نمی‌توانستم نسبت به برداشت‌های غلط گروه‌های تندرو بی‌تفاوت باشم

19:50 - 13 آبان 1394
کد خبر: ۹۴۹۵۳
خبرگزاری میزان - کارگردان نمایش «رَمی جمرات» در واکنش به بی‌تفاوتی برخی هنرمندان به فاجعه منا گفت:«این روزها در فضای منطقه و جغرافیایی که به سر می‌بریم،گرفتار برداشت‌های غلطی چون آدم‌کشی،افراطی‌گری،خشونت و... از سوی گروه‌های تندرو شد‌ه‌ایم و من که در این فضا تنفس می‌کنم، نمی‌توانم نسبت به این رویدادها بی‌تفاوت باشم.
به گزارش، محسن معینی،که این روزها نمایش «رَمی جمرات» را با موضوع فاجعه منا در فرهنگسرای بهمن روی صحنه برده است،از بی‌تفاوتی برخی هنرمندان نسبت به وقایعی از این دست گلایه و بیان کرد:«برخی دوستان سعی می‌کنند نسبت به شرایط جامعه بی‌تفاوت باشند یا اعلام می‌کنند سیاسی نیستند اما همین جمله به نوبه خود یک واکنش سیاسی است.وقتی می‌توانیم متونی را که نسبتی با ما ندارد و به اروپای چند قرن پیش مربوط است بازخوانی کنیم،آیا نمی‌توانیم درباره مسایلی که در کشورمان رخ می‌دهد و در داخل و خارج از کشور با آن روبه‌روییم، حرفی برای گفتن داشته باشیم؟»

این کارگردان افزود: «هنرمندان صدای رسای جامعه هستند و باید نسبت به اتفاقات جامعه خود واکنش نشان بدهند. با توجه به نزدیک‌شدن چهلمین روز درگذشت هم‌وطنان‌مان در فاجعه منا، نمایش «رمی جمرات» برای زنده‌نگه‌داشتن یاد این عزیزان اجرا می‌شود.«رمی جمرات» بازخوانی نمایشی است که سال 92 در برج میلاد به صحنه بردم و فاجعه اخیری که در منا اتفاق افتاد باعث شد آن را بازخوانی کنم.البته آن متن به واقعه عاشورا می‌پرداخت که نقاط مشترک زیادی با اجرای «رمی جمرات» داشت اما بر اساس حادثه منا، مجدد بازخوانی شد، چون هموطنان ما هم مظلومانه و برخی از آنها بر اثر تشنگی جان‌شان  را از دست دادند».

همچنین معینی درباره شیوه اجرای نمایش «رمی جمرات» گفت:«در این اثر دراماتیک، یک نگاه مدرن اضافه و در فضاسازی از تصویرهای سه‌بعدی استفاده شده و همه بازیگران با این فضا در ارتباطند.«رمی جمرات» یک سیر تاریخی از خلقت انسان تا حادثه اخیر منا را روایت می‌کند و تقابل خیر و شر را به تصویر می‌کشد».

کارگردان نمایش «بر فَرَس تندرو»، حضور ایرج نوذری در این نمایش را به نفع جامعه تئاتر دانست و افزود: «بیش‌تر بازیگران نمایش،اعضای ثابت گروه ما هستند.آقای نوذری نیز پس از نمایش‌های پرمخاطبی که با پدرشان اجرا کرد، سال‌ها از فضای تئاتر دور بود اما با خواندن این متن، تصمیم گرفت با ما همکاری کند».

او افزود:«خوشبختانه شناختی که اعضای گروه از یکدیگر داشتند،کار را راحت‌تر کرد و بخش سخت کار بازخوانی متن بود که این سختی‌ها در مقایسه با آنچه هموطنان‌مان در مکه تحمل کردند،گفتن ندارد. به نظرم هنرمند باید نسبت به شرایط جامعه خود واکنش نشان بدهد. نمی‌دانم چطور برخی می‌توانند بی‌تفاوت باشند.البته درباره این موضوع همه هنرمندان دغدغه‌مند بودند و واکنش نشان دادند».
این کارگردان تئاتر یادآور شد:«برخی از خانواده‌های کشته‌شدگان مظلوم فاجعه منا توسط ستادی شناسایی شدند و پنجشنبه مهمان نمایش ما خواهند بود.این عزیزان تنها خانواده‌های تهرانی نیستند و از استان‌های جنوب و شمال شرق کشور در جمع ما حضور پیدا می‌کنند».

گفتنی است در نمایش «رَمی جمرات»، ایرج نوذری، مهدی فقیه، پردیس افکاری،امیرعباس توفیقی،رضا حسنی، محمد مقدسی،محمد تنهایی، فریبا فصیحی،زهرا پورعزیزی،آزاده اکبری،احسان زمانی،رومینا نعلبندیان و وجیهه لاریجانی ایفای نقش می‌کنند.

اجراهای نمایش «رَمی جمرات» از 11 آبان شروع شده که تا جمعه 15 آبان‌ماه در فرهنگسرای بهمن ادامه خواهد داشت.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *