آمانو: آژانس نتوانست تمام جزئیات اقدامات گذشته ایران را بازیابی کند، اما به اندازه کافی شفاف سازی کرد/آژانس هیچ نشانه ای از انحراف هسته ای ایران پیدا نکرده است/ایران مراحل آماده سازی اجرای برجام را با سرعت بالایی انجام می دهد/ هنوز نقاط خاکستری با ایران وجود دارد

19:20 - 24 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۹۸۷۲
خبرگزاری میزان-مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران به صورت جدی در حال انجام تعهدات خود و اجرای گام‌های لازم است.
آمانو در نشست خبری: آژانس نتوانست تمام جزئیات اقدامات گذشته ایران را بازیابی کند، اما به اندازه کافی شفاف سازی کرد/:آژانس هیچ نشانه ای از انحراف هسته ای ایران پیدا نکرده است/ایران مراحل آماده سازی اجرای برجام را با سرعت بالایی انجام می دهد/ هنوز نقاط خاکستری با ایران وجود داردبه گزارش سرویس بین الملل ؛یوکیا آمانو روز سه‌شنبه پس از مختومه اعلام شدن پرونده مسائل گذشته و حال ایران در یک نشست خبری گفت: آژانس دریافته است که ایران به صورت جدی در حال عمل به تعهدات خود است.
 
وی گفت: بنابراین مرحله اول آماده سازی توسط ایران، مرحله بعد ارزیابی گام‌های برداشته شده از سوی ایران و پس از آن تکمیل اجرای برجام خواهد بود.
 
آمانو افزود: بر اساس ارزیابی آژانس، فعالیت‌های ایران تا پایان سال 2003 در رابطه با «ساخت سلاح هسته‌ای و ابزار انفجاری» فراتر از مطالعات علمی و امکان‌پذیری نبوده و هدف آن فقط تشخیص توانایی‌ها بوده است.
 
وی تاکید کرد آژانس پس از سال 2009 همچنین نشانه‌ای مبنی بر انحراف مواد هسته‌ای از مسیر صلح‌آمیز به سمت یک فعالیت نظامی هسته‌ای پیدا نکرده است.
 
مدیرکل آژانس درباره نکاتی که به عنوان حوزه‌های خاکستری گزارش نهایی آژانس مطرح شده است، گفت: باید یک تصویر جامع داشته باشیم. اکنون دو طرف در برخی از حوزه‌ها به فهم و درک متقابل رسیده‌اند، اما در برخی جزئیات اختلاف داریم. ما نقشه راه را به طور کامل اجرا کرده‌ایم و از همین راه فهم بهتری از تصویر کلی داشته‌ایم که در نهایت منجر به شکل گیری ارزیابی نهایی شد.
 
آمانو در پاسخ به این سوال که آیا این ارزیابی نهایی آژانس کافی است و اینکه چه زمانی برجام اجرا خواهد شد، گفت: در سال 2011 من 12 حوزه نگرانی آژانس در مورد برنامه هسته‌ای ایران را مطرح کردم که پس از طی کردن یک روند طولانی و دستیابی به توافق برجام ارزیابی نهایی خود را در مورد پی ام دی منتشر کردم و این در واقع نتیجه همه تلاش‌های دو طرف بود. امروز نیز تحت قطعنامه جدید شورای حکام این مساله حل شده است.
 
وی همچنین گفت نمی‌تواند بگوید راستی آزمایی از برنامه هسته‌ای ایران تا چه وقت ادامه خواهد داشت اما ایران و آژانس با جدیت کار می‌کنند تا هر چه زودتر روند تائید و اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران به پایان برسد. 




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *