رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مردم "افغانستان"؛ قربانی جنگ‌های درون گروهی طالبان

3:00 - 05 بهمن 1394
کد خبر: ۱۰۹۱۰۹
خبرگزاری میزان - فایننشال تایمز نوشت: مردم افغانستان اولین قربانیان هرج و مرج ناشی از اختلافات بر سر رهبری گروه طالبان هستند؛ زیرا دولت وحدت ملی به تدریج ضعیف شده و نمی‌‌تواند برنامه‌هایش را در مناطق نا‌امن پیاده سازد.
مردم  به گزارش سرویس بین الملل حوادث اخیر در افغانستان چون سقوط شهر "قندوز" به‌دست طالبان، ظهور گروه تروریستی داعش، به تاخیر افتادن گفت‌وگوهای صلح بین دولت افغانستان و طالبان، ادامه بحران‌های مالی، اختلاف‌‌ها بر سر جانشینی طالبان، می‌تواند سبب تشدید هرج‌ و‌ مرج در افغانستان و جنگ درون‌ گروهی بین اعضای طالبان شود.
 
فایننشال تایمز نوشت: به دنبال انتشار اخباری مبنی بر کشته شدن‌ «ملااخترمنصور»، رهبر گروه طالبان با انتشار فایل صوتی در 5 دسامبر ادعا کردند که رهبرشان کشته نشده است.
 
اخبار ضد و نقیض از کشته شدن رهبر طالبان
 
در حالی که دولت افغانستان ادعا کرد رهبر جدید طالبان در درگیری میان این‌ گروه در «کویته» کشته است، اما تاکنون روشن نیست که رهبر طالبان زخمی شده یا مرده است.
 
بنابر این گزارش، ارایه نکردن اطلاعات کافی از سوی طالبان یک امر بدیهی است زیرا این گروه با پنهان‌کاری‌های خود تلاش می‌کند تا افزایش انشعابات و جنگ‌های خونین داخلی که با آن دست‌ و پنجه نرم می‌کنند را پنهان نگه دارند.
 
«ملا منصور» در ماه جولای سال جاری بعد از آنکه خبر مرگ «ملا عمر» رهبر طالبان منتشرشد، به رهبری طالبان رسید. وی مدت 2 سال این خبر را پنهان نگهداشت تا به این جایگاه دست یافت. منصور در همان آغاز با انتقادات شدیدی از سوی بعضی از اطرافیانش مواجه شد زیرا وی توانست با فشار پاکستان به این موقیعت کنونی خود دست یابد.
 
این گزارش می‌افزاید: بعضی از اعضای طالبان ملا منصور را جاسوس پاکستان می‌دانند. «ملا منصور دادالله» رقیب اصلی وی و رهبر یکی از شاخه‌های تندرو طالبان اخیراً کشته شد.
 
گفته می‌شود حمله دوم دسامبر بر ملامنصور از سوی هواداران ملا دادالله راه‌اندازی شده بود. گزارش‌ها حاکی است که «هیبت‌الله آخوند‌زاده» به‌ عنوان سرپرست رهبری طالبان نامزد می‌شود.
 
چالش‌های پیش روی رهبری طالبان
 
در حالی که خبرهای ضد و نقیضی در باره مرگ رهبر گروه طالبان منتشر شده است، ملا منصور و یا جانشین وی علاوه بر اینکه با چالش‌های زیادی مواجه‌ هستند، رقبای سرسخت سیاسی مخالفشان نیز مخالف هر گونه گفت‌وگوهای صلح می‌باشند.
 
فایننشال‌تایمز نوشت: با توجه به اختلافاتی که بر سر رهبری گروه طالبان وجود دارد و ‌نظر به تجربه‌هایی که بین قبایل پشتون موجود است، این جنگ می‌تواند سال‌ها امتداد یابد.
 
این هرج‌و‌مرج‌ها قربانی‌های زیادی را به‌دنبال دارد. اولین قربانی‌ کابل است، زیرا دولت افغانستان به تدریج ضعیف شده و نمی‌‌تواند برنامه‌هایش را در مناطق نا‌امن پیاده سازد.
 
این در حالی است پس از سقوط مناطق روستایی به‌دست طالبان، از اعتبار دولت افغانستان کاسته شد. کابل آرزو داشت که حمایت‌ها برای گفت‌وگو با طالبان را در کنفرانس منطقه‌ای قلب آسیا در «اسلام‌آباد» به‌دست آورد.
 
همچنین، «اشرف‌غنی» رییس‌جمهور افغانستان طی اظهاراتی از پاکستان انتقاد کرد و این کشور را متهم کرد که به‌ صورت جدی در پیشبرد مذاکرات صلح با طالبان همکاری نمی‌کند.
 
راه دور و دراز صلح با طالبان
 
اما با افزایش اختلافات بین اعضای طالبان، بعید است گفت‌وگوهای صلح به این زودی‌ها عملی‌شود. به گزارش خبرگزاری آسوشیتیدپرس، در ولایت «هرات» حدود 100 شبه‌نظامی در جنگ بین 2 شاخه از گروه طالبان به رهبری «ملا اختر منصور» و شاخه انشعابی «ملا رسول» کشته شدند.
 
در ادامه این گزارش آمده است: از سوی دیگر وضعیت برای سازمان اطلاعاتی پاکستان نیز شرم‌آور شده است، زیرا حمله صورت گرفته علیه «ملامنصور» در منطقه «کویته» پاکستان، مکانی که تعداد زیادی از رهبران پاکستان در آنجا زندگی می‌کنند، صورت گرفته است.
 
آمریکا و ناتو نسبت به کابل در انتقاد از پاکستان با رویکرد محتاطانه‌تری عمل کرده‌اند؛ اما آن‌ها به‌طور فزاینده‌ای از افزایش فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی می‌کنند.
 
در حال حاضر ائتلاف ناتو تصمیم گرفته که ماموریت نیروهای خود را برای 2 سال دیگر در افغانستان تمدید کرد.
 
مردم، قربانی جنگ‌های درون‌گروهی طالبان
 
در این میان بیشترین قربانی را مردم افغانستان متحمل می‌شوند. در حالی که جنگ بین گروه طالبان بر سر قلمرو‌شان سبب افزایش تجارت مواد مخدر و ناهنجاری‌های زیادی در داخل کشور می‌شود، افغانستان نیز با چالش‌هایی از قبیل طالبان و گروه تروریستی داعش مواجه است که در مواردی از پیشرفت‌ نیروهای امنیتی دولت افغانستان جلوگیری می‌کند.
 
با این حال ممکن است پاکستان به‌عنوان بازیگر اصلی باقی بماند. چگونه ارتش این کشور با طالبان شکست‌خورده و رهبرشان برخورد خواهد کرد؟ اگر اسلام‌آباد بار دیگر درباره تعیین جانشین طالبان مداخله کند این‌ کار سبب انتقاد بیشتر از سوی کابل و اعضای این گروه خواهد شد.
 
اما اگر اسلام‌آباد کاری انجام ندهد، طالبان تهدیدی برای خود این کشور برای یک مدت طولانی باقی خواهد ماند و این موضوع سبب به مخاطره انداختن امنیت خود پاکستان خواهد شد.
 
ممکن است پاکستان ضرب‌الاجلی را برای طالبان تعیین کند که خانه‌های راحت خود در کویته و پشاور را ترک کنند که این اولتیماتوم فشار زیادی را بر طالبان وارد خواهد کرد.
 
در انتهای این گزارش آمده است: کابل نیز نیازمند تحلیل و بررسی دقیق وضعیت است و انتخاب‌های محدودی در پیش دارد، این کشور باید به پاکستان کمک کند تا درست تصمیم بگیرد و بیش از این وقت را هدر ندهد. با این همه، جواب پرسش‌هایی را که افغانستان با آن روبه‌رو می‌باشد به آسانی‌ نمی‌توان دریافت.
 
/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *