مقام سوری: تروریست های حمص نیمی از سلاح های سنگین خود را تحویل نیروهای دولتی می دهند

19:23 - 23 دی 1394
کد خبر: ۱۲۱۵۱۴
استاندار حمص سوریه گفت که تروریست های مستقر در یک محله شهر حمص مرکز استانی به همین نام، بر اساس قرارداد آتش بس با دولت این کشور نیمی از سلاح های سنگین خود را تحویل نیروهای دولتی خواهند داد.
به گزارش گروه بین الملل به نقل از خبرگزاری فرانسه از دمشق، طلال برازی گفت: مرحله دوم توافق وعر که آخرین محله تحت اشغال تروریست ها در این شهر در مرکز سوریه است، در حال اجراست.
این توافق که در ماه گذشته میلادی (دسامبر) بدست آمد، شامل تحویل محله وعر به نیروهای دولتی در مقابل پایان محاصره سه ماه نیروهای دولتی بر این محله اشغال شده است.

در نخستین مرحله اجرای این قرارداد که ماه دسامبر به اجرا درآمد، حدود 700 تن که 400 نفر از آنان زن و کودک و 300 نفر بقیه تروریست بودند، از این محله خارج شدند.

به گفته برازی، اجرای دومین مرحله قرارداد آتش بس وعر از 4 روز پیش شروع شده و تا اول فوریه (12 بهمن) ادامه خواهد یافت.

استاندار حمص افزود: اجرای این توافق با درخواست از تروریست ها برای آماده شدن برای تحویل سلاح هایشان شروع شده است، اما هنوز سلاح هایشان را تحویل نداده اند. برازی اجرای این قراداد را یک روند اعتماد سازی توصیف کرد.

وی در تماس تلفنی به فرانس پرس گفت: قرار است تروریست ها تقریبا نیمی از همه سلاح های نیمه سنگین و سنگین خود را مانند مسلسل و خمپاره انداز تحویل نیروهای دولتی بدهند.

به گفته برازی، نیروهای دولتی نیز در مقابل گذرگاه دومی برای این محله باز خواهند کرد که به ساکنان آن و افراد آواره امکان تردد آزادانه می دهد.

وی افزود: نهادها و موسسات دولتی وعر از جمله مراکز بهداشتی و درمانی به تدریج بازگشایی خواهند شد.
به گفته استاندار حمص، روند آشتی برای تروریست هایی که هنوز در این محله مستقر هستند و شمار آنها در حدود یک هزار نفر است، آغاز خواهد شد.

برازی افزود: هر که بخواهد موقعیت خود را عادی سازد، باید خود را به همراه اطلاعاتی در باره فعالیت هایش به مقام های مربوط معرفی کند.
وی افزود: تروریست هایی که نمی خواهند چنین کنند از این محله به مکان سومی انتقال داده خواهند شد که پیش بینی می شود 50 درصد سلاح های سنگین باقیمانده را با خود ببرند.

آتش بس های محلی مشابهی نیز در گذشته در دیگر بخش های سوریه به اجرا گذاشته شده است که در چارچوب آن ها تروریست ها در مقابل پایان محاصره نیروهای دولتی، شهرک ها را ترک کرده و یا سلاح های خود را تحویل داده اند.

دولت سوریه و سازمان ملل متحد بر اجرای چنین قراردادهای آتش بس محلی به عنوان راهی برای پایان دادن به جنگ 5 ساله این کشور تاکید می کنند که بیش از 260 هزار نفر قربانی گرفته است.

وزارت دادگستری سوریه روز پنجشنبه اعلام کرد که در سال گذشته میلادی 11 هزار و 57 فرد مسلح خود را تسلیم ارتش و نیروهای مسلح این کشور کردند.

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *