سالهاست وجود دارد، پس از مدتی آرامش، سر باز کرده و اکنون این مناطق صحنه درگیری های شدیدی است.

اختلافات سیاسی درون ترکیه میان احزاب به ویژه اقداماتی که حزب حاکم علیه احزاب منتقد دولت انجام داده است، وضعیت را برای این کشور بغرنج تر می کند. شهرهای کردنشین ترکیه اکنون اگر به مانند شهرهای جنگ زده سوریه و عراق و یمن نشده باشد، اما وضعیت نسبتاً مشابهی با آنها دارد.

بازداشت های گسترده مخالفین حتی آنها که یک نامه انتقادی را به دولت و اردوغان نوشته اند نشان از وخیم شدن اوضاع سیاسی این کشور دارد. سرکوب، اکنون تنها ابزاری است که دولت تصور می کند می تواند با آن اعتراضات را خاموش کند و پایه های قدرت خود را استحکام بخشد. اما، هم اشتباه محاسباتی است و هم اشتباه استراتژیک که در صورت ادامه چنین سیاستی باید در انتظار اتفاقات ناگواری در این کشور بود.

اوضاع مناطق کردنشین ترکیه به گونه ای وخیم گزارش شده است که برخی جنازه های کشته شدگان در خیابان های شهرهای کردنشن در کوچه ها و خیابان ها باقی مانده و حکومت نظامی و منع رفت و آمد اجازه تشییع جنازه ها را به خانواده ها نمی دهد.

اما اردوغان به کردها قول هایی داده بود که عمل نشد. او وعده داده بود مشکلات کردهای ترکیه را حل کند اما اکنون نه تنها حل نشده است بلکه بغرنج تر هم شده است.

تعداد گرفتاری های دولت اردوغان در داخل و خارج بسیار است و همین امر باعث شده است تا توان حل این مشکلات را از دست بدهد. از سوی دیگر اختلافاتی که با روسیه پیدا کرده شدت گرفته است. تحریم هایی که روسیه علیه ترکیه اعمال کرده فشارهای اقتصادی و سیاسی زیادی را به این کشور وارد ساخته و از سوی دیگر اختلافات سیاسی با ایران هم باری بر دوش مقامات این کشور وارد کرده است.

دخالت در امور داخلی سوریه، دخالت و ورود نظامی به خاک عراق، تنش با ایران، قطع رابطه با روسیه و از همه مهمتر مشکلات سیاسی داخلی در این کشور چالش هایی است که می رود تا ترکیه را به عنوان یک کشور اسلامی از پا در آورد.

چند روز پیش 1200 نفر از اساتید دانشگاه های ترکیه نامه ای را امضا کردند و از دولت خواستند به خشونت های خود علیه کردها پایان دهد و مذاکرات را با آنها از سر گیرد، اما نه تنها به آن توجهی نشد بلکه علیه آنها اعلام جرم شد و برخی از اساتیدی که نامه را امضا کرده بودند بازداشت شدند.

رئیس جمهوری و نخست وزیر ترکیه اساتید را متهم به طرفداری از تروریسم کردند. دولت ترکیه معترضین کرد این کشور را تروریسم می داند و حتی اساید دانشگاه ها را هم ردیف تروریست ها معرفی می کند، اما گروه های تروریستی حاضر در سوریه را مخالفین دولت بشار اسد می داند.

دراین فرایند رو به افول، که تا پیش از این ترکیه در مسیر پیشرفت و ترقی اقتصادی و سیاسی قرار گرفته بود، اقدامات دولتمردان ترکیه به ویژه شخص اردوغان بیشترین سهم را دارد. اکنون دولتمردان ترکیه همراهی با آل سعود را بهتر از روابط دوستانه با ایران می دانند، همین روابط و همراهی باعث شده است در کنار گوش ترکیه تروریست های تکفیری پرورش یابند و جان بگیرند. وجود این تروریست ها حتی اگر از آنها حمایت کنید، باز هم خطرناک است و تبعات آن حتی دامن حامیانش را خواهد گرفت.

ترکیه برای این که دچار بحران های شدیدتر نشود یک راه پیش رو دارد. دولت سوریه را در مبارزه با تروریست ها حمایت کند و در کنار ایران قرار بگیرد، از ائتلاف با رژیم سعودی دست بردارد و با سیاست های آن همراهی نکند، مشکلات داخلی خود را هم با روش سیاسی و دموکراتیک حل کند. در غیر این صورت متأسفانه تشدید بحران واقعیتی است که بیشتر از آنچه هست بروز خواهد کرد. ایران اسلامی نگران آینده دولت و ملت ترکیه است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *