معاون هنری وزیر فرهنگ: روح‌الامین‌ها باید تکثیر شوند

13:45 - 23 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۸۵۰
معاون هنری وزیر فرهنگ: روح‌الامین‌ها باید تکثیر شوند
سالاری در مراسم رونمایی از تازه‌ترین اثر حسن روح‌الامین با عنوان «مائده» به اهمیت فعالیت و تولید آثار هنر دینی و آیینی توسط بنیاد فرهنگی امام رضا (ع) و آستان قدس پرداخت.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام روابط عمومی معاونت هنری، محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از تازه‌ترین اثر حسن روح الامین با عنوان «مائده» که صبح امروز ۲۳ اردیبهشت در تالار وحدت برگزار شد، عنوان کرد: حیف است در جلسه‌ای که کار فاخر هنری رونمایی می‌شود، به ابعاد این آثار نپردازیم. واقعیت این است که از زمان مدرنیته به بعد هنر آیینی از هنر فاخر جدا می‌شود و این جفا در حق هنر آیینی است. البته مایه فخر است که بنیاد امام رضا (ع) وارد زمینه تولید کار‌ها و آثار فاخر شده است.

وی افزود: باید یادآور شویم که زمانی آستان قدس رضوی در زمینه تولید و تکثیر آثار هنر آیینی فعال بود. مانند ملک الشعرای بهار که در واقع ملک الشعرای آستان قدس رضوی بود یا استاد اعتضادی در زمینه خطاطی و خوشنویسی که خوشنویس آستان قدس بود. یا می‌توان به کتاب احسن الکبار که در زمان شاه طهماسب نوشته شد و آن را مصور کردند اشاره کرد که در حال حاضر به عنوان منبع تاریخ هنر اسلامی محل تدریس است. این سنت باید دوباره احیا شود.

سالاری ادامه داد: باید خدا را شکر کرد که بنیاد امام رضا (ع) با افراد آشنا و فعال عرصه فرهنگ و هنر این زمینه را ادامه می‌دهد تا شاهد افتخارآفرینی‌های مجدد برای امام رضا علیه السلام باشیم، اما باید در نظر داشت که تکنیک به تنهایی در هنر دینی کارا نیست.

وی اظهار کرد: در هنر آیینی آنچه اصل است معرفت است. هنرمند فاخر به منبع الهام مسلط است که معرفت است و هنر آیینی و دینی ما منبع معرفت عترت و قرآن است.

معاون هنری وزیر فرهنگ با تاکید بر اینکه منبع معرفت است که باعث تولید هنر دینی و آیینی می‌شود، گفت: اثر برادر عزیز ما آقای حسن روح الامین امروز حاصل این امتزاج است. ایشان هنرمند آیینی است که ذوب در ولایت و معرفت است و از چنین هنرمندی اثر فاخر دینی خلق می‌شود.

وی افزود: چنین هنرمندی است که اگر بالای مناره برود و مردم را به اذان دعوت کند، پذیرفته می‌شود. هنرمند آیینی و دینی حقیقی کسی است که با معرفت دعوت را انجام می‌دهد.

سالاری در پایان تاکید کرد: به ایشان و هنرهایشان غبطه می‌خورم و امیدوارم بتوانیم امثال ایشان را تکثیر کنیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *