ایران با طرح تقسیم عراق به شدت مخالف است

11:08 - 23 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۹۱۶۷
خبرگزاری میزان-سفیر ایران در بغداد در مصاحبه ای مطبوعاتی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران با طرح تقسیم عراق به شدت مخالف است.
ایران با طرح تقسیم عراق به شدت مخالف استبه گزارش سرویس بین الملل ؛"حسن دانایی فر" در مصاحبه با روزنامه عراقی "الصباح الجدید"، ضمن ابراز تشکر جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت عراق به مناسبت استقبال گرم از زائران اربعین امام حسین علیه السلام گفت: این مناسبت فرصتی است برای نشان دادن برادری حقیقی که بین دو ملت ایران و عراق وجود دارد.
 
وی در مورد روند اصلاحی در عراق گفت: بطور یقین اقدام بسیار خوبی است و هر گونه عملیات منجر به آن باعث استقرار و ثبات دولت و جامعه می شود و پیشرفت های ملت ها و جوامع در ارتباط مستقیم با روند اصلاحی قرار دارد، زیرا محرک اصلی پیشرفت به سمت جلو به شمار می رود و ما به عنوان کشور همسایه عراق دیدگاه مثبتی به این روند داریم .

دانایی فر با اشاره به اینکه ما با همه جریان های عراقی روابط خوبی داریم چه سنی باشند چه شیعه و چه عرب باشند و چه کُرد افزود: ما با همه روابط خوبی داریم اما طبیعی است که در این بین، میزان روابط متفاوت باشد البته ما روابط خود را با هر جریانی حفظ می کنیم و اگر جریانی نیز از ما دور شود و خود را از ما دور نگه دارد ما به آن نیز احترام می گذاریم و مخالفت نمی کنیم اما تاکید می کنیم که خود را در یک فاصله از همه قرار می دهیم.

سفیر ایران در عراق اضافه کرد: در همه کشورهای دنیا دیدگاه های مثبت و یا منفی درباره دولت آن کشور وجود دارد و ما به عنوان کشوری همسایه، روابط تاریخی و برادرانه خوبی با کشور عراق داریم و نمی توانیم در امور داخلی این کشور دخالت کنیم و اینگونه مسائل را به ملت عراق می سپاریم.

وی اضافه کرد: ایران قبل از برداشته شدن تحریم ها نیز روابط اقتصادی خوبی با عراق داشته است به طوری که ما 1200 کیلو وات برق به عراق صادر می کنیم.

دانایی فر با تاکید بر اینکه ما به هرگونه درخواستی که دولت عراق در زمینه حمایت نظامی از ما کرده است پاسخ مثبت دادیم و هیچگاه حمایت های نظامی خود را از عراق در زمینه های آموزش نظامی و اعزام مشاوران نظامی و حتی حمایت تجهیزاتی کنار نمی گذاریم افزود: در حال حاضر کمیته مشترک همکاری برای تبادل اطلاعات بین عراق، ایران، سوریه و روسیه وجود دارد اما با توجه به شرایطی که در منطقه در آینده نزدیک ایجاد خواهد شد شاید این کمیته به ائتلاف تبدیل شود، و البته مهمترین مسئله مبارزه با داعش است و در مقابل ائتلافی از چهل کشور برای مبارزه با داعش تشکیل شد اما هیچ جدیتی در زمینه مبارزه با داعش ندیدیم ، و ما در این زمینه شک داریم بلکه شواهدی نیز داریم که این ائتلاف در زمینه مبارزه با داعش جدی نیست.

وی همچنین در بخش دیگری از مصاحبه گفت: من معتقدم ملت عراق هیچگونه طرحی را در زمینه تقسیم کشورش نمی پذیرد حال این تقسیم با هر عنوانی مطرح شود.


وی با اشاره به اینکه مسئولان عراقی نیز تقسیم کشور را نمی پذیرند، و مراجع عالیقدر نیز همین نظر را دارند ادامه داد: بنابراین این مسائل ناشی از افکاری غربی است اما غرب تصمیم گیرنده نیست زیرا ملت عراق خود سرنوشت خود را تعیین می کند و ما به عنوان کشور همسایه با هر گونه تقسیم مخالفت می کنیم.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *