رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

روسیه، اسرائیل را به ایران ترجیح نمی دهد

15:01 - 14 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۶۱۵۱
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان - کشورهایی در منطقه وجود دارند که با رژیم صهیونیستی روابط دوستانه، صمیمی و حتی عمیق دارند، این کشورها حتی مسلمان هم هستند اما علیرغم قرار گرفتن در جهان اسلام با رژیمی مناسبات دارند که سرزمین فلسطین را غصب کرده است و دشمن درجه یک جهان اسلام است.
به گزارش گروه سیاسی ما با بسیاری از کشورهایی که مناسبات نزدیک و حتی استراتژیک با اسرائیل دارند، روابط داریم، هیچگاه هم این روابط باعث نشده است که مناسبات دوجانبه ایران تحت تأثیر قرار بگیرد. مگر این که  آن دو علیه منافع ملی ایران اقدام کنند.

در این صورت شرایط تفاوت می کند و نوع رفتار جمهوری اسلامی ایران هم بنا بر نوع روابط آن کشور با اسرائیل تغییر می کند. همسویی آن کشور با رژیم صهیونیستی باعث می شود تا ایران در روابط خود تجدید نظر کند و حتی به اصلاح و تعدیل آن با کشور همسو با اسرائیل بپردازد.

روسیه یکی از کشورهایی است که با رژیم صهیونیستی روابط سیاسی و اقتصادی دارد. هر دو در پایتخت های یکدیگر سفارتخانه دارند و مقامات دو دولت به کشورهای هم سفر می کنند.

اما روسیه اکنون در بحران های منطقه به ویژه در موضوع سوریه با جمهوری اسلامی ایران همراه شده است. این همراهی و همکاری حاصل تلاش جمهوری اسلامی ایران برای همراه ساختن دولت پوتین در این بحران است.

روسیه اکنون به خوبی توجیه شده است که سرنگونی اسد و قدرت گرفتن تروریست های تکفیری در سوریه، نه تنها باعث می شود که روسیه تنها بازمانده همپیمان منطقه ای خود را از دست بدهد، بلکه باید در انتظار سیل هجوم تروریست های تکفیری به سوی روسیه باشد.

این روشنگری از سوی ایران باعث شد تا روسیه هم مستقیم وارد بحران سوریه شود و علیه نیروهای تروریستی در سوریه عملیات انجام دهد. اکنون ایران و روسیه یک ائتلاف ضد تروریستی را ایجاد کرده اند که خوشایند آمریکا، رژیم های مرتجع عربی منطقه و کشورهایی چون ترکیه و حتی رژیم صهیونیستی نیست.

سفر پوتین به تهران و گفت وگوها و مذاکرات او با مقامات ارشد کشورمان، به گونه ای در جهان بازتاب پیدا کرد که همگان از یک روابط عمیق و استراتژیک خبر دادند.

ناخشنودی در اظهارات و مواضع مقامات و رسانه های غربی و عربی به خاطر این اتفاق مهم به خوبی دیده شد. تلاش های زیادی هم انجام شد تا بر سر سوریه و ماندن و رفتن اسد از قدرت میان ایران و روسیه اختلاف ایجاد کنند اما راهبرد و تصمیم هر دو کشور ماندن دولت اسد در سوریه است.

اکنون روابط روسیه و اسرائیل به عنوان یک مانع بر سر برقراری روابط استراتژیک میان مسکو و تهران معرفی می شود. برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که این روابط باعث می شود به خاطر این که جمهوری اسلامی ایران رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناخته و نخواهد شناخت، اسرائیل برای روسیه از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.

اما آیا می توان یک رژیم جعلی و جنایتکار را با جمهوری اسلامی ایران مقایسه کرد؟ تأثیر گذاری جمهوری اسلامی ایران حتی با احتساب حمایت آمریکا از اسرائیل باز هم بسیار فراتر از رژیم جعلی اسرائیل است. ضمن این که اسرائیل متحد اصلی آمریکا در منطقه است

آمریکا با رژیم صهیونیستی روابطی فرار تر از حد تصور دارد به گونه ای که امنیت اسرائیل را به امنیت خود گره زده و یکی از وظایف خود را تأمین امنیت اسرائیل می داند. کاخ سفید برای رسیدن به این هدف دست به هر اقدامی هم می زند حتی حاضر است کشورهای منطقه را با بحران روبرو سازد.

اکنون ایران و روسیه در منطقه یک هدف را دنبال می کنند و آن مبارزه واقعی با تروریسم است. تروریست های حاضر در منطقه از حمایت های آمریکا، ترکیه، کشورهای مرتجع عربی منطقه و اسرائیل برخوردارند.

روسیه گرچه دیر متوجه شد و همین دیرهنگامی در فهم و درک شرایط بحرانی منطقه باعث شد که واکنش سریع و به جا در قبال تحولات نداشته باشد اما روشنگری های انجام شده آگاهی لازم را به روس ها داد تا واکنش درخور توجهی از خود در سوریه نشان دهند.

ترکیه هم با اسرائیل روابط سیاسی و اقتصادی دارد اما آیا تنش های ترکیه و روسیه باعث شده است تا اسرائیل در حمایت از ترکیه اقدام کند؟ آیا رژیم صهیونیستی خود را وارد بحرانی که در منطقه ایجاد شده می کند؟ گرچه این رژیم به گونه ای دیگر نقش دارد.

قطعاً سران این رژیم چنین اشتباهی نخواهند کرد، به چند دلیل، نخست این رژیم خود یکی از حامیان اصلی تروریست های تکفیری در منطقه است. مداوای مجروحان گروه های تروریستی در اسرائیل که عکس ها و فیلم آن با حضور نتانیاهو منتشر شد، این ادعا را ثابت می کند.

دوم این که آیا تاکنون از سوی تروریست های تکفیری که خود را بنیانگذار دولت اسلامی می پندارند، رژیم جعلی صهیونیستی حتی لفظی تهدید شده است؟ همه مسلمانان رژیم اسرائیل را دشمن مسلمین و جهان اسلام می دانند. چگونه است که تاکنون نیروهای داعش کوچکترین تعرضی به اسرائیل نکرده اند؟

نکته بعدی که مهمتر از بقیه است، بحث امنیت اسرائیل است. آیا اکنون که بحران های منطقه ایجاد شده و بیشتر کشورهای اسلامی درگیر آن شده اند، امنیت رژیم جعلی اسرائیل به خطر افتاده یا بیشتر شده است؟

ویران شدن کشورهای اسلامی که اتفاقاً در خط مقدم جبهه مقاومت قرار دارند، یک راهکار مناسب برای تأمین امنیت رژیم صهیونیستی است.

روسیه با آمریکا بر سر بسیاری مسائل اختلاف دارد و این اختلافات باعث شده است تا غرب آسیا صحنه رودررویی این دو کشور قدرتمند شود. به همین خاطر است که روسیه پی برده است که جمهوری اسلامی ایران تنها کشور در منطقه است که می تواند به آن اعتماد و اطمینان کند. حقانیت جمهوری اسلامی ایران در بحران های منطقه و مذاکرات هسته ای به خوبی به اثبات رسیده است.

دروغ های رژیم صهیونیستی علیه ایران در باره ساخت سلاح هسته ای روشن شده است. آتش افروزی های این رژیم در لوای حمایت های آمریکا در غرب آسیا اکنون بر کسی پوشیده نیست. هر آنچه که اکنون در منطقه در آتش فتنه و جنگ می سوزد، به خاطر تأمین امنیت اسرائیل است.

روسیه پس از این مرحله باید متوجه شود که گرچه با اسرائیل روابط استراتژیک ندارد اما همین روابط عادی با این رژیم باعث دردسرهای زیادی برای او خواهد شد. اختلافات اساسی روسیه با آمریکا که اتفاقاً بسیار به اختلافات ایران با آمریکا نزدیک است، باعث ناکامی آمریکا خواهد شد. آمریکا و رژیم صهیونیستی یکروح در دو کالبد هستند. تضعیف و شکست هر یک از آنها شکست و تضعیف هر دو را در پی خواهد داشت.

سیاست های این دو رژیم با هم هماهنگ و برنامه ریزی شده است، روسیه بدون توجه به اسرائیل نمی تواند معادلات آمریکا در منطقه را به هم بزند. روابط سیاسی و اقتصادی روسیه با اسرائیل برای آمریکا حیاتی است. قطع و یا حتی کاستن از این روابط می تواند ضربه ای سخت بر آمریکا و اهدافی باشد که در منطقه در پی آن است.

ایران و روسیه هدفی مشترک دارند و آن مهار نفوذ آمریکا در منطقه و جهان است. این هدف مشترک به اندازه کافی دلیل و منطق دارد که اجازه دهد تا دو کشور بتوانند روابطی استراتژیک داشته باشند. به همین خاطر روسیه هیچگاه اسرائیل را به جمهوری اسلامی ایران ترجیح نخواهد داد.

انتهای پیام/


جواد
|
-
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
0
0
تیتر نوشته شده اشتباه می باشد: روسیه ،ایران را به اسرائیل ترجیح نمی دهد یا اسرائیل رابه ایران.
ناشناس
|
-
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
0
0
تحلیلگر محترم سایت میزان فراموش کرده یا بی اطلاع از این نکته است که عربستان و روسیه درحال مذاکره برای دریافت اس 400 هستند وما هنوز به دنبال اس 300 از روسیه هسنیم !
محسن121
|
-
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
0
0
به امید پیروزی رزمندگان مقاومت
حمید
|
-
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
0
0
ایران و روسیه میتونن کنار هم قدرت بزرگی رو تشکیل بدن اتحاد این دوتا کشور آمریکا و اسرائیل رو مهار میکنه
شهروند
|
-
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
0
0
روسیه اس 400 را هیچوقت به عربستان نمی فروس شد مگر اینکه بالاترش را بسازد .
علی
|
-
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
0
0
با سلام از ریختن خون مسلمانان جهان دلم تنگه، خیلی تنگه.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *