رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

حساسیت و پیام دیدار کاری 2 ساعته پوتین با رهبر معظم انقلاب

10:34 - 03 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۲۱۵۵
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان - دیدار پوتین با رهبر معظم انقلاب اسلامی که نزدیک به 2 ساعت طول کشید، یک دیدار عادی و تشریفاتی نبود بلکه یک دیدار کاری با ابعاد بزرگ و تأثیر گذار بود. این دیدار برای دو کشور ایران و روسیه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به گونه ای که باعث خواهد شد آرایش سیاسی و تحولات میدانی در بحران های منطقه با تغییرات محسوسی روبرو شود.
به گزارش گروه سیاسی سفر پوتین به تهران بی درنگ با حضور او در محل اقامت حضرت آیت الله خامنه ای و دیدار و گفت وگو با ایشان آغاز شد. در این دیدار اشتراکات سیاسی دو طرف به خوبی نمایان و بیان شد.

حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار بر این نکته تأکید کردند که« نقشه بلندمدت امریکا برای منطقه به زیان همه ملتها و کشورها به‌ویژه ایران و روسیه است و باید با هوشمندی و تعامل نزدیکتر، آن را خنثی کرد.»

راه خنثی کردن این نقشه بلند مدت آمریکا هم همانگونه که رهبر معظم انفلاب فرمودند، هوشمندی و تعامل نزدیکتر است. ابزار لازم هم برای خنثی کردن نقشه بلند مدت آمریکا در دستان ایران و روسیه وجود دارد و اکنون درک مشترک هم میان دو کشور به وجود آمده که دشمن اصلی منطقه به ویژه دشمن اصلی ایران و روسیه آمریکا و دیگر کشورهای همپیمان او هستند.

یکی از راه های مهم و اساسی برای بر هم زدن نقشه های آمریکا همکاری های نزدیکتر و ایجاد روابط استراتژیک میان دو کشور ایران و روسیه است. با توجه به سخنانی که پوتین در دیدار با حضرت آیت الله خامنه ای بیان کرد نشان می دهد که روسیه هم تلاش دارد با همسایه جنوبی خود روابطی گسترده و راهبردی داشته باشد.

رئیس جمهوری روسیه در این دیدار  جمهوری اسلامی را کشوری مستقل، استوار و با دورنمایی بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: «شما را متحدی مطمئن و قابل تکیه در منطقه و جهان می‌دانیم. ما متعهدیم که بر خلاف برخی‌ها به شرکایمان از پشت خنجر نزنیم و هیچ‌وقت در پشت پرده اقدامی بر ضد دوستانمان انجام ندهیم و اگر اختلافی هم داشته باشیم، با صحبت به تفاهم برسیم.»

به کار بردن تعبیر متحدی مطمئن و قابل تکیه از سوی پوتین در دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی دارای پیامی است که نشان می دهد روسیه از میان کشورهایی که اکنون در منطقه حضور دارند، دولت و حاکمیتی را مطمئن  تر و قابل اتکاء تر پیدا نکرده که به صداقت جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد.

در مقابل جمهوری اسلامی ایران هم باید به روسیه و دولتمردان آن اعتماد کند برای این که بتواند علیرغم پیشینه روسیه، این کشور را متحدی قابل اعتماد بداند نیازمند برخی رفتارهایی است که باید از روسیه سر بزند که البته نشانه هایی از چنین رفتارهایی دیده شده است. مشارکت او در کنار ایران برای حمایت از دولت و ملت سوریه یکی از آن موارد است

یکی از این اتفاقات مهم تحویل هر چه سریع تر موشک های پدافند هوایی اس 300 است که به خاطر فشارهای آمریکایی صهیونیستی تاکنون به تعویق افتاده است. البته اکنون روسیه قرارداد تازه ای را بر سر این موشک ها امضا کرده و قرار است در کمترین زمان ممکن آنها را به نیروهای مسلح کشورمان تحویل دهد.

برای دولت قدرتمند و مقتدری مانند روسیه مناسب نیست که برای فروش تجهیزات دفاعی و نظامی به کشوری مانند ایران، تحت تأثیر خواسته های آمریکا و اسرائیل قرار گیرد.

البته سیاست های مستقلانه تر روسیه در یکی دو سال گذشته باعث شده است تا دیدگاه ها نسبت به روسیه در رفتارهای منطقه ای و بین المللی از سوی ایران مثبت تر شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای نیز در دیدار آقای پوتین با ایشان، به همین موضوع اشاره می کنند و با اشاره به همکاری مناسب تهران- مسکو در عرصه‌های سیاسی- امنیتی، مواضع رئیس‌جمهوری روسیه به‌ویژه در یکسال و نیم اخیر را در مسائل مختلف، خیلی خوب و مبتکرانه ارزیابی کردند و فرمودند: امریکایی‌ها همیشه تلاش می‌کنند رقبای خود را در موضع انفعال قرار دهند اما شما این سیاست را خنثی کردید.

ایران و روسیه با توجه به شرایط بین المللی و منطقه ای به شدت به هم نیاز دارند. این نیاز دوجانبه در همه زمینه ها از جمله سیاسی، اقتصادی و نظامی احساس می شود. هر دو کشور اکنون در شرایط تحریمی قرار دارند اما روابط گسترده اقتصادی به خاطر همسایگی می تواند تبعات تحریم ها را برای هر دو طرف خنثی کند.

گسترش روابط سیاسی در عرصه بین الملل هم باعث می شود تا رقبا و دشمنان هر دو کشور در موقعیت ضعف قرار گیرند و توطئه ها و نقشه های آنها خنثی شود. همگرایی، کار بر روی اشتراکات و دیدگاه های همطراز، حل اختلافات با گفت وگو و مذاکره که البته اختلاف درشتی به ویژه در بحث تحولات منطقه وجود ندارد. روبط را هر چه بیشتر صمیمی می کند. ایران و روسیه در باره بحران منطقه به ویژه سوریه اشتراک نظر دارند و هر دو خواهان ماندن بشار اسد در ریاست جمهوری این کشور هستند و اعتقاد دارند که تغییرات سیاسی در سوریه باید از مسیر مردم این کشور طی شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در همین دیدار اصرار امریکایی‌ها بر رفتن بشار اسد یعنی رئیس‌جمهور قانونی و منتخب مردم سوریه را از جمله نقاط ضعف سیاستهای اعلامی واشنگتن دانستند و افزودند: رئیس‌جمهور سوریه در انتخاباتی سراسری رأی اکثر مردم سوریه را با دیدگاههای «سیاسی، مذهبی و قومی مختلف» به‌دست آورده و امریکا حق ندارد این رأی و انتخاب مردم سوریه را نادیده بگیرد.دباره سوریه هر راه حلی باید با اطلاع و موافقت مردم و مسئولان این کشور دنبال شود.

اما موضوع مهم دیگری که حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس جمهوری روسیه بیان کردند، گسترش روابط به ویژه اقتصادی بود.ایشان با اشاره به جدیت آقای پوتین و مسئولان جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط دوجانبه خاطرنشان کردند: سطح همکاریها از جمله در مسائل اقتصادی می‌تواند بسیار بیشتر از سطح فعلی توسعه یابد.

یکی از نکات مهم در نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به رئيس جمهوری کشورمان درباره الزامات ۹ گانه اجرای برجام، ممنوعیت واردات هرگونه کالای مصرفی از آمریکا به بهانه لغو تحریم‌ها بود. اما در مقابل، ایشان خواهان گسترش روابط اقتصادی ایران و روسیه هستند.

پسا برجام فرصت بسیار خوبی است تا بتوان این روابط را به سطح قابل قبولی رساند. کشورهای منطقه به ویژه کشورهایی که از همپیمانان و نوچه های آمریکا هستند، همانند آمریکا غیر قابل اعتماد هستند چون به یک اشاره آمریکا روابط دو جانبه را به هم می زنند. وابستگی شدید آنها به تصمیمات آمریکا هیچگاه این اجازه را نداده که بتوان میان ایران و آنها یک رابطه پایدار برقرار کرد.

رفتارهای سران کشورهای منطقه در تحولات و بحران هایی که ایجاد شده است، ثابت می کند که آنها در تبعیت از آمریکا حتی حاضرند حسن همجواری و همسایگی را هم زیر پا بگذارند.

اما آشوب و بحرانی که در منطقه غرب آسیا از سوی آمریکا و همپیمانان غربی عربی او ایجاد شد باعث شد تا روسیه به اهمیت و حقانیت جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه پی ببرد.

روسیه هم از این فرصت به خوبی استفاده کرد و برای مشارکت در حل بحران های منطقه وارد عمل شد. این اقدام فرصتی هم بود برای جبران کم کاری های گذشته، ضمن این که یک بستر مناسبی برای روسیه ایجاد کرد تا بتواند وجهه ضد تروریستی خود را به جهان بیشتر نشان دهد و برای مشارکت در حل آشوبی گام بگذارد که مسبب آن آمریکایی ها و اروپایی ها هستند.
 
در عرصه رسانه ای غرب و در میان تحلیلگران و کارشناسان و حتی مقامات آمریکایی و اروپایی بسیار تلاش می شود که میان ایران و روسیه اختلافی در باره بحران سوریه ایجاد شود.

هدف دو کشور حمایت از دولت و مردم سوریه در مقابل حملات تروریست های حاضر در این کشور است و پیگیری راهکار سیاسی برای حل بحرانی که غرب آن را دامن زده است.

در چند روز گذشته مطالب و اظهار نظرات بسیاری در باره تفاوت دیدگاه و اختلاف میان ایران و روسیه بر سر تحولات منطقه به ویژه سوریه منتشر شده است که با دیدار و گفت وگوی دو ساعته پوتین با رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیاری از این اختلاف افکنی ها خنثی شد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل شب گذشته در اخبار ساعت 21 شبکه یک در همین زمینه گفت: اینکه آقای پوتین در این سفر اولویت بندی کرده و اولویت نخست خود را دیدار با مقام معظم رهبری گذاشت، حکایت از این دارد که وی کاملا حساب شده برنامه سفر را طراحی کرده و بدون هرگونه تشریفاتی مستقیم از فرودگاه به دفتر رهبری آمد و به حضور ایشان رسید و 2 ساعت این گفت وگو به درازا کشید.

دکتر علی اکبر ولایتی تصریح کرد: این اتفاق نشان می دهد که از نظر آقای پوتین رابطه بین ایران و روسیه باید رابطه راهبردی باشد و در سطح بالاترین مقامات دو کشور مورد بحث قرار گیرد، چرا که قریب دو ساعت این گفت وگو طول کشید و این مدت زمان یعنی اینکه دیدار تشریفاتی نبود و دیداری کاملا کاری بود.

دمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رییس جمهوری روسیه هم در این باره گفت:  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیدار خود در تهران مسائل مختلف مرتبط با روابط دوجانبه میان روسیه و ایران را مورد بحث قرار دادند.

پسکوف خاطرنشان کرد که پوتین و آیت الله خامنه ای همچنین در باره بحران سوریه و راه کارهایی برای پایان دادن به درگیری در این کشور به طور مفصل تبادل نظر کرده و بر غیر مجاز بودن تحمیل تمایل های بازیگران خارجی بر طرف های درگیر این کشور تاکید نمودند.

نتایج گفت وگوهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهوری روسیه بدون تردید بر تحولات و بحران های منطقه تأثیر مثبت خواهد گذاشت و همچنین باعث خواهد شد تا روابط دو کشور گسترش یابد و راهبردی شود.

دیدار پوتین با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران را که بدون تشریفات مرسوم و به مدت 2 ساعت انجام شد نباید عادی تصور کرد. چنین اقدامی شاید در دنیا بی سابقه هم باشد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *