رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دشمنی های ترکیه با سوریه، روسیه، ایران و عراق

11:18 - 16 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۶۸۲۶
خبرگزاری میزان - ترکیه در منطقه غرب آسیا که خود با بحران های جدی از جمله سوریه و عراق دست و پنجه نرم می کند، وصله ناجوری شده است که باعث شعله ورتر شدن بحران های منطقه است.
دشمنی های ترکیه با سوریه، روسیه، ایران و عراقبه گزارش گروه بین الملل مقامات این کشور گوی سبقت را ربوده اند و هر روز را با تنش و چالشی جدی آغاز می کنند که ادامه آن به هر چه عمیق تر شدن بحران های موجود در منطقه کمک می کند.

ترکیه پس از روی کار آمدن دولت به اصطلاح اسلام گرا، نه تنها در راستای مبانی اسلامی گام برنداشت، بلکه راهی را پیمود که راه اسلام آمریکایی بود. منطقه غرب آسیا چند سال است به خاطر اقدامات دولتمردان ترکیه و ایضاً آل سعود روی خوش ندیده است.

نخستین اقدامی که مقامات دولت ترکیه انجام دادند، دشمنی با دولت و ملت سوریه بود. این دشمنی همچنان ادامه دارد و تا زمانی که بشار اسد رئیس جمهوری قانونی این کشور است، ترکیه دست از سر سوریه برنمی دارد، مگر آن که اردوغان زودتر از اسد با قدرت خداحافظی کند.

دشمنی های دولتمردان ترکیه با سوریه در این 5 سال گذشته نتیجه ای جز ویرانی، مرگ و آوارگی برای سوریه نداشته است. حمایت ترکیه از گروه های تکفیری در سوریه، به جایی رسیده که حتی خود را با دیگر کشورهای منطقه درگیر می کند.

ترکیه پس از دخالت های مستقیم و آشکار خود در امور سوریه که برای سرنگون کردن دولت قانونی بشار اسد انجام می شود، جبهه دیگری را گشوده، که اگر بخواهد با آن در بیفتد، سرنگونی خود را رقم زده است.

آنکارا با هدف قرار دادن هواپیمای جنگنده بمب افکن روسیه، خود را وارد معرکه ای کرد که بیرون آمدن از آن دست خودش نخواهد بود. گزینه هایی که روسیه برای پاسخ به اقدام ترکیه در دست دارد و آغاز شده و برخی از آنها هنوز عملیاتی نشده است، از هم اکنون فشارهای زیادی را بر شانه های اقتصادی و سیاسی این کشور وارد کرده است.

ترکیه هنر دشمنی را به خوبی می داند و به همین خاطر است که دوستان و همسایگان منطقه ای خود را به آسانی از دست می دهد و به دشمنی با آنها می پردازد. شاید تصور می کند خوش خدمتی های او، راه پیوستن به اتحادیه اروپایی که خود با چالش های جدی روبرو است هموارتر می کند. اقدامات ترکیه در منطقه شاید به اخراج این کشور از ناتو بینجامد.

اردوغان اکنون خود را با فرد، دولت و کشوری درانداخته که ادامه آن می تواند پایه های حکومتش را متزلزل کند و رویاهای امپراتوری عثمانی را بر باد دهد. پوتین رئیس جمهوری روسیه پس از هدف قرار دادن سوخوی نیروی هوایی کشورش، یک روند ضد ترکیه ای را در منطقه آغاز کرده که نتیجه آن جز تضعیف دولت و ضربه به ملت این کشور نخواهد داشت.

اما این پایان اقدامات مقامات ترکیه در منطقه نیست، هنوز تنش های میان روسیه و ترکیه بر سر سرنگونی سوخوی ارتش سرخ ادامه دارد و می رود تا به یک بحران منطقه ای تبدیل شود که رئیس جمهوری ترکیه با اظهاراتش علیه ایران، جبهه دیگری را برای خود می گشاید.

ترکیه از شکست های خود در منطقه خشمگین است. پروژه سرنگونی اسد که اردوغان آن را به نیابت از آمریکا و اسرائیل بر عهده گرفته بود، میسر نشده به همین خاطر بابت آن هم هزینه های زیادی را تقبل کرده است که دیگر نمی تواند زیر بار آن کمر راست کند.

اردوغان می خواهد با رفتارهای خود میانه ایران و ترکیه را هم بر هم بزند. وظیفه او در منطقه ایجاد تنش های سیاسی و تیره کردن روابط خود با کشورهای دوست و همسایه است. گرچه ترکیه پشت گرمی خود را ناتو می داند، اما اقداماتی که مقامات این کشور انجام می دهند، نمی تواند دلیل قانع کننده ای برای ورود ناتو در حمایت از دولت ترکیه شود.

دشمنی های دولتمردان ترکیه از سوریه به روسیه رسید و سپس به ایران، اکنون هم با لشکر کشی به موصل، پروژه تنش آفرینی با عراق را در پیش گرفته است. سوریه و عراق دو کشوری هستند که هم مقامات آنها و هم مردمشان از جمهوری اسلامی ایران برای کمک در مقابل تروریست های تکفیری درخواست کرده اند و همین کمک ها باعث شده تا شکست های تروریست ها باعث عقب نشینی آنها از مناطق اشغالی در این دو کشور شود.

پیشروی های داعش در عراق نه تنها کند شده بلکه عقب نشینی نیروهای تروریستی به خاطر عملیات نظامی علیه آنها با حمایت های ایران، باعث شده تا شکست های سنگینی را برای آنها رقم بزند.

موصل در استان نینوا هدف بعدی ارتش و نیروهای مردمی عراق برای انجام عملیات نظامی است. این شهر و استان در دست نیروهای داعش قرار دارد. عملیات در این استان و آزاد سازی آن از دست نیروهای تروریستی تکفیری داعش آن هم به دست همه اقشار عراق پیروزی بزرگی برای عراق واحد خواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فواد معصوم رئیس جمهوری عراق با اشاره به تلاش برخی طرفهای خارجی برای ایجاد اختلاف در عراق، خاطرنشان کردند: مردم عراق اعم از شیعه و سنی و کرد و عرب، قرنها است که بدون هیچ مشکلی در کنار یکدیگر زندگی می کنند اما متأسفانه برخی کشورهای منطقه و همچنین بیگانگان به‌دنبال بزرگنمایی اختلاف ها هستند که باید در مقابل آن ایستاد و از هرگونه بهانه ای که زمینه ساز بروز اختلافات می شود، پرهیز کرد.

ایشان بروز اختلافات و کشیده شدن آن به صحنه عمومی عراق را زمینه ساز اظهارات مداخله جویانه بیگانگان دانستند و گفتند: نباید فضا بگونه ای شود که امریکاییها به خود جرأت دهند تا به‌صورت علنی صحبت از تجزیه عراق بکنند.

آمریکا در پی تجزیه عراق است و برای این هدف هم فدرالی کردن عراق را برنامه ریزی کرده است. آمریکا قصد دارد تا عراق را به سه بخش ، شیعه، سنی و کرد تقسیم کند. به خیال آمریکایی ها کردستان عراق اکنون این راه را رفته و تنها دو بخش دیگر باقی است که باید عملیاتی شود.

ورود ارتش ترکیه به بهانه آموزش نیروهای عراقی در موصل یکی از برنامه هایی است که برای تجزیه این کشور دنبال می شود. ترکیه با همراهی کردستان عراق سعی دارد تا پیش از انجام عملیات ارتش و نیروهای مردمی عراق، موصل را از چنگ نیروهای داعش در بیاورد و دولت مرکزی را از این پیروزی محروم سازد.

این اقدام دو هدف مهم را دنبال می کند نخست پیگیری طرح تجزیه عراق، سپس ایجاد منطقه ای که بتواند علیه ایران اقدام کند. حضور نظامیان آمریکایی و کارشناسان آن در منطقه موصل و استان نینوا، برای همین خاطر است.

موصل منطقه نفت خیز عراق است و اگر در دست نیروهای طرفدار ترکیه باشد، این کشور می تواند از وجود نفت و گاز این منطقه هم بهره ببرد. همانطور که اکنون هم با وجود داعش از نفت موصل بی بهره نیست.

ترکیه خود را در باتلاق خودساخته فرو می برد. در بازی که مقامات این کشور علیه ایران، روسیه، سوریه و عراق آغاز کرده اند، شکست برای آنها رقم خواهد خورد.



علی
|
-
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
0
0
موضوع این است که ایران نباید دست روی دست بگذارد تا اردوغان هر جفتکی که خواست بزند . پس باید کاری کرد.
reza
|
-
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
0
0
زدن جنگنده ی روسیه در سوریه توسط ترکیه و ورود سربازات ترکیه به خاک عراق برای سرگرم کردن روسیه و عراق به درگیری با ترکیه و مشغول کردن روسیه و ایران به تنش با ناتو در زمانی که داعش در حال شکست خوردنه و ایران و روسیه و ارتش عراق و سوریه پیشروی زیادی داشتن. ترکیه = داعش
هموطن
|
-
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
0
0
اردوغان همانند صدام با چراغ سبز امریکا فعلا خودنمایی میکند بنده روزی را پیش بینی کرده ام که اردوغان هم مثل صدام بدست خو امریکا از میان برداشته خواهد شد انشااله
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *